تعمیرات کولرگاهی

آشنایی با قطعات و اجزای کولرگازی

مهمترین کار کولر گازی خنک کردن هوای داخلی است.اما این تمام کارهایی نیست که یک کولر انجام می دهد. کولر گازی از طریق ترموستات دمای هوا را رصد و تنظیم می کند. آنها همچنین دارای یک فیلتر پردازنده هستند که ذرات موجود در هوا را از خود عبور نمیدهند.

 

نمایندگی کولر گازی در کرج

 

اجزای کولر گازی شامل:

  • اواپراتور – مبرد مایع را دریافت می کند.
  • کندانسور – انتقال حرارت را تسهیل می کند.
  • شیر انبساط – تنظیم جریان کندانسور در اواپراتور
  • کمپرسور – پمپی که مبرد را تحت فشار قرار می دهد.

قسمت سرد یک سیستم کولر گازی حاوی تبخیر کننده و فن است که باعث می شود هوای سرد داخل سیم پیچ ها و داخل اتاق بوزد. طرف گرم شامل کمپرسور، کندانسور و فن برای تهویه هوا داغ از مبرد فشرده شده به بیرون از منزل است. در بین دو مجموعه سیم پیچ، دریچه انبساط وجود دارد.

کمپرسور در واقع پمپ برقی بزرگی است که گاز مبرد را به عنوان بخشی از فرآیند تبدیل مجدد آن به مایع تحت فشار قرار می دهد. برخی سنسورها ، تایمرها و دریچه های اضافی وجود دارد، اما اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط اجزای اصلی کولر گازی هستند.

سیستم های کولر گازی بزرگتر کمی متفاوت عمل می کنند: سیستم های کولر گازی مرکزی یک ترموستات کنترلی را به اشتراک می گذارند و کمپرسور و کندانسور و قسمت گرم واحد در خانه نیست.

در یک خانه مسکونی همه اجزا در فضای باز است. در ساختمانهای بسیار بزرگ، مانند هتل ها و بیمارستان ها اغلب در جایی روی پشت بام نصب می شود.

هدف از کولرگازی این است که گرما را از خانه خود خارج کنید و حتی در گرم ترین ظهرهای تابستان فضای شما خنک و راحت بماند.

سیم پیچ اواپراتور: این جزء داخلی که در نزدیکی دمنده قرار دارد، وظیفه استخراج گرما و رطوبت هوا را دارد. این امر به لطف مبرد مبدل در سیم پیچ امکان پذیر است.

کمپرسور: پس از جذب گرما، مبرد در حالت گازی قرار دارد. از طریق کمپرسور عبور می کند، جایی که گاز تحت فشار قرار گرفته و حتی بیشتر گرم می شود.

سیم پیچ کندانسور: این معادل در فضای باز با سیم پیچ تبخیر کننده است. با حرکت مبرد از کمپرسور به کندانسور، گرمای جمع آوری شده از داخل خانه را به بیرون می کشد.

فن: واحد تراکم در فضای باز با تمام مبردهای بیش از حد گرم شده در داخل آن بسیار داغ می شود. فن و باله هایی که به عنوان همگام سازی گرما عمل می کنند گرما را دور می کنند تا دستگاه گرم نشود.

فیلتر هوا: در حالی که یک سیستم کولر گازی می تواند بدون فیلتر هوا عمل کند، اما گرد و غبار موجود در هوا به سرعت روی اجزای کولر گازی جمع می شود و احتمالاً بدون فیلتر دستگاه شما دچار صدمه می بیند.

ترموستات: این مرکز کنترل کل فرایند کولر گازی است، دمای داخل خانه را بررسی می کند و به دستگاه می گوید چه موقع روشن یا خاموش شود. شما تنظیمات دما را در اینجا بر اساس نیاز خود تغییر می دهید. هرچه ترموستات را بهتر تنظیم کنید، صورتحساب خنک کننده شما پایین تر خواهد بود.

همانطور که برای شما اجزای اصلی کولرگازی را بیان کردیم، در تمام کولرهای گازی این اجزا یکسان می باشد.

بهتر است به کولر گازی منزل مانند خودروی خود نگاه کنید. خودروی شما اگر روغن ترمز تمام کند و آن را شارژ نکنید بدون شک دچار مشکل می شوید. کولر گازی نیز نیاز به سرویس دارد تا برای شما مشکل ایجاد نکند. اگر مشکلات کوچک کولر گازی خود را به سرعت حل نکنید بدون شک مشکل آن بزرگتر می شود و هزینه تعمیرات آن ده برابر خواهد بود.

شاید بسیاری از مردم خیال می کنند که نگهداری کولر گازی کار بسیار دشواری می باشد. اما این گونه نیست و شما می توانید با گرفتن اطلاعاتی از متخصصین این زمینه به خوبی از کولر گازی نگهداری کنید. اما خود سرانه به تعمیر آن نپردازید چرا که ناآگاهی شما مشکل و ایراد کول گازی را بشتر می کند. بهتر است تعمیر کولر گازی را به تعمیرکار متخصص آن بسپارید.

توجه داشته باشید که کوچکترین خرابی ممکن است به تمام این اجزا خسارت وارد کند. پس لازم است هر سال یکبار کولر گازی شما توسط متخصصین تعمیر کولر گازی سرویس شود.

در نظر داشته باشید که اگر این سرویس سالیانه توسط متخصص این کار انجام نگیرد ممکن است در آینده هزینه ها و ضررهای زیادی به بار بیاورد.

در صورت مشاهده مشکل در کولر گازی خود، آن را به سرعت خاموش کنید و با ما تماس بگییرید تا کارشناسان ما در اولین فرصت برای خدمات درب منزل شما بیایند. تعمیرات کولر گازی با هر برندی را می توانید در اختیار ما قرار دهید.