بهترین زمان برای سرویس کولر گازی چه موقع است؟

کولر گازی یکی از وسایل خنک کنندۀ مورد نیاز در تابستان است و تعمیر و رسیدگی به موقع به آن باعث می‌ شود تا عمر این وسیلۀ برقی بیشتر شود. بهتر است جهت طول عمر این کولر شما سالی یکبار آن را سرویس کنید. اما برای کارکِرد بهتر آن بهتر است یک سری از کارها را به صورت روتین انجام دهید. در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد کولر گازی و راه‌ های افزایش عمر آن خواهیم پرداخت.

 

تعمیر کولر گازی در اسلامشهر با قیمت مناسب

بهترین زمان تعمیر کولر گازی

بهترین زمان تعمیر کولرگازی فصل بهار و پاییز است؛ اما برای بهبود کارایی کولر گازی، تعمیر و نگهداری آن بسیار مهم است. معمولاً این دستگاه در فصل تابستان که دمای هوا به بالای 35 درجه میرسد، خراب می ‌شود. به همین دلیل توصیه می‌ شود تا پیش از فصل بهار کولرهای گازی خود را تعمیر کنید و گرنه در اوج گرما ممکن است کولر گازی خراب شود و نیاز به تعمیرکار باشد که خود امری زمانبر است. حتی پیش از آمدن فصل سرما هم در پاییز زمان مناسبی برای تعمیر این وسیله است.
اوایل بهار معمولاً زمان مناسبی است برای تعمیر کولر گازی و پاییز نیز زمان مناسبی برای اسپلیت است. تناوب سرویس این کولر بسیار مهم است؛ زیرا این کار باعث راحتی کار شما می ‌شود و اینکه در فصل تابستان کولر شما دچار مشکل نمی ‌شود و شما دچار گرما زدگی نمی‌ شوید. از آنجایی که کولر شما طی سال ‌هایی که از عمر آن می ‌گذرد دچار کهولت سن می ‌شود قطعات درونی آن نیز فرسوده و پاره می ‌شود و از بین می‌ رود؛ به همین دلیل سرویس به موقع این وسیله باعث می ‌شود تا از سوختگی این وسیله جلوگیری شود. برای مثال اگر مبدل حرارتی این وسیله ترک خورده شود باعث پیش آمد مشکلات زیادی می ‌شود. برای مثال تولید حجم زیاد مونو اکسید کربن و ایجاد خطر آتش ‌سوزی.
اگر مطمئن نیستید که کولر منزل یا خانۀ شما نیاز به تعمیر دارد یا نه، بهتر است به دنبال علائمی باشید که حکایت از خرابی قطعات آن دارد.  اگر واحد شما، کم تر از سابق خنک می شود یا اصلا تهویه‌ ای صورت نمی گیرد باید پیگیر این مسئله شوید.
برای اینکه متوجه شوید کولر شما نیاز به سرویس دارد یا نه بهتر است موارد زیر را چک کنید:

  • 3 کیلوگرم مایع خُنک کننده: سرویس و نگهداری سالانه
  • مبرد 30 کیلوگرم: سرویس هر 6 ماه یکبار
  • مبرد 300 کیلوگرم: سرویس 3 ماه یکبار

کولر ما چه زمانی به سرویس و تعمیر نیاز دارد؟

درست است که برای سرویس و تعمیر کولر گازی و یا آبی نیاز به تکنسین است اما باید به این نکته توجه داشته باشید که دانستن یک سری اطلاعات باعث می‌ شود تا بهترین نوع مراقبت از وسیلۀ خود را داشته باشید. آنچه که معمولاً به کاربران کولر آبی توصیه می شود سالیانه باید انجام بشود؛ اما کاربران کولر گازی باید هر 6 ماه یکبار این کار را انجام بدهند. علائمی که نشان دهندۀ نیاز شما به سرویس یا تعمیر کولر گازی است:

  • اگر کولر شما سر و صدای بیش از اندازه تولید می‌ کند. امکان دارد که فیلترهای آن دچار مشکل شده باشد. با استفاده از جارو برقی گرد و غبار داخل واحد را تمیز کنید. اگر صدای آن بهبود نیافت یا صداهایی بلند مانند پچ پچ شنیدید امکان این که مشکل فنی پیش آمده باشد؛ زیاد بوده پس بهتر است با تعمیرکار تماس بگیرید.
  • در صورتی که زمان زیادی طول می کشد تا واحد شما خُنک شود این مسئله نشان می دهد که کولر شما سطح خنک کنندگی خیلی پایینی دارد.
  • اگر هزینۀ قبض برق شما خیلی بالا است نشان از آن دارد که کولر شما به درستی نصب نشده است و باید حتما ایراد آن رفع شود.

در کشورهایی مانند ایران، سیستم‌ های سرمایش معمولاً نقش بسیار مهمی در راحت تر کردن زندگی دارند. بدون این وسیله فضای منزل یا محل کار شما گرم و مرطوب خواهد شد و حتی تنفس شما هم با مشکل رو به رو می شود. این سیستم تهویه باعث فیلتر کردن ذرات گرد و غبار، بو و حتی مواد شیمیایی مضر می شود. البته اسپلیت های تولید شده در حال حاضر بهترین و بالاترین کارایی با پایین ترین میزان مصرف برق را دارند. این وسیلۀ سرمایش معمولاً دارای فیلترهای ضد غبار بوده و به گونه ای تنظیم می شود تا خواب آسوده ای در طول شبانه روز داشته باشید. به همین دلیل باید نسبت به سرویس مداوم کولرها اقدام کنید تا به درستی کار کنند.

سرویس و تعمیر کولر گازی چه اهمیتی دارد؟

سرویس و تعمیر کولرگازی بسیار مهم است. نگهداری از این وسیله به این معنا است که کولرگازی شما در سخت ترین شرایط به طور مثبت و درستی کار می کند. اگر به دنبال افزایش طول عمر وسیلۀ خود هستید همانطور که پیش از آن نیز گفتیم، آن را مرتباً بررسی کنید. از جمله فواید این کار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  تسهیل صحیح عملکرد سیستم کولر گازی: این موضوع در آب و هوای گرم نیز حائز اهمیت است.
  • جلوگیری از بروز هرگونه مشکل جدی.
  • حفظ بهره وری و صرفه جویی در هزینه ها: با سرویس و تعمیر منظم و توجه به سیستم گرمایشی و سرمایشی، در هزینه های خود صرفه جویی خواهید کرد. وقتی فیلترها مسدود می شوند، مشکل های جدی پیش می آیند. وقتی قطعات خراب می شوند سعی دارند به خوبی عملکرد داشته باشند، اما با نیمی از ظرفیت! تمام انرژی اضافی برای عملکرد کمتر از حد، باعث افزیش هزینه ها بر روی قبض برق شما می شود. با گذشت زمان، AC شما نیاز به انرژی اضافی برای عملکرد صحیح دارد. با سرویس منظم و مداوم، شما راندمان را حفظ کرده و به شما کمک می کند تا هزینه قبض برقتان کاهش یابد.
  • حفظ محیط سالم: آیا تا به حال به ذرات ریز موجود در هوا دقت کرده اید؟ گرد و خاک، باکتری، آشغال و چیزهای دیگر! این ها چیزهایی هستند که وارد کولر گازی شما می شوند اما به دلیل داشتن فیلتر تصفیه مانع ورود آن ها به داخل اسپلیت شده و هوا توسط این فیلترها تصفیه می شود. با این حال اگر فیلتر کثیف باشد، این فرآیند کارایی خود را از دست می دهد. گرد و غبار داخل آن جمع می شود و از این رو هوا به درستی تمیز نمی شود. این امر برای مبتلایان به آسم یا هر فرد حساس به مواد حساسیت زا خطرناک است. به همین دلیل باید همیشه جهت سرویس و تمیز کردن فیلترها و کویل ها به موقع اقدام کنید.
  •  سیستم گرمایش و سرمایش طولانی مدت: سیستم کولر گازی که به موقع سرویس شده باشد، 15 الی 20 سال عمر می کند. در حالی که محیط و عوامل خارجی غیرقابل کنترل شما بر طول عمر آن تأثیر می گذارد. از این رو اگر در بهترین زمان برای سرویس کولر گازی اقدامات لازم انجام شود، طول عمر دستگاه افزایش می یابد. با داشتن قطعات متحرک فراوان و خطر آسیب های جدی، تعمیر و نگهداری معمول به شما کمک می کند تا هرگونه نقص جزئی را برطرف کنید. اگر آن ها بدون مراقبت رها شوند، قطعاً شما زودتر از زمان لازم باید به فکر اسپیلیت جدید باشید.

 

بهترین خدمات تعمیر کولر گازی

سرویس کولر گازی شامل چه مواردی است؟

  • بررسی دمنده
  • بررسی موتور
  • بررسی خط زه کشی
  • بررسی فشار عملیاتی
  • بررسی کویل
  • بررسی دما
  • بررسی سطح خنک کننده
  • بررسی خطوط و اتصالات تامین کننده
  • بررسی کمپرسور
  • بررسی بال های کویل

علاوه بر سرویس های دوره ای سالانه، کارهایی که می توانید برای عملکرد بهینه سیستم واحد خود انجام دهید را در ادامه بیان خواهیم کرد. بهتر است هر دو هفته یکبار فیلترهای هوا را تمیز کنید. انجام این کار از افت راندمان انرژی جلوگیری می کند. بعضی از فیلترها قابل تمیز کردن و استفاده مجدد هستند و برخی دیگر باید تعویض شوند. اگر تمیز کردن فیلترها هر دو هفته یکبار امکان پذیر نیست، حداقل ماهی یکبار این کار را انجام دهید. همچنین در سرویس کولرگازی های دیواری، خدمات زیر نیز انجام می شود:

  • تمیز کردن کامل فیلتر
  • تخلیه زه کشی جهت از بین بردن هر گونه حشره و کثیفی و گرد وخاک
  • بررسی نشت مبرد
  • تمیز کردن فن کوئل داخلی
  • تمیز کردن سیم پیچ کمپرسور در فضای باز
  • بررسی تمامی اتصالات الکتریکی
  • انجام تست کامل از عملکرد تمامی اجزا

سرویس اول فصل کولر گازی

در حالی که تابستان نزدیک است، قطعاً وقتی به خانه باز می گردید، فقط دوست دارید زیر کولر گازی بنشینید و خنک شوید. اما آن کولرها هم به استراحت احتیاج دارند و منظور ما از استراحت، سرویس و تعمیر به موقع آن ها است. آیا می دانید برای انجام بهترین عملکرد، آن ها نیاز به سرویس منظم دارند؟ شما باید دلایل سرویس به موقع کولرهای گازی و آبی را به خوبی درک کنید.
با تهویه مطبوع کانال، هوای مطبوع از طریق کانال به هر اتاق توزیع می شود. با گذشت زمان و استفاده از آن، ممکن است گرد و غبار و بقایای دیگر در داخل این مجاری تهویه هوا جمع شود. اگر فیلتر کولر شما برای مدتی تمیز یا تعویض نشده باشد، به طور مؤثری این گرد و غبار به خانه شما سرازیر می شود.
دلیل مهم دیگر سرویس اول فصل کولر گازی این است که هزینه های کارکرد خود را کنترل کنید. با گرفتار شدن گرد و غبار و آوار به مرور زمان، جریان هوا محدود می شود. با محدود شدن جریان هوا، واحد باید اکنون بیشتر کار کند تا هوای مطبوع با همان سرعت به خانه شما جریان یابد و به نقطه تنظیم شده برسد. وقتی جریان هوا محدود شود و واحد سخت تر کار کند، هزینه های جاری می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد و هزینه قبض ها نیز افزایش یابد.
سیستم های تهویه مطبوع داکت اسپلیت متفاوت عمل می کنند. بنابراین ، روش سرویس دهی نیز متفاوت است. داکت اسپلیت هم دارای واحد داخلی و هم خارجی است. واحد داخلی بر روی سقف و واحد کندانسور خارجی در خارج نصب می شود. واحد داخلی از طریق مجاری، هوای مطبوع را در سراسر خانه شما به گردش در می آورد. این مجاری به خروجی هایی متصل هستند که اجازه می دهند هوای مطبوع به داخل اتاق های شما سرازیر شود. این اتاق ها همچنین می توانند در سیستم های تهویه مطبوع کانال دار قابل استفاده به مناطق مختلف تقسیم شوند.
کولرگازی سیستم اسپلیت، هنگام استفاده از سیستم مولتی اسپلیت، هوای مطبوع یک اتاق یا چند اتاق را فراهم می کند. سیستم اسپلیت دارای یک واحد داخلی دیواری یا بر روی سطح زمین و یک واحد خازن خارجی است. با سرویس اول فصل کولر گازی، عملکرد آن در طول تابستان به خوبی بوده و در فصل زمستان نیز هوا و محیط را گرم می کند.

نحوه سرویس کولر گازی چگونه است؟

نحوه سرویس کولرگازی به موارد زیادی بستگی دارد در ابتدا لازم است بدانید که کولرگازی شما از چه برندی است. همچنین محل سکونت شما برای سرویس کولرگازی حائز اهمیت است؛ زیرا برای پیدا کردن تکنسین های متخصص شما نیاز دارید که نزدیک‌ ترین سرویس کار را پیدا کنید که با قیمتی مناسب سرویس کولر گازی را انجام دهد. تعدادی از برندهای کولر گازی عبارتند از: سامسونگ، توشیبا، ال جی، مدیا و جنرال
شما باید متخصصی را انتخاب کنید که با تمام مدل های برندهای مختلف کولر گازی آشنایی داشته باشد و بتواند سرویس کولر گازی را در کوتاه ترین زمان با ارزانترین قیمت انجام دهد. برای سرویس کولر گازی، فشار گاز کولر باید چک شود. همچنین برای شستن کولر گازی لازم است هر دو سال یک بار اقدام کنید تا کولر کاملاً شسته شده و کویل اواپراتور و کندانسور با مواد خاص شستشوی کولر گازی شسته شوند.

مدت زمان انجام سرویس کولر گازی چقدر است؟

همانطور که گفتیم بهترین زمان سرویس کولر گازی باید هر ۶ ماه یکبار باشد؛ تا کولر گازی شما در آینده نیاز به تعمیر و تعویض قطعه نداشته باشد. این مدت زمان سرویس کولر گازی برای همه برندهای کولر گازی صدق می کند و باید همه برندهای کولر گازی هر ۶ ماه یکبار سرویس شوند.
مدت زمانی که طول می‌ کشد تا سرویس کولر گازی شما انجام شود معمولا به متخصصی بستگی دارد که این سرویس را انجام می دهد. اما به طور میانگین حدود ۳۰ الی ۵۰ دقیقه این زمان طول می کشد. توصیه می شود که یک دوره یک ساله سرویس کولر گازی را برای سرویس کولر خود در نظر بگیرید.

راهکار کاهش هزینه سرویس کولر گازی چیست؟

بهترین راه کم کردن هزینه سرویس کولر گازی این است که شما برای کولر گازی خود یک برنامۀ منظم داشته باشید تا بتوانید در فاصله منظم در طول سال سرویس کولر گازی را انجام دهید.
بهترین زمان سرویس کولر گازی، قبل از این است که یکی از قطعات کولر گازی شما خراب شود و از کار بیفتد یا بسوزد. پس بهتر است آن را به صورت منظم توسط افراد متخصص سرویس کنید.
توصیه می شود که هر ۶ ماه یکبار کولر گازی شما چک شود و خودتان نیز می توانید کولر گازی منزل خود را سرویس و چک کنید. برای سرویس کولر گازی خود یک دورۀ یک ساله سرویس کولر گازی در برنامه هایتان قرار دهید.

آیا کولر گازی را در خانه می توان سرویس کرد؟

شما می‌ توانید هر ماه کولر گازی خود را در منزل سرویس کنید و هر ۶ ماه یک بار این کار را به یک متخصص و تکنسین با مهارت واگذار کنید. در این قسمت قصد داریم سرویس کولر گازی در منزل را به شما آموزش دهیم تا بتوانید خودتان بدون پرداخت هزینه این کار را انجام دهید.

 

تعمیر کولر گازی با قیمت مناسب را از کهربا تهویه بخواهید

 

  • اولین کار برای سرویس کولر گازی در منزل:  اجزای داخلی کولر گازی را تمیز کنید مثل پره ها و فیلترها و کویل های کولر گازی تا عملکرد بهتری داشته باشد.
  • فهمیدن زمان مناسب سرویس کولر گازی در منزل:  زمانی است که کولر گازی شما مانند گذشته هوای سرد و خنک نمیدهد و فضای خانه شما را گرم میکند در این زمان شما باید شروع به شستشوی اساسی و اصولی پنل کولر گازی خود کنید.
  • نکته مهم برای سرویس کولر گازی در منزل، قطع کردن برق کولر گازی است تا خطر برق گرفتگی شما را تهدید نکند. می‌ توانید هم دو شاخه کولر گازی را جدا کنید و هم فیوز برق کولر گازی را که در آشپزخانه است قطع نمایید.
  • برای شستشوی پنل کولر گازی شما ابتدا باید قاب پنل را باز کرده و تعداد دو فیلتری را که در قسمت جلویی آن قرار دارد بیرون بیاورید و با استفاده از آب تمیزی آن را شستشو دهید تا هیچ گونه آلودگی و گرد و غبار روی فیلتر نباشد.
    این نکته را در نظر داشته باشید که اگر کولر گازی شما قسمت جلویی داشته باشد لازم است که از پیچ گوشتی برای باز کردن پیچ قاب کولر گازی استفاده کنید.
  • در مرحله بعد شما میتوانید کویل های کولر گازی را تمیز کنید که برای این کار می‌توانید از یک آبپاش استفاده کنید. همچنین از یک وسیله مسواک مانند می توانید برای گرفتن گرد و غبار روی کویل استفاده کنیم فقط باید مواظب باشید که به خود کویل آسیب وارد نشود.

سخن پایانی
با نزدیک شدن به فصل تابستان بهتر است که به این نکته توجه داشته باشید که کولر گازی و یا کولر آبی خود را سرویس کنید. بهترین زمان انجام این کار فصل بهار و پاییز است برای انجام بهتر این کار بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

مقالات زیر را مطالعه کنید:

تعمیر کولر گازی در کرج

تعمیر کولر گازی اسلامشهر

عیب یابی کولر گازی