نصب و سرویس سالیانه کولرگازی با کهربا تهویه

داکت اسپلیت چیست و ایرادات متداول آن

استفاده از سیستم‌ های خنک کننده مختلف مانند کولر‌های معمولی تا سال‌ های پیش پاسخگوی نیاز مشتریان بود. اما نیاز به تهویه مناسب هوا باعث به وجود آمدن نیاز برای محصول جدید در خریداران شده است. از همین رو سیستم‌ های تهویه مختلفی وارد بازار شدند که بسته به شرایط می‌ توان از آنها استفاده کرد. یکی از معمول‌ ترین سیستم‌ های تهویه مطبوع خانگی که استفاده فراوانی دارد، داکت اسپلیت است. به طور کلی این دستگاه از دو قسمت کندانسور و هواساز تشکیل شده است که یک شبکه از لوله‌های مسی این قسمت‌ ها را به هم متصل می‌ کند. در ادامه این مطلب از کهربا تهویه توضیحات بیشتری در خصوص اینکه داکت اسپلیت چیست و ایرادات متداول آن چه چیزهایی هستند صحبت خواهیم کرد.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت یکی از وسایل سرمایشی و گرمایشی می‌ باشد که می‌ توان در فصول مختلف سال از آن استفاده کرد. به طور کلی دو قسمت اصلی کندانسور و هواساز عملکرد این تجهیزات را کنترل می‌ کند. زیر مجموعه‌ های مختلف این دو قسمت عبارتند از:
● کندانسور: فن، دینام، کمپرسور، پروانه و…
● هواساز: پروانه، اپراتور، دینام، کویل، سینی، فیلتر و…

بخش هواساز این محصولات درون سقف و به صورت توکار نصب می‌ شود. همچنین استفاده از کانال کشی‌ های هوا اجازه انتقال جریان هوای گرم یا خنک تولید شده به سایر اتاق‌ ها و قسمت‌ های مختلف مکان مورد نظر شما را می‌دهد. عملکرد داکت اسپلیت در زمان خنک کردن محیط تا حد زیادی به کولر گازی شباهت دارد. همچنین در زمان گرم کردن روند کار با گردش آب گرم درون داکت اسپلیت انجام می‌ شود و سپس جریان هوای به وجود آمده از طریق کانال‌ ها و دریچه فضای شما را گرم خواهد کرد.

 

 

نمایندگی کولر گازی کهربا تهویه

 

 

انواع مختلف داکت اسپلیت

داکت اسپلیت‌ در مدل‌ ها و انواع مختلفی تولید می‌ شود که هر کدام از آنها در مکان‌ های خاصی می‌ توانند بازده مناسب داشته باشد. در یک دسته بندی ابتدایی از نظر نوع نیروی محرکه کمپرسور، این محصولات به دو دسته معمولی و اینورتر تقسیم بندی می‌ شوند. تفاوت این محصولات در اصل سرعت متغیر در نمونه‌ های اینورتر و سرعت ثابت در نمونه‌ های معمولی است. البته باید در نظر داشت که نمونه‌ های داکت اسپلیت اینورتر ویژگی‌ های مختلفی دارند که باعث برتری آن نسبت به نمونه‌ های معمولی می‌ شود. این خصوصیات عبارتند از:
● هزینه خرید نصب و نگهداری به صرفه
● انجام دادن روند سرمایش و گرمایش با سرعت بیشتر
● عمر مفید بالاتر
● صدای کمتر در زمان کار

نصب داکت اسپلیت

برای نصب داکت اسپلیت باید از افرادی که تجربه و تخصص کافی در این زمینه را دارند، کمک بگیرید. در ادامه گام‌ های مختلف برای نصب داکت اسپلیت را با هم بررسی می‌ کنیم:

● انجام کانال کشی به قسمت‌ های مختلف خانه
● قرار گیری کویل در قسمت جلویی و پشت دستگاه برای گرم کردن: به این صورت که درون لوله‌ های مسی آب گرم جریان پیدا کرده و باعث تامین حرارت می شود، هوای گرم با استفاده از فن به سمت اتاق‌ ها جریان می‌ یابد.
● جهت قرارگیری فن و پروانه‌ های مورد استفاده در این تجهیزات مورد بررسی قرار می‌ گیرد تا جهت چرخش باد و روند انجام تهویه کنترل شود.
● تجهیزات کنترلی برای استفاده بهتر از این محصولات توسط افراد متخصص نصب شده و آموزش های لازم در خصوص روند استفاده از این محصولات در اختیار مشتری قرار می‌ گیرد.

مزایای استفاده از داکت اسپلیت

آشنایی با مزایای استفاده از داکت اسپلیت اجازه می‌ دهد تا در زمان خرید این محصولات تصمیم گیری دقیق تری داشته باشید. این موارد عبارتند از:
● نیاز به سیستم لوله کشی کمتر نسبت به سایر تجهیزات خنک کننده
● روند عیب یابی و تعمیر آسان
● کاهش هزینه‌ ها برای نصب سیستم تهویه مطبوع و خنک کننده
● مصرف انرژی بهینه نسبت به سایر محصولات مشابه و به خصوص محصولات قدیمی‌ تر که برای تهویه مطبوع و کنترل دمای محیط مورد استفاده قرار می‌ گیرند.
● امکان استفاده از این تجهیزات برای اتاق‌ های مختلف یک منزل مسکونی
● توانایی کنترل میزان هوای جریان یافته به هر اتاق با استفاده از دریچه‌ های قابل تنظیم

معایب استفاده از داکت اسپلیت

داکت اسپلیت‌ ها علاوه بر مزایایی که در اختیار شما قرار می‌ دهند، معایبی دارند که توجه به آنها در زمان خرید این محصولات بسیار مهم است. این موارد را در ادامه با هم بررسی می‌ کنیم:
● مصرف برق بالاتر نسبت به مینی چیلر یا چیلر
● داشتن صدای زیاد و آزاردهنده در بعضی از مدل ها: البته این عیب در زمان نصب این تجهیزات با به کارگیری محصولات خاصی که برای این کار استفاده می‌ شوند، برطرف خواهد شد.
● قرارگیری ترموستات در بزرگترین اتاق که گاهی باعث می‌ شود دمای اتاق‌ های کوچک ‌تر بسیار بالا یا بسیار پایین برود.
● نداشتن قابلیت تمرکز بر روی قسمت خاصی از اتاق یا فضای مورد نظر

ایرادات متداول داکت اسپلیت

مشکلاتی که در زمان استفاده برای داکت اسپلیت‌ به وجود می‌ آید معمولاً در دسته بندی خاصی قرار می‌ گیرد و مربوط به بخش خاصی از این تجهیزات می‌ شود. هر چند برای برطرف کردن این مشکلات شما به کمک یک فرد متخصص و با تجربه نیازمندید، اما تشخیص مشکلات رایج این تجهیزات کمک می‌کند که به شکل صحیح از آنها استفاده کنید. چرا که بسیاری از مشکلات معمول داکت اسپلیت در اثر استفاده نادرست و انجام تنظیمات اشتباه است. از سوی دیگر آشنایی با این مشکلات به مشتریان اجازه می‌دهد که در زمان هماهنگی با تعمیرکار اطلاعات صحیح ‌تری در اختیار او قرار دهند و به بهتر شدن روند تعمیرات کمک کنند.

نشت گاز خنک کننده داکت اسپلیت

یکی از ایرادات متداول داکت اسپلیت نشت گاز خنک کننده می‌ باشد. زمانی که این اتفاق رخ دهد شاهد افت عملکرد خنک کردن داکت اسپلیت خواهد شد. نشت گاز معمولاً در شرایطی رخ می‌ دهد که فشار گاز خنک کننده در لوله‌ های استفاده شده برای این سیستم بسیار بالاست. از سوی دیگر رطوبت و سایر ترکیبات مخرب موجود در هوا باعث می‌ شود شاهد خراب شدن برخی از این لوله‌ ها به مرور زمان باشیم. معمولاً این مشکل بیشتر در قسمت یونیت خارجی داکت اسپلیت دیده می‌ شود و دلیل بروز آن، این است که یونیت خارجی بیشتر در معرض عوامل مخرب بیرون از ساختمان قرار دارد.

بالا رفتن تعداد دفعات خاموش و روشن شدن کمپرسور

این مشکل معمولا در شرایطی برای داکت اسپلیت رخ می‌ دهد که فیلتر هوای آن مسدود شده باشد. در بسیاری از موارد مشاهده شده که عوامل خارجی مانند گرد و غبار و کثیفی روی فیلتر‌ هوا جمع می‌ شود و راه عبور و مرور هوا را مسدود می‌ کند. از همین‌ رو داکت اسپلیت مجبور است که فشار بیشتری برای گرفتن هوای تازه اعمال کند و این قضیه باعث افزایش دمای داخلی دستگاه داکت اسپلیت خواهد شد. در چنین شرایطی کمپرسور دفعات بیشتری خاموش و روشن می‌ شود و شاهد اختلال در عملکرد سیستم خنک کننده یا گرمایشی خود خواهید بود. برای جلوگیری از بروز این مشکل و آسیب رسیدن به کمپرسور می‌ توانید در دوره‌ های زمانی مشخص فیلتر هوا را کاملاً تمیز کنید تا مسیر عبور و مرور هوا باز شود. انجام این تمیزکاری به صورت ماهانه از بروز این مشکل تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

یخ زدن کویل داکت اسپلیت

وقتی سطح خنک کننده کمتر از میزان مورد نیاز باشد، دمای کویل بسیار پایین تر از حد معمول و طبیعی خود خواهد بود. همین باعث می‌ شود که رطوبت موجود در هوا جذب این بخش شود و شاهد منجمد شدن این قسمت‌ باشید. این مشکل ممکن است به دلیل انتخاب دستگاه اشتباه و یا نصب نادرست رخ دهد. برای برطرف سازی این ایراد نیاز به تعمیرکار با تجربه و حرفه‌‌ ای است. تعمیرکاران در چنین شرایطی بررسی می‌ کنند که سطح مورد نیاز برای کویل و عبور گاز خنک کننده از آن چقدر است. سپس اقدامات لازم را برای افزایش سطح این قسمت انجام می‌ دهند.

روشن نشدن داکت اسپلیت

بروز هرگونه مشکلی در سیستم برق رسانی به برد مدار چاپی برای کنترل داکت اسپلیت، روشن نشدن این تجهیزات را در پی دارد. برای حل این مشکل باید قسمت‌ های مختلف داکت اسپلیت  بررسی شود. سوختن مقاومت‌ های مدار، سوختن خازن ها، خراب شدن کلید قطع و وصل داکت اسپلیت، بروز مشکل در اتصالات برق و سیم و… دلایل به وجود آمدن این مشکل هستند. برای برطرف کردن این اختلالات باید قسمت‌ های سوخته یا آسیب دیده مدار الکتریکی و الکترونیکی داکت اسپلیت را تعویض کرد. همچنین در مواردی که برد چاپی آسیب دیده باید آن را به صورت کامل تعویض کنید. معمولا برای برطرف سازی این مشکل نیاز به متخصصی دارید که آشنایی کامل با داکت اسپلیت برند شما را داشته باشد.

بوی نامطبوع بعد از روشن شدن داکت اسپلیت

اول از همه بهتر است در مورد این مشکل زیاد نگران نباشید، چرا که دلیل به وجود آمدن آن وجود مشکلاتی در سیستم تخلیه و لوله‌ ها است. سینی تخلیه در داکت اسپلیت‌ بعد از مدتی کار کردن با گرد و غبار و آب انباشته می‌ شود. این موضوع باعث به وجود آمدن بوی نامطبوع به مرور زمان خواهد شد. به طور قطع شما آشنایی لازم با پاکسازی سیستم تخلیه را ندارید و برای حل این مشکل باید سراغ تعمیرکاران حرفه‌ ای بروید یا با مرکز خدمات پس از فروش داکت اسپلیت خود تماس بگیرید. در ضمن فراموش نکنید که کار کردن داکت اسپلیت در این شرایط هیچ آسیبی به سیستم‌ های مختلف درون آن نمی زند. به همین دلیل تا رسیدن تعمیرکار می‌ توانید از اسپلیت خود استفاده کنید و با بوی بد کنار بیایید.

سر و صدای زیاد یونیت داخلی داکت اسپلیت

ممکن است این صدا فقط زمانی که داکت اسپلیت روشن می‌ شود به گوش برسد یا اینکه در زمان عملکرد نیز صدای زیاد باعث آزارتان شود. منشا این مشکل می‌ تواند شکستگی یا باز شدن بست‌ ها و پایه‌ های یونیت داخلی باشد. همچنین جمع شدن گرد و غبار و کثیفی روی فن دستگاه لرزش و سر و صدا ایجاد خواهد کرد. برای حل این مشکل باید یونیت داخلی داکت اسپلیت مورد بررسی قرار گیرد و بست ‌ها و پایه‌ های آن محکم گردند. همچنین اگر منشاء سر و صدا کثیفی‌ های روی فن‌ ‌باشد، تعمیرکار باید فن را با دقت تمیز کند تا این صدا به وجود نیاید. در ضمن خودتان نیز امکان سفت کردن این قسمت‌ و تمیز کردن فن را دارید، ولی بهتر است در صورتی که از عهده انجام آن کار بر نمی‌ آیید با تعمیرکار تماس بگیرید. چرا که روند دسترسی به فنی یا محل قرارگیری یونیت داخلی ممکن است به گونه‌ ای باشد که نتوانید به این بخش‌‌ ها دسترسی داشته باشید.

کار نکردن موتور داکت اسپلیت

در صورتی که کار نکردن موتور داکت اسپلیت به دلیل اختلال در عملکرد برد چاپی این دستگاه‌ ها باشد، روند تعمیرات سریع و کم هزینه‌ تر خواهد بود. اما در صورتی که موتور داکت اسپلیت سوخته باشد، تعمیر این تجهیزات هزینه‌ های زیادی بر روی دوش شما خواهد گذاشت. در صورتی که بوی سوختگی از درون کانال‌ ها به مشام رسید و یا با یک بار امتحان کردن کلید‌ها یا مدارهای فرمانی شاهد به کار افتادن داکت اسپلیت نبودید، بهتر است دیگر اقدام به روشن کردن این تجهیزات نکرده و سریعاً با مرکز ارائه خدمات پس از فروش و یا تعمیرکاران متخصص اسپلیت تماس بگیرید.