تعمیر چیلر حرارتی

انواع مبدل حرارتی را در چیلر بشناسیم

5/5 - (1 امتیاز)

اولین نکته ای که برای تعمیر چیلر در تهران باید به آن واقف باشیم شناخت انواع مبدل حرارتی است. همانطور که می دانید چیلرها به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم می شوند. ساختار چیلرها به گونه ای است که با استفاده از فن کویل ها و هوا سازها فضای داخلی محیط را خنک می کنند. اهمیت استفاده از چیلرها در محیط های صنعتی باعث می شود که تعمیر این دستگاه ها از اهمیت زیادی برخوردار شود. در ادامه قصد داریم به بررسی انواع مبدل های حرارتی و تعمیر چیلر در تهران بپردازیم.

انواع مبدل حرارتی

مبدل حرارتی در چیلر چیست؟ مبدل حرارتی به دستگاهی گفته می شود که حرارت ایجاد شده را که از اختلاف دمای میان دو سیال یعنی گاز و مایع ایجاد می شود را منتقل می کنند.

مبدل حرارتی صفحه ای

مبدل حرارتی صفحه ای یک نوع مبدل حرارتی است که به شکل تعدادی صفحه های نازک در یک ردیف قرار می گیرند که در میان آن ها فضاهای خالی وجود دارد. در کنار این ساختار دو لوله وجود دارد که از یکی برای جریان سیال سرد و دیگری جریان سیال گرم استفاده می شود. در میان صفحات مبدل های حرارتی پلیتی یا صفحه ای به شکل متناوب لوله های سرد و گرم وجود دارد که به صورت یکی در میان قرار می گیرند. این مبدل دارای عملکرد خاصی است به این شکل که جریان حرارت از میان صفحات نازک مسیر خود را پیدا می کند.

مبدل حرارتی لوله ای

تعمیر چیلر در تهران را با معرفی مبدل حرارتی لوله ای ادامه می دهیم.این نوع از مبدل های حرارتی را معمولا با عنوان دو لوله ای می شناسند. این نوع از مبدل در چیلر را به عنوان ساده ترین نوع مبدل می شناسند. طراحی مبدل های لوله از دو لوله به شکل تیوب های هم مرکز تشکیل می شود. مبدل های حرارتی لوله ای از لحاظ طراحی نوع جریان به دو دسته تقسیم می شوند. جریان موافق همسو و جریان ناهمسو که با عنوان جریان مخالف نیز شناخته می شود. در جریلن مخالف یا ناهمسو جریان حرکتی که برای سیالات پیش بینی شده است در جهت مخالف یکدیگر هستند. در جریان همسو یا موافق این سیالات در یک جهت حرکت می کنند. در این نمونه تبادل حرارتی بیشتری صورت می گیرد. معمولا از این نوع مبدل ها برای چیلرهایی استفقاده می کنند که در فشار بالایی استفاده می شوند. نگهداری و سرویس قطعات مبدل های حرارتی لوله آسان تر از سایر نمونه ها است. یکی دیگر از مزیت های این نوع از مبدل های حرارتی انعطاف پذیری در کاهش یا افزایش ظرفیت با کم کردن یا افزودن لوله ها به آن می باشد.

مبدل حرارتی پوسته و لوله ای

طراحی این نوع مبدل چیلر از نوع پوسته و لوله انبساط مستقیم است. مبرد در این نوع مبدل به وسیله لوله و آبی که در اطراف لوله وجود دارد در داخل پوسته جریان پیدا می کند. این در حالی است که جرارت از طریق سیال گرم تر یا مخلوط آب و ضد یخ داغ تر به مبرد سردتر منتقل می شود. مبردی که در لوله ها وجود دارد در لوله ها تبدیل به بخار می شوند بر اساس این فرایند آب سردتر می شود. صفحات بافلی که درون پوسته ها وجود دارند به آبی که درون پوسته است جهت می دهند و باعث پیدایش جریان آب در پوسته می شوند. ایجاد این آشفتگی باعث می شود که میزان انتقال حرارت بین آب و مبرد افزایش پیدا کند.

معمولا از این نوع مبدل در طراحی و ساخت انواع مختلف چیلرهای تراکمی مانند چیلرهای آب خنک و چیلرهای هوا خنک استفاده می گردد. چیلرهای رفت و برگشتی و اسکرال نیز از این نوع استفاده می کنند. در حقیقت این نوع از مبدل ها یکی از رایج ترین انواع مبدل هایی است که در چیلر کاربرد دارند. کبدل های لوله پوسته ای که طراحی آن ها به شکل انبساطی است به روغن این امکان را می دهند تا به همراه مبرد درون لوله ها به سمتی بروند که چیلر در آن موقعیت مبرد و روغن را از هم جدا کند. در این مکان روغن به پمپ بازگشت داده می شود. تا مجددا به گردش در بیاید. بنابراین در این نوع از کمپرسورها نیاز به روغن کاری وجود دارد. در هنگام تعمیر پیلر تهران لازم است که مبدل های پوسته و لوله ای که از طراحی انبساط مستقیم برخوردار هستند مسیری را که آب در آن جریان دارد را به شکل مکانیکی تمیز کنند. از سوی دیگر تمیز کردن مکانیکی پوسته ها به علت قرار گرفتن بفل در درون لوله ها ممکن است امکان پذیر نباشد.

مبدل حرارتی صنعتی چیست؟

مبدل های حرارتی صنعتی یکی دیگر از انواع این محصولات هستند که در تهویه مطبوع و استخرها و …. کاربرد زیادی دارند. در این نوع از مبدل ها معمولا دو سیال بدون اینکه با یکدیگر از لحاظ حرارتی در تماس باشند تبادل حرارت می کنند. به این شکل که سیالات سردتر در تماس با سیال گرم انرژی حرارتی را دریافت کرده و دمای آن را افزایش می دهد در عوض سیال گرم تر هم با از دست دادن انرژی خود سرد می گردد. این تبادل دمایی بر اساس اصول اولیه انتقال حرارت یعنی رسانش گرمایی و همرفت قابل توصیف می باشد.

 

تعمیر چیلر در تهران

مراحل تعمیر چیلر در تهران

تعمیر چیلر در تهران برای دو نوع چیلرهای جذبی و تراکمی انجام می گیرد. تعمیر و نگهداری این دستگاه ها مانند همه تجهیزاتی که در تهویه مطبوع و جریان خنک سازی ساختمان ها وجود دارند بسیار مهم است. تعمیر و نگهداری صحیح این تجهیزات باعث می شود که عمر آن ها افزایش پیدا کند. با توجه به این نکات یکی از مهمترین مواردی که پس از نصب چیلرها وجود دارد استفاده بهینه از این تجهیزات است. در صورتی که اصول نگهداری و تعمیر چیلرها به خوبی رعایت شود این تجهیزات می توانند مدت زمان زیادی کارایی داشته باشند.

تعمیر چیلر در تهران می تواند در سه بازه زمانی مختلف انجام بگیرد. نخست هنگامی است که برای اولین بار چیلر راه اندازی می شود. در مرحله دوم زمانی است که در آغاز این فصل این تجهیزات راه اندازی می شوند. مرحله سوم هنگامی است که که چیلرها را برای سرویسکاری آخر فصل آماده می کنند.

اصول نگهداری چیلرها در راه اندازی اولیه

به این نکته توجه داشته باشید که چیلرها نیز مانند هر وسایل سرمایشی دیگر باید توسط تکنسن ها و افراد متخصص، حرفه ای به شکل کاملا اصولی نصب شوند. نکته دیگری که درباره چیلرها مهم است این می باشد که پس از نصب اصولی و صحیح لازم است که مراحل دیگر که شامل نگهداری و تعمیر چیلر در تهران می باشد به درست انجام بگیرد. این مراحل شامل موارد زیر است که به اختصار به آن ها اشاره شده است.

  • آبگیری اواپراتور و مسیر لوله‌های رفت و برگشت چیلر
  • روشن کردن پمپ چیلر و گردش آب بین اواپراتور و بخش‌های دیگر
  • تخلیه هوای موجود در مسیر گردش آب به کمک شیر هواگیری
  • اطمینان از درست بودن برق چیلر
  • شارژ گاز چیلر

اصول نگهداری چیلرها در ابتدای فصل

معمولا در ابتدای فصل که قرار است چیلرها را راه اندازی کنند مانند هر وسیله سرمایشی دیگر عملیاتی را که مربوط به سرویس، نگهداری و تعمیر آن ها می شود را به شکل کامل انجام می دهند. این امر موچب می شود که چیلرها در هنگام کر دچار مشکل نشوند. یکی دیگر از مزایای تعمیر چیلر در تهران این است که راندمان تجهیزات مورد نظر به میزان زیادی افزایش پیدا می کند. از جمله خدماتی که در جریان نگهداری و تعمیر چیلر در تهران در ابتدای فصل انجام می گیرد موارد ذیل می باشد.

  • شستشو و تمیز کردن پمپ چیلر و فیلترهای آب
  • تمیز کردن و شستشوی کندانسور چیلر هواخنک
  • شستشو و تمیز کردن برج خنک کننده در چیلرهای آب خنک
  • رسوب زدایی و اسید شویی چیلر
  • روشن کردن پمپ چیلر و هواگیری مسیرهای گردش آب
  • کنترل کردن روغن کمپرسور چیلر قبل از روشن کردن آن
  • کنترل میزان دما، دمش، دهش و رفع موارد و مشکلات احتمالی.
  • از سرویس خارج کردن چیلرها در پایان فصل

یکی دیگر از مواردی که در تعمیر چیلر در تهران حائز اهمیت است از سرویس خارج کردن این تجهیزات در پایان فصل است. پروسه ای که برای تعمیر و نگهداری چیلرها در پایان فصل انجام می گیرد با دو مورد قبل متفاوت است. در این فرایند لازم است که همه آب موجود در چیلرها وجود دارد به شکل کامل تخلیه شوند. این امر موجب می شود تا در فصول سرد سال یخ زدگی ایجاد نگردد و از ترکیدگی و نشتی اپراتورها جلوگیری شود. بعد از آن همه همه کلیدهایی که در چیلرها وجود دارند خاموش می شوند و دربی که به تابلو برق مربوط می شود را قفل می کنند.

نکات مهم برای نگهداری و تعمیر چیلر در تهران

همانطور که می دانید چیلرهای تراکمی بر اساس نوع ساختاری که دارند به سه دسته تقسیم می شوند. این دسته بندی شامل: هوا خنک، آب خنک و تبخیری خنک می باشد. برای استفاده کاربردی از این تجهیزات لازم است که سرویس و نگهداری آن به شکل کامل انجام بگیرد.

از لحاظ کمپرسورهای کاربردی چیلرهای تراکمی به چهار دسته تقسیم می شوند که این چهار دسته شامل: وع رفت و برگشتی، سانتریفیوژ، اسکرو و اسکرال می باشد. دقت داشته باشید تشخیص نوع چیلر در تعمیر و نگهداری آن ها اهمیت زیادی دارد. مواردی که در ادامه ذکر می شود در مورد چیلرهای جذبی هم صدق می کند.

ثبت گزارش از عملکرد چیلر

اولین مرحله ای که برای تعمیر چیلر در تهران حائز اهمیت است این می باشد که باید از نحوه عملکرد قسمت های مختلف چیلرهای جذبی و تراکمی در موتورخانه های ساختمان ها نت برداری شود. این یادداشت برداری شامل فشار نواحی مختلف، سطح سیال و نرخ جریان آب عبوری در کندانسور و اواپراتور می باشد.

در حال حاضر این فرایند با دو شیوه مختلف تکنولوژی مانیتورینگ از راه دور و ثبت گزارشات عملکرد چیلرها به وسیله مجریان و اپراتورها انجام می گیرد و عملکرد این تجهیزات ثبت می شود.

تمیز نگهداشتن مداوم لوله‌های چیلر تراکمی

یکی دیگر از فاکتورهایی که در هنگام تعمیر چیلر در تهران باید به آن توجه داشت روند انتقال حرارت در این دستگاه می باشد. این روند تاثیر بسیار زیادی بر روی عملکرد چیلرهای مدل تراکمی دارد. با توجه به اینکه انتقال حرارت در چیلرهای تراکمی از طریق لوله های جریان آب ناشی می شود بنابراین توجه به تمیز کردن مسیر لوله ها در این نوع چیلرها بسیار حائز اهمیت می باشد. لازم است هر چند وقت یکبار رسوباتی را که ایجاد شده است را از بین ببرید.

با توجه به توضیحاتی که داده شد باید مسیرهای انتقال آب در چیلرهای نوع تراکمی از موادی مانند آلاینده های معدنی، جلبک و رسوبات پاک کرد تا چیلرها عملکرد بهتری داشته باشند.

کنترل سختی آب جریان یافته در کندانسور چیلر تراکمی

همانطور که می دانید یکی از مراحل مهم تعمیر چیار در تهران کنترل سختی آب در چیلرها است. با توجه به اینکه آبی که از کندانسورها عبور می کند در مدار دستگاه جریان دارد پس از اینکه پروسه خنک سازی انجام گرفت مقداری از آن بخار می شود. همین امر باعث می شود که کنترل سختی آب الزامی شود. در اثر سختی آب سطح بیولوژیکی آن افزایش پیدا می کند و موجب می شود در مسیر جریان سختی و خوردگی هایی را ایجاد کند. این امر باعث می شود که در مسیری که آب جریان دارد بدنه لوله های کندانسور با آسیب جدی ای روبرو شوند.

در صورتی که این موارد تداوم پیدا کند باعث کاهش راندمان انتقال حرارت و افزایش درصد افت در لوله هایی می شود که به کندانسور چیلرهای تراکمی منتهی می شوند. اسید شویی و رسوب زدایی در چیلرهای تراکمی باعث می شود که از درصد مصرف انرژی در این تجهیزات پیشگیری شود.

کنترل دمای آب ورودی به کندانسور

یکی دیگر از مراحل تعمیر چیلر در تهران پایین نگه داشتن دمای آب در کندانسورها می باشد که این موارد در چیلرهای جذبی و تراکمی حائز اهمیت می باشد. تعمیرکاران معمولا این فرایند را با هدف افزایش راندمان کاری در چیلرها انجام می دهند. موارد دیگری که در هنگام سرویس چیلرها باید به آن توجه کرد باگ هایی مانند بیش از اندازه پایین نگه داشتن دمای آب خروجی از مبدل ها در هنگام هواگیری فن کویل ها و هواسازها جهت پیشگیری از بروز مشکلاتی مانند گرفتگی فیلترها که باعث افزایش کاری چیلر و مصرف بالای انرژی می گردد که لازم است توجه ویژه ای به آن شود.

نگهداری سرعت جریان آب در قسمت‌های مختلف

یکی از مواردی که بر عملکرد چیلرهای جذبی و تراکمی  تاثیر بسیار زیادی دارد تغییرات دائمی سرعت و جریان آب می باشد. زمانی که سرعت جریان آب عبوری از چیلرها به میزان زیادی کاهش پیدا کند باعث می شود که چیلر در کارایی خود دچار ضعف می شود. بنابراین متوجه می شویم لازم است که جریان سرعت آب در چیلرها در حالت استاندارد باشد این امر برای تعمیر و نگهداری چیلرهای تراکمی بسیار حائز اهمیت است. استاندارد معین شده برای چیلرها به صورت حداقلی و حداکثر برای سرعت جریان آب عبوری باید بین ۳ تا 12 فوت بر ثانیه حفظ شود.

شارژ کافی برای مبرد دستگاه چیلر تراکمی

یکی دیگر از مواردی که در هنگام تعمیر چیلر در تهران مورد توجه قرار می گیرد شارژ کافی برای مبرد است. اندازه مبردی که جریان پیدا می کند در سیکل به واسطه عملکرد کمپرسورهای تامین کنند باعث قدرت سرمایش چیلرها می شود. بنابراین لازم است به اندازه استاندرد شارژ مبرد توجه شود. حفظ و نگهداری سطح مبرد در نحوه عملکرد دستگاه تاثیر زیادی دارد. کمبود شارژ مبرد و وجود نشتی در آن موجب نفوذ رطوبت در چیلرهای تراکمی می باشد این امر باعث می شود فشار کاری کمپرسور، کاهش ظرفیت سرمایشی شود. این امر باعث کارایی و قابلیت های دستگاه افزایش پیدا کند.

سوالات متداول

در مرکز تعمیرات چیلر چه خدماتی ارائه میشود؟

در مرکز تعمیر چیلر در تهران کلیه خدمات مربوط به انواع چیلرهای تراکمی و جذبی مانند سرویس ، تعمیر ، راه اندازی سرمایش و گرمایش ، رسوب زدایی ، شارژ گاز و …. انجام می شود.

نحوه عیب یابی و برآورد هزینه تعمیر چیلر در تهران چگونه است؟

زمانی که شما با تعمیرگاه مجاز چیلر تماس می‌گیرید فوراً با فرستادن یک تعمیرکار,سرویسکار چیلر متخصص در این زمینه دستگاه شما را مورد بازدید قرار خواهند داد تعمیرکار چیلر بعد از بازدید اولیه گزارش کاملی را از میزان خرابی و مشکل تقریبی دستگاه به شما ارائه خواهد داد. هزینه تعمیرات بر اساس مشکلاتی محاسبه می شود که در چیلر وجود دارد بنابراین یک عدد مشخص برای اندازه هزینه ها وجود ندارد.

چند نوع مبدل حرارتی در چیلرها وجود دارد؟

مبدل های حرارتی در چیلرهای جذبی و تراکمی در سه نوع مختلف صفحه ای، پوسته لوله ای و لوله ای وجود دارد.

مراحل تعمیر چیلر در تهران به چند بخش تقسیم می شود؟

تعمیر چیلر در تهران به سه بخش مختلف تقسیم می شود بخش اول مربوط به راه اندازی تجهیزات، بخش دوم به راه اندازی در آغاز فصل و بخش آخر مربوط به سرویسکاری پایان فصل است. انجام این سرویس ها و تعمیرات باعث افزایش راندمان کاری چیلرها می شود.