تعمیر کولر گازی

4/5 - (1 امتیاز)

کولرهای گازی از زمان ورود به بازار توانستند توجه دسته زیادی از مشتریان را به خود جلب کنند. برندهای زیادی امروزه در زمینه تولید کولرگازی فعالیت دارند. این محصولات علاوه بر خنک کردن فضای اتاق، هوای موجود در فضا را تهویه می‌ کنند و اجازه می‌ دهند که به راحتی در هوای پاک تنفس کنید. اما نکته بسیار مهمی که در خصوص کولرهای گازی وجود دارد، امکان خراب شدن و روند تعمیر کولر گازی است. معمولاً بسیاری از این مشکلات با سرویس‌ های دوره‌ ای قابل پیش ‌بینی و پیشگیری هستند. اما در شرایطی که کولر گازی به هر دلیلی خراب می شود، این نکته بسیار مهم است که حتما سراغ شرکت‌ های معتبری مانند کهربا تهویه که در این زمینه فعالیت دارند بروید. ما می‌ توانیم نیروی تعمیرکار متخصص و آموزش دیده در زمینه تعمیر کولر گازی را در اختیار شما بگذاریم. علاوه بر آن در اختیار داشتن لوازم یدکی با کیفیت و اصل باعث دوام بیشتر و کیفیت کاری بهتر کولر گازی، بعد از انجام تعمیرات ما خواهد شد.

مشکلات رایج کولر گازی
مهم ترین چیزی که در مرحله اول برای تعمیر کولرگازی باید بدانید، مشکلات رایجی است که به دلایل مختلفی برای این محصولات رخ می‌ دهد. در ادامه علاوه بر اینکه مشکلات رایج کولر گازی را به شما معرفی می‌ کنیم، راهکارهایی را در اختیارتان قرار می‌ دهیم که ممکن است با انجام کارهای ساده بتوانید این مشکلات را حل کنید. در صورتی که حل آنها برای شما امکان پذیر نبود، باید سراغ تعمیرکاران متخصص بروید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند و بتوانید از خدمات آنها استفاده کنید. دانستن این موارد در شرایط خراب شدن کولر گازی به شما کمک می‌ کند که مشکل به وجود آمده را برای تعمیرکاران کولر گازی بهتر توضیح دهید. در ضمن این مورد بسیار مهم را باید به خاطر داشته باشید که تعمیر کولرگازی برندهای مختلف مراحل متفاوتی دارد. به همین دلیل هماهنگی با تعمیرکار یا شرکت‌ هایی که در زمینه تعمیرات برند کولرگازی مورد نظرتان فعالیت دارند، امری ضروری است. برخی از رایج ترین مشکلات در تعمیر کولرگازی به شرح زیر است:
باد کولر گازی خنک نیست
گاهی کولر گازی با تنظیمات درست و همیشگی باد خنک تولید نمی کند. در چنین شرایطی قبل از همه چیز باید دریچه‌ های کولر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمامی آن‌ها باز هستند. بعد از آن مجددا نگاهی به ترموستات و تنظیمات انجام شده کولرگازی بیندازید. اگر بعد از این مراحل مشکل شما حل نشد، می‌ توانید وضعیت فیلتر هوای کولر را مورد بررسی قرار دهید. در این مرحله باید فیلتر هوا را از کولرگازی خارج کرده و با برس و صابون تمیز کنید. در ضمن اگر شرکت تولید کننده کولرگازی مورد نظرتان تاکید کرده که به هیچ عنوان خودتان این کار را انجام ندهید، بهتر از روند پاکسازی فیلتر هوا را به یک فرد متخصص بسپارید. در بسیاری از موارد با تعویض کردن فیلتر نیز می‌ توانید این مشکل را حل کنید. در صورتی که مشکل شما با انجام دادن این کارها حل شد باید با تعمیرکاران متخصص تماس بگیرید.

خاموش نشدن کولر گازی
گاها کولرهای گازی بعد از اینکه به دمای مشخص شده برای آنها رسیدند، به طور اتوماتیک خاموش نمی شود. این مشکل می‌ تواند به دلایل زیر رخ دهد:
● خارج شدن سنسور از موقعیت خود
● خراب بودن ترموستات کولر
● مشکل پیدا کردن کنترل‌ های الکترونیکی

همچنین در بعضی موارد ممکن است مشاهده کنید که بعد از فشار دادن دکمه خاموش، مدت زمان خاموش شدن کولر شما طولانی‌ تر شده است. در چنین شرایطی احتمالاً کویل‌ های کندانسور کولر گازی یا فیلتر هوای آن کثیف شده یا کارایی خود را از دست داده‌ اند. همچنین در مکان‌ هایی که از کولرگازی نامناسب و با قدرت پایین استفاده شده است، این مشکل بسیار شدیدتر خواهد بود.

نشت آب از کولر گازی
معمولاً این مشکل در شرایط مختلفی رخ می‌ دهد که در ادامه این موارد را با هم بررسی می‌کنیم:

● نشت آب در زمان خاموش بودن کولر گازی
در برخی موارد که فیلتر هوا کثیف باشد یا دمای تنظیمی روی کولر گازی بسیار پایین باشد، امکان این وجود دارد که کولر در زمان کار یخ بزند. در صورتی که با افزایش درجه کولر گازی یا تمیز کردن فیلتر آن مشکل شما حل نشد، باید برای تعمیر کولر گازی خودرو با تعمیرکار تماس بگیرید.

● نشت آب از داخل کولر گازی
در صورت بروز این مشکل قبل از همه چیز کولر خود را خاموش کنید. این مسئله معمولاً به دلیل گرفتگی در مسیر آب رخ می‌ دهد. در صورتی که با برطرف کردن گرفتگی این مشکل حل نشد، باید وضعیت پمپ یا تشت تخلیه کولر گازی بررسی شود.

● نشت آب بیرون کولر گازی
در روزهای گرم سال که میزان رطوبت بالا است، ممکن است در زیر کندانسور کولر کمی آب مشاهده کنید. در چنین شرایطی اگر کولر شما به روند کاری خود ادامه می‌ دهد، مشکلی در میان نیست. اما وقتی مشکل نشتی آب از بخش دیگری باشد، باید وضعیت فیلتر را بررسی کرده و آن را تعویض یا تمیز کنید. با این وجود اگر باز هم مشکل شما حل نشد، باید سراغ افراد متخصص بروید.

کار نکردن فن کولر گازی
کار نکردن فن خارجی کولر گازی می‌ تواند باعث شود کولر به درستی فضای مورد نظر شما را خنک نکند. برای حل این مشکل ابتدا وضعیت جعبه برق را بررسی کرده، بعد از آن برق کولر گازی خود را قطع و آن را مجدداً وصل کنید. در صورتی که مشکل حل نشد، امکان اینکه دلیل کار نکردن فن یکی از موارد زیر باشد وجود دارد:
● گیر کردن موتور فن داخلی
وجود خاک یا کثیفی باعث اختلال در حرکت فن می‌ شود و همچنین ممکن است یک جسم خارجی مانع حرکت فن گردد.

● خازن استارت از کار افتاده
برای بررسی این مورد می‌ توانید با استفاده از یک تکه چوب فن کولر گازی را هل دهید. در صورتی که شروع به کار کرد، مشکل شما حل شده است. اما در غیر این صورت باید دستگاه خود را خاموش کرده و برای تعمیر کولر گازی تا رسیدن فرد متخصص صبر کنید.

در شرایطی که فن داخلی کولر گازی از کار افتاده است، ابتدا باید وضعیت فیلترهوا و سپس تمیز بودن فن را بررسی کنید. در چنین شرایطی اگر کویل اواپراتور یا مسیر خنک کننده یخ زده بودن باید کمی صبر کنید تا یخ به طور کامل آب شود. بعد از آن اگر به کار نیفتاد، احتمالا باید بخش‌ های داخلی موتور و فن تعویض شود.

بررسی مشکلات مکانیکی کولر گازی
معمولاً بیشتر مشکلات مکانیکی کولر گازی به قسمت‌ هایی مانند کویل‌ها، سیکل تبرید و شارژ نامناسب مربوط می‌ شود. حل کردن این دسته از مشکلات بر عهده متخصص است و نیاز به انجام بررسی‌ های دقیق دارد. اولین مرحله برای انجام آن چنین است که یک گِیج فشار به شیر سرویس وصل می‌ کنند تا وضعیت آن را مورد بررسی قرار دهند. گیج‌ های مورد استفاده برای این کار از دو گیج مختلف تشکیل می‌ شوند، هر کدام از آنها برای فشار‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. گیج‌ های HP برای فشار‌های بالا به کار می‌ روند و به رنگ قرمز هستند. شیرهای آبی که برای فشار‌های پایین هستند، LP نام دارند.

مشکلات الکتریکی سیستم تهویه کولر گازی
این مشکلات مربوط به انواع مختلف کولرهای گازی مانند داکت، پنجره‌ای، اسپلیت و… است. برای حل این مشکل از مولتی متر‌های مختلف و به خصوص مولتی مترهای انبری استفاده می‌ کنند. چرا که این ابزار می‌ تواند پارامترهای ولتاژ، جریان و مقاومت را اندازه گیری کند. روش اندازه گیری این موارد با استفاده از مولتی متر چنین است که وقتی قصد اندازه گیری مقاومت یا ولتاژ را دارید، از فیش‌ های مخصوص استفاده می کنید و تنظیمات دستگاه را با توجه به پارامتر مورد نظر خود تغییر می‌ دهید. برای اندازه گیری جریان نیز ابتدا تنظیمات مولتی متر را بر روی اندازه گیری جریان گذاشته و فک یا انبر آن را به دور سیم رابط قرار ‌دهید.

سایر مشکلات کولر گازی
در ادامه بقیه مشکلاتی که امکان رخ دادن آنها برای کولر گازی زیاد است را با شما در میان می‌ گذاریم تا با شناخت آنها بتوانید روند تعمیر کولر گازی خود را به صورت اصولی طی کنید:
● کولر گازی کمتر از حالت نرمال خود خنک می‌ کند
اول از همه مطمئن شوید که دریچه‌ های کولر گازی شما باز است. چرا که حتی اگر یکی از دریچه‌ ها بسته باشد، عملکرد نهایی کولر بهم می ریزد. در صورتی که با بررسی این قسمت ها مشکل حل نشد، ممکن است مسیر خنک کننده دچار مشکل فنی شده باشد.

● خراب شدن برد کنترلی الکتریکی
در چنین شرایطی مدار الکتریکی درون دستگاه یا برد فرمان کنترل دچار مشکل شده است.

● کمپرسور درست کار نمی کند و یا از کار افتاده است.