تعمیرات کولر گازی

روش‌ های کاهش مصرف برق در کولر گازی و اسپلیت

امروزه یکی از بهترین و محبوب‌ ترین سیستم‌ های خنک کننده برای منازل کولرهای گازی می‌ باشند که مصرف برق بالایی دارند، اما با اطلاع از روش‌ های کاهش مصرف برق در کولرگازی و اسپلیت، هزینه برق مصرفی به‌ صرفه‌ تر خواهد شد. با بکارگیری این روش‌ ها نگرانی بابت مصرف برق کمتر می‌ شود و افراد بیشتری می‌ توانند این وسیله خنک کننده را برای منزل خود تهیه نمایند. در ادامه این مقاله از کهربا تهویه با ما همراه باشید تا با روش‌ های کاهش مصرف برق کولر گازی بیشتر آشنا شوید.

چگونگی کاهش مصرف برق کولر گازی

خیلی از افراد به دلیل مصرف برق بیشتر کولرهای گازی به نسبت کولرهای آبی، تمایل زیادی به استفاده از این وسیله خنک کننده ندارند. اما با داشتن اطلاعات لازم راجع به استفاده صحیح و مناسب از کولرگازی و اسپلیت علاوه بر بهره‌ مندی از هوای خنک و مطبوع در فصل گرم تابستان، می ‌توان باعث کاهش مصرف برق و پرداخت هزینه کمتری شد. رعایت یک سری نکات و توجه به آنها باعث افزایش عمر و بهبود عملکرد کولر گازی می‌ شود که نتیجه آن مصرف کمتر برق است.
برای کاهش مصرف برق اسپلیت روش‌ های مختلفی وجود دارد که مهمترین و کاربردی‌ ترین آنها شامل موارد زیر می شود:

 برچسب انرژی کولر گازی

بهترین کولرگازی ‌ها و اسپلیت‌ ها از نظر میزان مصرف برق، مدل‌ هایی با سطح مصرف انرژی A و B هستند. این مدل‌ ها علاوه بر کارایی و راندمان بالا و خنک کنندگی خوب، مصرف برق کمتری دارند.

نصب کولر گازی در جای مناسب

با نصب درست و اصولی اسپلیت در محل مناسب می‌ توانید عملکرد بهتری را از دستگاه انتظار داشته باشید. پنل داخلی کولر باید در جایی قرار گیرد که رو به روی محل حضور افراد حاضر در آن مکان باشد و بهتر است در محلی دور از تابش نور خورشید و گرد و غبار و پایین‌ تر از سقف نصب شود تا منجر به افزایش جریان هوای سرد و خنک گردد. در صورتی که زیبایی ظاهری محل نصب اسپلیت دچار مشکل نمی‌ شود، بهترین نقطه برای نصب پنل با فاصله 40 الی 50 سانتیمتری از سقف می‌ باشد.
پنل خارجی یا موتور اسپلیت نیز باید در محلی دارای سایه قرار گیرد و نصب آن باید به گونه‌ ای باشد که امکان جریان هوای آزاد محیط در پشت پنل به راحتی فراهم شود. همچنین در صورت آفتاب‌ گیر بودن محل نصب پنل خارجی، ایجاد یک سایه بان ضروری می‌ باشد.

سرویس کردن دوره‌ ای کولر گازی

سرویس و تعمیر کولر گازی به صورت دوره‌ ای و در زمان مشخص، حداقل هر شش ماه یک بار، باید صورت بگیرد. تعمیر داکت اسپلیت، تعمیر پکیج و پنل خارجی، رسوب زدایی پکیج، تعویض فیلتر تصفیه، غبار روبی، شارژ گاز، پاکسازی سنسورها و چک کردن عایق لوله‌ های رابط و کندانسور از مهمترین اقدامات در راستای بهینه‌ سازی عملکرد کولر گازی و در نتیجه کاهش مصرف برق آن می‌ باشند. با تعمیر و سرویس کولرگازی عملکرد آن بهبود می‌ یابد و در بهترین حالت خود، کار می‌ کند که این امر موجب کاهش انرژی مصرفی توسط دستگاه می‌ شود.
برای سرویس نمودن اسپلیت می‌ توانید به مراکز تعمیر کولر گازی غرب تهران و تعمیر کولر گازی حومه تهران مراجعه نمایید. مرکزی مانند مجموعه کهربا تهویه همه موارد لازم برای سرویس و تعمیر پکیج و پنل کولر گازی را ارائه می‌ دهند.

تنظیم دمای کولر گازی

یکی دیگر از راهکارهای کاهش هزینه‌ برق مصرفی اسپلیت، تنظیم کردن کولر گازی روی دمای مناسب است. از دلایلی که باعث افزایش مصرف برق توسط اسپلیت می‌ شود، مناسب نبودن دما و در نتیجه کار کردن بیشتر کمپرسور است. بهتر است درجه کولر گازی در تابستان بر روی 22 تا 26 درجه قرار گیرد.
با تنظیم دمای مناسب عمر کولر گازی افزایش پیدا می‌ کند و زمانی که دمای اتاق در محدوده تنظیم شده قرار گیرد، موتور اسپلیت به صورت خودکار بر روی فن کار می‌ کند. این امر موجب مصرف انرژی کمتری توسط کولر گازی می‌ شود.

انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی

انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی می‌ تواند تا 20 درصد در کاهش هزینه برق مصرفی تاثیر گذار باشد. بهترین ظرفیت برودتی برای طبقات آخر ساختمان‌ ها که در معرض گرمای حاصل از تابش خورشید و گرم شدن سقف هستند، بین 700 تا 800 برای واحدهای مسکونی و بین 900 تا 1200 برای واحدهای اداری به ازای هر متر مربع می‌ باشد. برای بخش‌ های میانی ساختمان بین 400 تا 600 برای واحدهای مسکونی بین 700 تا 1000 برای واحدهای اداری به ازای هر متر مربع ظرفیت برودتی کولر گازی مناسب است.
برای مثال برای یک اتاق خواب نصب یک کولر گازی با ظرفیت بالا اشتباه است و باید از اسپلیتی با ظرفیت کمتر و متناسب با متراژ اتاق استفاده نمود. همچنین برای یک محل بزرگتر مانند محیط اداری و یا یک آموزشگاه یا یک سالن آرایشی نیاز به استفاده از کولرگازی با ظرفیت بالا می‌ باشد تا بتواند با توجه به متراژ بالای محل به خوبی کار خنک سازی را انجام دهد. در صورتی که برای یک محل بزرگ از اسپلیت با ظرفیت کم استفاده شود، دستگاه برای خنک کردن آن محیط بزرگ باید فشار بیشتری را تحمل کند و کمپرسور آن بیشتر کار کند که همین باعث افزایش مصرف برق می‌ شود.

جلوگیری از اتلاف انرژی کولر گازی

بستن درب و پنجره‌ ها و حتی درزهای آنها هنگام استفاده از کولر گازی، می‌ تواند تا حد زیادی باعث کاهش هدر رفتن سرمای ایجاد شده و مصرف برق شود.

استفاده بهینه از لوازم منزل

عدم استفاده همزمان و طولانی مدت از وسایل گرمازا مانند اجاق گاز، سماور و … باعث کاهش اتلاف هوای سرد و مطبوع تولیدی کولر گازی و در نتیجه کاهش مصرف برق می‌ شود. همچنین استفاده از لامپ‌ های کم مصرف یکی از راه های کاهش مصرف برق کولر گازی است. گرمای حاصل از لامپ‌ های قدیمی تاثیر بسزایی در ایجاد گرمای مزاحم در ساختمان دارد و موجب افزایش زمان‌ های کارکرد کولر اسپلیت و مصرف برق بیشتر می‌ گردد. بنابراین استفاده از لامپ‌ های کم مصرف باعث تولید کمتر گرما و در نتیجه کار نکردن بیش از حد اسپلیت می‌ شود و این امر موجب کاهش مصرف برق می‌ گردد.

استفاده از ترموستات قابل برنامه‌ ریزی

می‌ توانید از این ترموستات برای زمانی که در منزل نیستید، استفاده نمایید. هنگامی که شما برای چند ساعت بیرون از منزل هستید، دلیلی وجود ندارد که دمای منزل مناسب باشد. پس شما با برنامه‌ریزی این ترموستات فرمانی صادر می‌ کنید که کولر گازی در زمان عدم نیاز شما خاموش شده یا با حداقل کارکرد روشن باشد. این کار کمک زیادی به کاهش مصرف برق کولر گازی می‌ کند.

استفاده از دستگاه ذخیره کننده برق

با استفاده از یک ذخیره کننده برق، هنگامی که کمپرسور کولر گازی به علت اشباع هوای سرد خاموش می‌ شود، انرژی برق در دستگاه مذکور ذخیره می‌ گردد و موجب صرفه جویی در مصرف برق می‌ شود.