زمان مناسب برای شارژ گاز کولر گازی

شارژ گاز کولر گازی و انواع اسپیلت در برهه های زمانی مشخصی امر پر اهمیتی است که باید در اسرع وقت انجام شود. چرا که در فصل تابستان زندگی در هوای گرم و شرجی بدون پنکه، کولر  و اسپیلت یک کابوس ترسناک است. پنکه، چیلر و انواع سیستم های سرمایشی از ملزومات و تجهیزات ضروری خانه در فصل تابستان محسوب می شوند.

 

شارژ کولر گازی

 

سیستم های سرمایشی و برودتی یکی از پرکاربردترین وسایل برقی در فواصل گرم سال هستند که برای تهویه مطبوع و خنک نمودن اماکن تجاری و مسکونی استفاده می شود. این دستگاه ها در مناطق مختلفی همچون دفاتر، مغازه ها، مراکز خرید و … مورد استفاده قرار می گیرد.

چنانچه از انواع چیلرها و داک اسپیلت ها استفاده می نماید باید بدانید که هر چند وقت یکبار شارژ گاز کولر گازی الزامی است.

نشانه هایی که بیان می کند دستگاه های سرمایشی نیاز به شارژ گاز  دارد؟

با توجه به برخی از علائم و نشانه ها در زمان کارکرد سیستم های سرمایشی  متوجه خواهید شد که نیازبه شارژ گاز کولر گازی کاملا محسوس است. بنابراین برای ارتقا کارکرد و میزان بهره وری دستگاه مجموعه ای فعالیت ها را انجام دهید . در برخی موارد برای پیشگیری از اسیب دیدگی سیستم های برودتی و سرویس آن نیاز است تا گاز کولر گازی، چیلر و… را شارژ نمایید. برخی از نشانه هایی که نشان دهنده  نیاز شارژ گاز کولر گازی را بیان می کند عبارتند از:

  • هنگامی که دستگاه به جای هوای گرم و خنک کردن آن ، هوای گرم در فضا منتشر می کند.
  • هنگامی که سیستم تهویه مطبوع در زمان فعالیت خود صدای بسیار زیادی تولید می نماید.
  • انفجار هوای سرد هنگام انتشار هوای گرم
  • هنگامی که سیستم برودتی جریان هوا ضعیفی را تولید نموده و با افزایش ظرفیت دستگاه همچنان خروجی اندکی تولید می کند.
  • هنگامی که هزینه قبض برق افزایش ناگهانی و قابل توجهی داشته باشد.
  • اعضای حاضر در محیط مسکونی و تجاری در هنگام فعالیت کولر احساس سرگیجه یا حالت تهوع نموده و  نفس کشیدن مشکل می شود.

برای اینکه سیستم تهویه منزل یا محل کار شما  کارکرد مناسبی داشته باشد، باید چند نکته را در دستور کار خود قرار دهید. بسیاری از مردم تنها بر این باورند که استفاده از اسپیلت و انواع کولر تنها در فصل تابستان و هوای گرم است. اما برخلاف تصور رایج، می توان از این سیستم های در فصول مختلف سال برای ایجاد تهویه مطبوع در فضای مورد نظر استفاده نمود.

مطلب زیر را مطالعه کنید: سرویس سالیانه کولر گازی از چه نظر اهمیت دارد؟

چرا شارژ گاز کولر گازی لازم و ضروری است؟

استفاده از انواع کولر، چیلر و سیستم های مختلف تهویه هوا نه تنها محیط مورد نظر را خنک می‌کند و دما را کاهش می دهد، بلکه رطوبت موجود را کاهش می‌دهد. به همین دلیل می توان از این سیستم ها در مناطق شرجی و مرطوب برای خشک کردن هوای منزل یا محیط های اداری استفاده کرد. سیستم های  تهویه برای خنک کردن هوای اماکن مختلف تجاری و مسکونی  از فرآیند پیچیده تبخیر، فشرده سازی و انبساط بهره مند می گردد.

سازندگان و طراحان سیستم تهویه واکنش شیمیایی تبدیل گاز به مایع و بالعکس کمک می گیرند. بدین ترتیب  زمینه کاهش دمای هوا را فراهم می کنند. مواد گازی و مایع محدودی در داخل کولرهای گازی برای انتقال گرما از فضای داخلی به فضای بیرون مورد استفاده قرار می گیرد.

مبرد یک گاز کم فشار است که در طی یک فرآیند چرخه ای ثابت به مایع تبدیل می شود و دوباره به گاز تبدیل می شود. گاز مبرد در کویل های مسی قرار می گیرد. مبرد و کویل ها گرمای موجود در هوا را جذب می کنند. در طی این فرآیند، گاز مبرد به مایع تبدیل می شود تا به انتقال و تبادل گرما کمک کند.

با گذشت زمان، گاز مبرد در داخل کولرهای گازی به دلیل تغییر مداوم از گاز به مایع از بین می رود، در نتیجه سیستم های برودتی توانایی های خنک نمودن و تهویه محیط را از دست می دهند.  بنابراین سیستم تهویه نیاز به شارژ مجدد دارد تا هوا را به طور موثر خنک نگه دارد. وقتی گاز داخل کولرهای گازی کاهش می یابد، موتور دستگاه باید سخت تر کار کند تا تهویه مطبوع مورد نیاز محیط را تامین نماید که این کار مصرف انرژی دستگاه را چندین برابر می شود.

 

سرویس کولر گازی

هر چند وقت یک بار باید کولر گازی را شارژ کنم؟

متخصصان و سازندگان انواع سیستم های سرمایشی توصیه می کنند که  هر 3 تا 4 سال یکبار فرایند شارژ گاز کولر گازی را انجام دهید. از آنجایی که گاز مبرد با نرخ متوسط 10 درصد طی یک سال درون سیستم های برودتی و انواع کولر های گازی نفوذ می کند، باید گاز مورد استفاده سیستم تهویه را مرتباً شارژ کرد. شارژ گاز کولر گازی اطمینان کافی در مورد افزایش بهره وری دستگاه های سرمایشی استفاده شده در اماکن مسکونی و تجاری را فراهم می نماید.

با این حال نمی توان به طور کامل زمان دقیقی برای  شارژ گاز کولری گازی تعیین کرد؛ چرا که  برخی از کاربران شب یا ظهر فقط چند ساعت محدود از کولر استفاده می کنند. برخی دیگر از کاربران به صورت 24 ساعته و مدت زمان طولانی دستگاه های سرمایشی را روشن نگه می دارند. با این حال، استفاده بیش از حد از دستگاه همیشه  دلیل تخلیه گاز کولر نیست؛ بلکه  نشتی گاز کولر از دلایل اصلی شارژ گاز کولر است

شارژ گاز کولر گازی به عنوان بخشی از تست MOT یا سرویس استاندارد سیستم خنک کننده مطرح نمی‌شود، بلکه این کار به طور جداگانه و به صورت اختصاصی توسط افراد مختصص و آموزش دیده انجام می شود.

انواع گازهای مناسب برای شارژ کولر

کلروفلوئوروکربن ها (CFCs)یا گاز فریون یکی از پرکاربردترین موادی است که در داخل سیستم های تهویه داخلی و خارجی استفاده می شود. گاز فریون یا مبرد برای خنک کردن فضاهای مختلف گزینه بسیار مناسب و کارآمد است که  بهره وری کولر گازی به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

رایج ترین گاز مبرد که در داخل سیستم های برودتی و سرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد و  حتی برای شارژ مجدد گاز کولر گازی به کار برده می شود،شامل  R22، R410A، R32 و مبرد R-12 می باشد. نوع  R290 (پروپان) و R600A (ایزوبوتان) این گاز سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارد.

در این بخش تاثیر انواع گازهای فریون را  در گرمایش جهان و تخریب لایه ازن به صورت مختصر بیان کرده ایم:

R-600A       =       صفر

R-410A       =       صفر

R-134A       =       صفر

R-290         =       صفر

R-32           =       صفر

R-22           =       متوسط

تجهیزات مورد نیاز برای شارژ گاز کولر گازی توسط گاز فریون

تجهیزاتی که برای شارژ گاز کولر گازی توسط مبرد مورد نیاز است شامل موارد زیر است که  عموماً توسط تمام تکنسین های کارکشته و مجرب حمل می شود.

  • پمپ وکیوم 1-4 اسب بخار
  • مجموعه گیج منیفولد
  • محفظه حاوی گاز مبرد

مطلب زیر را بخوانید: خدمات شارژ کولر گازی در تهران

مواردی که در فرآیند پر کردن گازکولر باید به آن ها توجه کنید

به یاد داشته باشید که میزان  گاز مبرد استفاده شده در داخل کولر گاز باید متناسب باشد؛ چرا که استفاده از درصد خیلی زیاد  یا کم آن کارآیی سیستم سرمایشی را یا مشکل مواجه می نماید. همچنین قبل از پر کردن گازکولرهای گازی باید دستگاه را به طور کامل  تعمیر نمود. فعالیت هایی همچون تمیز کردن کویل ها، حذف زباله و … باید قبل از شارژ و  پر کردن مجدد گاز کولر انجام شود، در غیر این صورت  ممکن است سیستم برودتی شما آسیب ببیند.

  • برای شارژ گاز کولر گازی در وهله اول باید ترموستات خاموش کرده و فیوزها را بردارید.
  • مشخصات ذکر شده روی برچسب سیستم سرمایشی را بررسی کنید تا نوع گازی که باید استفاده شود را بدانید.
  • برندهای مختلف از ، مبرد متفاوت استفاده می نمایند؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که مبرد مورد استفاده برای AC شما با مشخصات داده شده مطابقت دارد.

فرآیند شارژ کردن گاز سیستم های سرمایشی

قبل از هر کاری باید دستگاه را به طور کامل از برق بکشید و فیوزها و ترموستات آن را به طور کامل قطع کنید. بعد از  خاموش نمودن کولر گازی، شیلنگ ها را از منیفولد گیج به پورت های فشار سیستم وصل کنید. (شیلنگ کم فشار که به رنگ آبی است باید به خط مکش، شلنگ زرد به خط خلاء و شلنگ فشار قوی قرمز رنگ باید به خط مایع وصل شود.)

شلنگ زرد را از منیفولد به ظرف مبرد وصل کنید. برای جلوگیری از آسیب، ظرف را همیشه در وضعیت عمودی نگه دارید. شلنگ زرد را شل کنید و دستگیره سیلندر را به مدت 1 ثانیه باز کنید و دوباره شلنگ را سفت کنید. با این کار هوای موجود در داخل لوله ها حذف می شود.

به آرامی مقدار کمی از مبرد را به خط مکش اضافه کنید و اجازه دهید سیستم بین هر بار تزریق مبرد تثبیت شود. دما و صفحه نمایشگر را مداوم بررسی کنید تا مطمئن شوید که مقدار مبرد تزریق شده به داخل دستگاه کافی است.

اکنون شیر منیفولد و دستگیره مخزن مبرد را ببندید. شلنگ آبی را از خط مکش و شلنگ زرد را از مخزن مبرد باز کنید.

فرآیند شارژ گاز کولر گازی باید با دقت و تمرکز کامل انجام شود؛ چرا که یک خطای کوچک می تواند به دستگاه آسیب برساند. به همین خاطر توصیه می شود برای شارژ نمودن گاز سیستم های از مجموعه های حرفه ای  و کار بلد استفاده نمایید.

چرا بررسی شارژ و پر کردن گاز AC مهم است؟

اگر احساس می کنید کولر گازی شما به خوبی روزهای قبل محیط خانه یا اداره را خنک نمی کند، شاید لازم باشد گاز مبرد آن را دوباره شارژ کنید. چرا که کولر گازی یا سیستم های تهویه از مایع یا گاز به عنوان مبرد ماده انتقال دهنده دما استفاده می کنند تا فضای خانه یا اتاق را خنک نمایند. فریون یا پورون نمونه ای از مواد شیمیایی هستند که در سیستم های برودتی و سرمایشی به کار گرفته می شوند.

این مواد شیمیایی با اینکه برای محیط زیست بسیار مضر است ولی نقش اساسی در انواع اسپیلت ها، چیلرها و کولرهای گازی ایفا می نمایند. بنابراین  همواره باید از نشت این مواد به خارج و فضای بیرونی جلوگیری نمود و در صورت بروز این اتفاق به سرعت در جهت رفع مشکل اقدام کرد.

با انجام شارژ گاز کولرگازی، مبرد یا گاز خنک کننده شیمیایی دوباره در داخل سیستم تهویه شروع به گردش نموده و در نهایت سیستم به سرعت دمای فضای مورد نظر را کاهش می دهد. بنابراین می توان به جرات گفت که کولر گازی یا انواع مختلف سیستم های تهویه بدون وجود و شارژ گاز مبرد هیچ توانایی مثبتی برای تهویه فضاهای مختلف نخواهند داشت.

نوع گاز موجود برای شارژ

در گذشته تا به امروز انواع مختلف گاز فریون برای شارژ گاز کولر گازی و انواع مختلف واحدهای تهویه مطبوع استفاده می شود. با این حال، امروزه ساختارها و ترکیبات مختلفی از این ماده شیمیایی به عنوان مبرد در مدل های جدیدتر سیستم های سرمایشی کاربرد دارد.

گاز R22

گاز R22  یک ماده شیمیایی گران قیمت است که اگر همچون  HFC (هیدروفلوروکربن) در محیط آزاد و رها شود بر لایه ازن جو تأثیر مخربی می گذارد. همچنین مبرد R22 به جذب آب تولید شده در طول فرآیند خنک‌سازی سیستم های تهویه و مدل های مختلف کولر های گازی  کمک می‌کند. این امر برای جلوگیری از ورود آب به قسمت مبرد که بر نحوه عملکرد آن تأثیر می گذارد، بسیار مهم است.

در حال حاضر سعی می شود تا استفاده از این گاز در سراسر جهان برای شارژ گاز کولر گازی و واحدهای تهویه محدود گردد. امروزه واحدهایی که از گاز R22 به عنوان ماده خنک کننده در  واحدهای برودتی  استفاده می کنند، تلاش کرده اند تا بیشتر از  کمپرسورهای کوچک  به عنوان قلب سیستم های سرمایشی استفاده نمایند. کمپرسور می تواند هوا را به طور موثرتری خنک کنند و در عین حال انرژی کمتری برای خنک کردن هوای ورودی مصرف می نمایند.

 

·       گاز R410

R410 جدیدترین مدل مواد شیمیایی برای شارژ گاز کولر گازی است که توسط سازندگان سیستم های سرمایشی استفاده می شود. پورون محبوب ترین نام تجاری این ماده شیمیایی است که نه تنها راندمان خنک کنندگی بالایی نسبت به  مبرد R22  دارد؛ بلکه برای محیط زیست نیز مخرب  و خطرناک نیست .

شارژ گاز کولر گازی توسط مبرد  R410 یک انتخاب اقتصادی برای تولید کنندگان  و مصرف کنندگان است زیرا برایاین ماده عملکرد و اثر خنک کننده بسیار بالایی نسبت به سایر مواد شیمیایی به کار رفته در  طراحی واحدهای AC دارد.

روش های اندازه گیری شارژ مبرد

در هنگام شارژ گاز کولر گازی و سیستم های مختلف تهویه باید مبرد ورودی به سیستم را به طور دقیق اندازه گیری کنید. معمولاً تکنسین از ترازوی و سیلندر شارژ برای اندازه گیری حجم مبرد ورودی به سیستم سرمایشی  استفاده می کنند. سیلندر شارژی به قسمت بالایی سیستم و مخزن گاز مبرد متصل است که می تواند به طور دقیق شارژ مبرد مایع وارد شده به سیستم را اندازه گیری کند.

از سوی دیگر کانکتور تبخیر کننده به عنوان ابزار و لوازم جانبی به سیلندر شارژ یا برد شارژ اضافه می گردد تا به اپراتور اطمینان دهد که مبرد مایعی که از دستگاه عبور می کند در هنگام خروج از دستگاه به گاز تبدیل می شود. این دستگاه به تکنسین این امکان را می دهد که شارژ مبرد اندازه گیری شده را به قسمت پایین سیستم متصل نماید و در عین حال اندازه گیری دقیقی از مبرد اندازه گیری شده بر حسب اونس انجام دهد.

 

هزینه شارژ گاز کولر گازی چقدر است؟

یکی از سوالات  بسیار رایج در زمینه شارژ گاز کولر گازی و سیستم های برودتی   هزینه و  قیمت پر کردن مجدد گاز است. فاکتورهای که در تعیین دستمزد و  قیمت شارژ کردن کولر گاز تاثیر دارد عبارت است از

  • نوع گاز فلوئوردار

گازهای فلوردار یا خنک کننده مختلفی برای شارژ گاز سیستم های سرمایشی مورد استفاده قرار می گرد که هر کدام داری قیمت و هزینه مخصوصی است.

  • دستمزد اپراتور

هزینه اعیاب و ذهاب اپراتور، هزینه سختی کار و … مجموعه‌ای هزینه هایی هستند که تحت عنوان دستمزد بیان می شوند. اپراتور برای اینکه کولر گازی را در محل مورد نظر شارژ نماید باید برخی از فعالیت ها را انجام دهد که طبیعتا در قبال ارائه این خدمات و تردد در محل هزینه‌ای را دریافت خواهد نمود.

  • برند کولر و مقدار گاز مورد نیاز آن

برند کولر گازی و میزان گاز مصرفی دستگاه یکی دیگر از عواملی است که در تعیین قیمت شارژ سیستم های سرمایشی تاثیر گذار است.  به طور کلی، سیستم های سرمایشی همچون داکت، چیلر و اسپلیت با ظرفیت 2k یا 3k فریگوری به یک کیلوگرم گاز فریون دارند. همچنین  واحدها و سیستم های برودتی مرکزی بین سه تا پنج کیلوگرم نیاز دارند.

مطلب زیر را بخوانید: بهترین زمان برای سرویس کولر گازی

کلام آخر

شارژ گاز کولر گازی عموما در صورتی ضروری که سیستم دچار نشتی شده یا به خوبی فعالیت خود را انجام نمی دهد و هوا را خنک نمی کند.  بنابراین   قبل از شارژ مجدد گاز سیستم های سرمایشی  باید منبع و محل نشتی را پیدا کرد. سپس با کمک روش های مختلف آسیب و نشتی به وجود آمده را  رفع کرد که باز بهتر است در این مرحله از مجموعه های حرفه ای و متخصص استفاده نمایید.

 

سوالات متداول

چرا باید گاز کولر گازی را شارژ نمود؟

در حالت عادی گاز کولر گازی چند سال یکبار نیاز به شارژ دارد، اما چنانچه کولر و سیستم سرمایشی دچار نشتی گاز شد؛ باید پس از رفع نشتی گاز کولر دوباره شارژ شود.

از چه گازهایی برای پر کردن کولر گازی استفاده می شود؟

عموما از گاز فریون برای پر کردن کولر گازی استفاده می شود، چرا که این ماده از سازگاری و کارایی بسیار زیادی برخوردار است.

خودمان می توانیم گاز کولر گازی را شارژ کنیم؟

بهتر است برای شارژ گاز کولر گازی از یک مجموعه حرفه ای و افراد متخصص و دوره دیده استفاده کنید؛ چرا که در صورت انجام نادرست این کار ممکن است دستگاه شما آسیب جدی ببیند و در پاره ای اوقات فریون نشت کرده و موجب مسمومیت اعضای خانواده و کارکنان شود.