نصب کولر گازی

استفاده از کولر گازی به دلیل داشتن مزایای مختلف، در سال‌ های اخیر به شدت مورد توجه مشتریان قرار گرفته است. این محصولات با تهویه هوای فضای شما‌ می توانند هوای قدیمی اتاق را با هوای تازه و خنک جایگزین کنند. قابلیت تنظیم دقیق دما و داشتن قابلیت تشخیص دما و راه اندازی خودکار یکی دیگر از مزایای این محصولات است که باعث‌ شود بتوانید به راحتی از آنها استفاده کنید. موردی که اهمیت بسیار بالایی در زمینه استفاده از کولرهای گازی دارد، نصب صحیح کولر گازی است. نصب کولر گازی به شکل اصولی و با رعایت نکات ایمنی اولیه؛ باعث افزایش کارایی و همچنین عمر مفید کولر گازی شما خواهد شد. برای نصب این تجهیزات شما باید اطلاعات مناسب در خصوص روند کار آنها داشته باشید. متخصصان سایت کهربا تهویه در ادامه این مطلب توضیحات بیشتری را در این زمینه ارائه خواهند داد.

نصب کولر گازی

مراحل نصب کولر گازی

امروزه شرکت‌ ها و برندهای مختلفی در جهان کولر‌های گازی با امکانات متنوع تولید‌ می‌ کنند. به طور کلی و در نگاه اول روند نصب کولر گازی برندهای مختلف تقریبا یکسان است. اما در عمل وقتی قصد نصب و راه اندازی کولر گازی تولید شده توسط برند خاصی را دارید، بسته به نوع برند و کارخانه سازنده محصول مورد نظر، روند نصب‌ تواند به طور کلی متفاوت باشد. موضوع بعدی که در زمان نصب باید مد نظر قرار دهید توجه به فضای مورد نظر برای نصب کولر است. شخصی که وظیفه نصب کولر گازی را برعهده دارد، باید حتما مدنظر داشته باشد که بخش‌ های مختلف کولر گازی را در مکان هایی قرار دهد که بتوانند بازده خوبی در زمان کار داشته باشد و همچنین از عوامل محیطی مضر مانند ریزش باران نور مستقیم آفتاب در امان باشد. در ادامه مراحل نصب کولر گازی را با هم مورد بررسی قرار‌ می‌ دهیم. ولی قبل از همه چیز بهتر است این نکته را مد نظر قرار دهید که هیچگاه در فضای خود همزمان از کولرهای آبی و گازی استفاده نکنید. چرا که عملکرد این محصولات با هم تا حد زیادی مغایرت دارد و با به کارگیری این دو نوع کولر در کنار هم قطعا به مشکل بر خواهید خورد.

نصب یونیت داخلی کولر گازی

قبل از همه چیز باید دقت کافی در خصوص انتخاب محل نصب یونیت داخلی به خرج بدهید. محل نصب یونیت داخلی شما باید به گونه‌ ای باشد که به ساختار دکوراسیون خانه لطمه نخورد و از نظر چیدمانی با سایر قسمت های محیط سازگاری داشته باشد. همچنین محل نصب کولر گازی باید به گونه‌ ای باشد که تحمل وزن کولر را داشته باشد. از سوی دیگر اینکه کولر در زمان کار هوای خنک را به درستی در محل مورد نظرتان پخش کند، بستگی به انتخاب محل یونیت داخلی دارد.

تجهیزات را باید در محلی نصب کنید که بتوانید پرتاب باد مناسب و سازگار با محیط را در اختیار داشته باشید. در زمان سوراخکاری باید به این دقت کنید که از مته مناسب و سازگار با اندازه و حجم کولر گازی خود استفاده کنید. همچنین گفته میشود که بهتر است سوراخکاری کمی با شیب به سمت بیرون انجام شود، اینطور پیچ‌ ها یا رول بولت ‌های مورد استفاده برای بستن و مهار کولر گازی تحمل وزن بیشتری را در طول زمان خواهند داشت. سایر نکات مهمی که در این مرحله باید رعایت کنید عبارتند از:
● در زمان نصب پنل داخلی لوله تخلیه آب باید طوری قرار بگیرد که از سایر قسمت‌ ها پایین‌ تر باشد. همچنین بهتر است که این قسمت به صورت شیب‌ دار نصب شود. در پایان نصب لوله‌ های مربوط به پنل داخلی باید حتما بررسی‌ های لازم را برای پیدا کردن نشتی انجام دهید. چرا که در غیر اینصورت ممکن است دیوار شما به مرور زمان رطوبت بگیرد و خراب شود.
● محل نصب بهتر است به شکلی انتخاب شود که برای انجام سرویس دهی‌ های دوره‌ ای، کولر گازی به راحتی در دسترس باشد.
● سینی پشت کولر گازی حتما باید به صورت افقی نصب شود. این سینی باید حداقل ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر از خط شما فاصله داشته باشد.
● بهتر است برای نصب این قسمت ها از پول سازی سراغ افراد متخصص و باتجربه بروید. قیمت بالای این محصولات حساسیت نصب آنها را افزایش داده و بهتر است به موضوع توجه ویژه داشته باشیم.
● محلی که برای نصب کولر گازی انتخاب‌ می کنید، باید به شکلی باشد که فن‌ های تامین کننده هوای ورودی کولر گازی با آزادی تمام کار کنند.

نصب یونیت خارجی کولر گازی

برای نصب کندانسور یا یونیت خارجی کولر گازی باید نکات مختلفی را مد نظر قرار دهید. این موارد عبارتند از:
● وقتی یونیت خارجی کولر گازی را در مکانی نصب‌ ها کنید که دستگاه‌ های دیگر یا حتی یونیت‌ های خارجی مربوط به کولرگازی‌ های دیگر در کنار آن قرار دارند، باید حتماً به یاد داشته باشید که کندانسورها با فاصله ۸۰ سانتیمتر از یکدیگر و در کنار هم قرار گیرند. موضوع بسیار مهم در این قسمت این است که اگر کندانسور‌ها روبروی هم و به صورت موازی باشند، عملکرد یکدیگر را تحت تاثیر قرار می‌ دهند و به این صورت بازده کاری هر دو کولر گازی کاهش‌ می‌ یابد. داشتن فاصله مناسب در اطراف یونیت خارجی باعث می شود در زمان سرویس‌ دهی بتوانید راحت‌ تر عمل کنید.
● در نزدیکی محل نصب یونیت خارجی شما نباید هیچگونه هواکش یا دودکشی وجود داشته باشد. آلودگی که از هواکش یا دودکش پخش‌ شود، باعث کثیف شدن کویل یونیت خارجی خواهد شد و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار‌ می دهد.
● بهتر است کندانسور در مکانی نصب شود که از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشد. شاید نور خورشید آسیب زیادی به کندانسور نزند، اما در طولانی مدت باعث کاهش بازده، قدرت خنک کنندگی و عمر مفید سیستم کولر گازی شما خواهد شد.
● در صورتی که قصد نصب کندانسور بر روی لبه پنجره را دارید، باید حتماً مطمئن شوید که لبه خارجی پنجره استحکام کافی برای تحمل وزن کندانسور را دارد. همچنین استفاده از لرزه گیر باعث جلوگیری از لرزش شیشه‌ های پنجره شما خواهد شد.
● محل نصب کندانسور باید حتماً با دقت تراز شود.
● زمانی که برای عبور لوله‌ های مختلف کولر گازی قسمت‌ هایی مانند سقف و دیوار را سوراخ‌ کنید، بعد از عبور لوله باید با استفاده از خمیر‌های مخصوص این سوراخ‌ ها را پر کنید تا مشکلی پیش نیاید.
● در زمان نصب کندانسور باید یک محل مناسب برای خالی شدن آب درون کولر گازی در نظر گرفت.
● فضایی که یونیت خارجی در آن نصب‌ شود، باید به گونه‌ ای باشد که گردش هوای تازه به صورت مداوم و آزادانه انجام گردد. در غیر این صورت کندانسور هوای تخلیه شده را مجدداً به داخل خود کشیده و دچار مشکل‌ شود.
● در زمان نصب کولر گازی بهتر است یونیت خارجی را در جایی قرار دهید که صدا و یا خروجی هوای آن برای خود یا همسایگان تان مشکلی ایجاد نکند.
● برای نصب ایمن و اساسی کندانسور معمولاً از پایه‌ های زمینی یا دیواری (بسته به محل نصب) استفاده‌ کنید و مطمئن شوید که از استحکام کافی برخوردار است.

لوله کشی کولر گازی

یکی از مهم ترین مراحل نصب کولرگازی، انجام لوله کشی مربوط به این تجهیزات است. اولین موردی که در این بخش باید مد نظر قرار دهید وکیوم کردن اتصالات است. این کار را به منظور انجام می‌ دهند که گرد و غبار و یا سایر کثیفی‌ های موجود در لوله‌ ها از بین برود و هیچگونه هوای رطوبتی درون لوله وجود نداشته باشد که باعث آسیب دیدن بخش‌ های مختلف سیستم کولر گازی شود. زمانی که اتصالات به صورت اصولی و درست انجام شده باشد، بسیاری از مشکلات رایج مانند نشتی‌ ها یا گرفتگی‌ های مختلف در بخش لوله کشی برای شما پیش نخواهد آمد.

وقتی قصد برش لوله‌ ها را دارید، باید آنها را حدود ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر بیشتر از حد معمول برش دهید. همچنین برای اتصال لوله‎ هایی که قبلاً برش داده‌اید، باید حتماً عملیات پلیسه گیری را به صورت دقیق انجام دهید. در غیر اینصورت شاهد نشتی گاز موجود در کولر گازی خارج شد. استفاده از اره آهن بر باعث‌ شود که میزان پیلیسه و ناهموار روی سطح لوله افزایش یابد و به همین دلیل نتیجه اتصال ممکن است مطلوب نباشد. بهترین ابزار برای بریدن این قطعات لوله‌بر می‌ باشد. انجام لوله کشی مورد نیاز برای نصب کولر گازی اصولی دارد که در ادامه آنها را با شما در میان می گذاریم:
● لوله مسی که انتخاب‌ می کنید، باید ضخامت مناسبی برای دستگاه شما داشته باشد.
● ابزارهایی که برای لوله کشی کولرگازی نیاز دارید، عبارت است از آچار وزنی، سمباده مخصوص پلیسه گیری، دستگاه پرچ و هلال کن، لوله‌بر
● کابل مورد استفاده در کولر گازی: این کابل ها معمولاً باید ۵ تا ۶ متر بیشتر از متراژ لوله خریداری شوند.

راه اندازی کولر گازی

بعد از نصب کولر گازی و بررسی درستی نصب در سایر قسمت های محصولات، نوبت به راه اندازی ایمن و صحیح می‌ رسد. وقتی قصد روشن کردن کولر گازی برای اولین بار را دارید، باید لوله‌ ها و هوای داخلی یونیت کاملاً پاک و تمیز باشد و گرد و غبار یا رطوبتی در این بخش‌ ها وجود نداشته باشد. برای تمیز کردن بخشی از وکیوم استفاده‌ می کنند. در نظر داشته باشید که برای بخش کندانسوری یونیت خارجی کولر گازی شما هیچ احتیاجی به انجام وکیوم ندارید. اینکه در مراحل اولیه برای بخش‌ های مختلف لوله‌کشی و به خصوص یونیت داخلی از وکیوم استفاده کنید، امری بسیار مهم است‌. چرا که در غیر این صورت گرد و غبار، رطوبت یا سایر ذرات معلق به پنل سیستم کولر گازی وارد شده و باعث آسیب دیدن آن‌ ها شوند. وکیوم نکردن دستگاه قبل از راه اندازی باعث میشود که فشار سیستم بالاتر از حد معمول برود. این موضوع خطراتی ماننند کم شدن ظرفیت سیستم یخ زدگی لوله‌ ها، خوردگی لوله‌ های کولر به مرور زمان و ایجاد لجن یا اسید را به دنبال داشته باشد.