کهربا تهویه

نکات مهمی که قبل از آمدن سرویسکار کولر گازی باید رعایت شود

4/5 - (4 امتیاز)

قبل از آمدن سرویسکار کولر گازی و استفاده از خدمات سرویس یا  AC بهتر است برخی از نکات ضروری را رعایت کنید تا سیستم دچار آسیب کمتری شود. دما و سطح رطوبت بالای برخی از مناطق در فصل بهار و تابستان باعث می شود تا سیستم تهویه در این مناطق به صورت مدام فعالیت نماید.

چرا که خاموش بودن سیستم تهویه مطبوع حتی برای چند لحظه کوتاه می تواند هوا و فضای خفه کننده ای را در محیط داخل خانه ایجاد نماید. با این وجود اگر شرایطی پیش آمد که نیازی به مراجعه سرویسکار کولر گازی غرب تهران دارید باید قبل از رسیدن تکنسین ها ساکنان خانه برخی از اقدامات لازم را انجام دهند تا خسارات بیشتری به سیستم وارد نشده و سرعت عمل فعالیت تعمیرکار نیز افزایش یابد.

فراموش نکنید لذت بردن از فضای خنک یک خانه می تواند پس از گذراندن زمان طولانی در گرمای بیرون بسیار شیرین و دلچسب باشد. بنابراین اگر سیستم تهویه مطبوع شما در گرمترین روزهای تابستان دچار مشکل شده یا در حین کار و تولید هوای مطبوع دچار اختلال شده باید در اسرع وقت با یک سرویسکار کولر گازی تماس بگیرید.

چرا تعمیر کولر گازی ضروری است؟

به نظر شما چرا تعمیر سیستم خنک‌کننده‌ و نگهداری AC اینقدر اهمیت دارد یا  استفاده از تکنسین های کار بلد و حرفه ای برای این کار ضروری است؟ برخورداری از تجربه، دانش و مهارت تکنسین های خدمات AC مهم ترین مؤلفه تاثیر گذار در کیفیت سرویسسیستم های تهویه به ویژه کولهای گازی است.

به عبارت ساده تر در حین چک آپ AC تعمیرکار باید بتواند دلیل بروز مشکل سیستم سرمایشی  خانه به صورت کاملا دقیق عیب یابی نماید. همچنین انجام انواع تست های سلامت کولر گازی در گرو آشنایی تعمیرکار با تجهیزات پیشرفته است تا سیستم تهویه هوای کل خانه به خوبی کار کند.

بسیاری از صاحبان کولر گازی تصور می کنند که تعمیر و نگهداری AC صرفا به معنای تعویض فیلتر هوا و تمیز کردن واحد بیرونی برای اطمینان از عاری بودن از موانع است. در حالی که بررسی های ایمنی دستگاه در بخش های مختلف همچون کنترل سیستم کشی، نشت گاز و… نیز در سلامت سیستم  از اهمیت بالایی برخوردار می باشند.

بنابراین بدون بازرسی و کنترل سیستم شما هیچ گاه متوجه نخواهید شد که آیا اجزای سیستم تهویه مطبوع در شرایط استانداری هستند و به اندازه کافی در جلوگیری از خطرات ایمن هستند. در بسیاری از اوقات، انجام تعمیرات کوچک قبل از اینکه باعث مشکلات بزرگتر و گرانتر شوند، نه تنها باعث صرف هزینه کمتر می شود؛ بلکه در سلامت و بهبود فعالیت کولر گازی نیز نقش پررنگی دارد.

در حین سرویس کولر گازی چه انتظاری باید داشته باشیم؟

علاوه بر تمیز کردن فیلترهای هوا، حذف گرد و غبار و آلودگی از فضای دریچه های تهویه و واحد بیرونی دستگاه، باید اقدامات دیگری نیز در جهت تعمیر کولر گازی ال جی، زیمنس، جنرال و… انجام شود. بنابراین وقتی که تکنسین سرویس تهویه مطبوع برای سرویس یا تنظیم AC  به منزل شما مراجعه می کنند باید عملکرد اجزای مختلف سیستم تهویه را به صورت کامل بررسی نمایند.

هنگامی که سرویس HVAC خود را برنامه ریزی می کنید، کاملاً قابل قبول است که بپرسید بازرسی، بررسی یا تنظیم شما شامل چه مواردی است. پس از اتمام آنها، تکنسین یافته های آنها را بررسی می کند و گزارشی شامل توصیه های تعمیر (در صورت نیاز) و پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد به شما ارائه می دهد.

  • کالیبراسیون ترموستات
  • بررسی وضعیت فیزیکی و عملکرد تجهیزات
  • چک نمودن اجزای دمنده
  • بررسی هواگیر / کوره
  • چک نمودن اتصالات الکتریکی
  • بررسی کویل های کندانسور و اواپراتور
  • بررسی جریان هوا
  • چک نمودن کنترل های ایمنی
  • چک کردن فشار مبرد
  • بررسی لوله قطره چکه و خطوط تخلیه میعانات

قبل از آمدن سرویسکار کولر گازی باید چه مواردی رعایت شود؟

قبل از آمدن سرویسکار کولر گازی، کارهایی وجود دارد که شما می توانید آنها را انجام دهید تا پروسه تعمیر و سرویس سیستم تهویه تا حد امکان سریع و آسان صورت گیرد. همچنین هنگامی که برای دریافت خدمات سرویس و تعمیر کولر گازی با مجموعه کهربا تهویه تماس می گیرید باید اطلاعاتی را در اختیار کارشناسان پشتیبانی قرار دهید.

چرا که تکنسین باید قبل از ورود به منزل شما به طور کلی از جزئیات کولر گازی همچون مدل دستگاه، سال ساخت و… اطلاعات کافی داشته باشد. بیان این اطلاعات می تواند به آسان شدن و تسهیل روند تعمیر AC محیط کار یا خانه شما  کند. اگر برای حضور تعمیرکار سیستم تهویه با مجموعه کهربا تهویه تماس گرفته‌اید، بهتر است قبل از آمدن سرویسکار کولر گازی فضای اطراف سیستم را تخلیه نمایید.

·        مشکلات دستگاه را یادداشت کنید

قبل از آمدن سرویسکار کولر گازی بهتر است فهرستی از مشکلاتی که در حین فعالیت سیستم تهویه مشاهده می کنید را یادداشت کرده و در اختیار تعمیرکار قرار دهید. این کار برای کمک به شناسایی مشکل گزینه مناسبی است تا تکنسین بداند که آیا واحد از کار افتاد؟ سر و صدا کرده؟ آیا بویی دارد؟ آیا نشتی وجود دارد؟ آیا برق دریافت نمی کند؟ آیا فضای خانه به درستی خنک نمی شود؟ پاسخ دادن به سوالاتی از این دست قبل از آمدن تکنسین تعمیر AC می تواند زمان تعمیر و عیب یابی را تسریع کند.

·        راه را برای کار تکنسین باز کنید

سیستم تهویه مطبوع به ویژه  واحد بیرونی آن  احتمالاً در گوشه ای از خانه یا در میان مبلمان و وسایل دیگر در حیاط خانه شما قرار دارد. قبل از آمدن سرویسکار کولر گازی بهتر است مسیر و فضای اطراف واحد را خالی کنید تا تکنسین AC فضای کافی برای حرکت و انجام تعمیرات لازم داشته باشد.

·        مارک و مدل واحد AC خود را بررسی کنید

شناسایی مارک و مدل واحد تهویه مطبوع برای درک شماتیک یا اسکلت دستگاه توسط تکنسین سیستم های برودتی بسیار مهم است. بنابراین برای تعمیر صحیح کولر گازی، باید قطعات را با واحد خاص خود مطابقت دهید و تعمیر کار در هنگام مراجعه تجهیزات لازم برای تعمیر سیستم را به همراه داشته باشد.

·       سن واحد AC خود را شناسایی کنید

قبل از آمدن سرویسکار کولر گازی سامسونگ یا انجام یک تعمیر سنگین و پر هزینه باید سن دستگاه سرمایشی خود را بررسی کنید. یک واحد تهویه مطبوع که بالای 15 سال عمر دارد شاید به جای تعمیر بهتر است آن را با یک سیستم جدید تعویض کنید. گاهی اوقات می توانید با مقایسه سن دستگاه با کل هزینه تعمیر، تخمین بزنید که آیا هزینه تعمیرات ارزش انجام دارد یا خیر.

·        AC  جدید بخرید

اگر دستگاه شما 10 سال یا بیشتر است  که به صورت مداوم در حال کار و فعالیت است  و هزینه تعمیر آن گران خواهد شد. بهتر است به جای سرمایه گذاری بر روی تعمیر سیستم تهویه خود هزینه ای لازم را صرف خرید و  تعویض واحد ac خود نمایید. قانون کلی که بسیاری از تکنسین های تعمیر AC برای محاسبه به صرفه بودن تعمیر یا تعویض یک واحد سرمایشی استفاده می کنند، شامل فرمول ضرب هزینه تعمیر در سن واحد است. اگر هزینه تعمیرات ضرب در سن واحد (در سال) سیستم سرمایشی کنید و هزینه آن بیش از 15 میلیون تومان باشد، تعویض سیستم  منطقی  به نظر می رسد.

چک لیستی تعمیر کولر گازی که خودتان می توانید انجام دهید.

اگر در طول فصل گرما هر دو واحد داخلی و خارجی سیستم تهویه شما به سختی کار کرده یا هوا را به درست خنک نمی کند، ممکن است که گرد و غبار یا زباله باعث گرفتگی فیلترهای هوا دریچه سرویس AC شده است.

نفوذ آفات مختلف به داخل سیستم سرمایشی می تواند بدون اینکه شما از آن مطلع شوید به عملکرد کولر گازی آسیب وارد کند. در نتیجه به دلیل نوسانات برق، به ویژه در تابستان باعث فرسودگی قطعات الکتریکی کولر گازی شود. بنابراین تهیه نمودن یک لیست از موارد کوچک سرویس و نگهداری سیستم تهویه به شما کمک می کند تا حداقل سالی یکبار بتوانید واحد AC  خود را به تنهایی سرویس کنید.

  • فیلتر هوا را تعویض کنید زیرا فیلترهای هوا در سیستم های تهویه مطبوع باید هر 1-2 ماه یکبار تعویض شوند.
  • قبل از آمدن سرویسکار کولر گازی بهتر است اواپراتور و کویل کندانسور را تمیز کنید، زیرا کویل های کثیف کارایی کولر گازی شما را کاهش می دهند.
  • باید خط تخلیه و تشتک تخلیه را بازرسی و تمیز کنید زیرا گرفتگی خط تخلیه یا تشتک تخلیه باعث به هم ریختگی در فرایند عملکرد صحیح دستگاه می شود.
  • قبل از آمدن سرویسکار کولر گازی فن های دمنده و کندانسور را روغن کاری کنید زیرا فن ها برای تولید هوای خنک باید آزادانه بچرخند که برای این کار به مقداری روغن نیاز دارند.
  • سیم کشی های برق و کنترل ها را بازرسی کنید، چون که اتصالات شل می تواند باعث خرابی تجهیزات یا آتش سوزی شود.
  • باید وضعیت ترموستات را برای عملکرد صحیح بررسی کنید چونکه عملکرد ترموستات واحد AC نقش بسیار مهمی در فعالیت بهینه سیستم های سرمایشی دارد.
  • رجیسترها و کانالهای هوای تمیز (در صورت نیاز) را بازرسی و تمیز کنید زیرا رجیستر هوای غبارآلود جریان هوا را کاهش می دهد.
  • حتماً مراقب هر گونه قطعات شل یا پیچ باشید زیرا این قطعات می تواند به پانل ها و جعبه واحد AC آسیب وارد کند.
  • وجود یک پانل شل یا آسیب دیده می تواند باعث مشکلاتی مانند رطوبت بالا یا نشت هوا در فضای مورد نظر گردد.
  • همچنین بررسی کنید که تجهیزات شما روی یک سطح محکم و ایمن نصب شده باشد و هواگیر یا واحد داخلی از هرگونه مانعی مانند جعبه و… دور باشد.

بهترین تایم برای تعمیر کولر گازی چه زمانی است؟

فصل بهار، بهترین فصل سال برای تعمیر کولر گازی تهران است زیرا در این برهه از سال دما ملایم تر است و تشخیص مشکلات احتمالی سیستم شما قبل از شروع فصل گرم با آب و هوای شدید برای تکنسین ها آسان تر می باشد.

همچنین بهار زمانی است که تکنسین ها تقاضای کمتری برای تعمیر و سرویس کولر از مشتریان خود دارند، بنابراین خدمات تعمیر و نگهداری کولر گازی در فصل بهار بسیار ارزان تر از هر زمان دیگری از سال خواهد بود.

چرا در تابستان و زمستان خدمات تعمیر کولر گازی پیشنهاد نمی شود؟

اکثر مردم فکر می کنند تابستان بهترین زمان برای تعمیر و نگهداری AC است اما باید بگوییم که همیشه اینطور نیست. زیرا تابستان و زمستان در واقع یکی از شلوغ ترین فصل ها برای فروشندگان، تعمیرکاران سیستم های گرمایشی و سرمایشی است. بنابراین، قیمت ها در این فصول بسیار بالاتر از روز های دیگر می باشد زیرا  تقاضای فوری تعمیر و نگهداری سیستم تهویه در این تابستان بسیار زیاد است.

از طرف دیگر، ما به مشتریان توصیه نمی کنیم که کولر خود را در زمستان تعمیر کنند زیرا کولر گازی حاوی مایعات و روغن هایی است که در هوای سرد دچار انبساط یا یخ زدگی می شوند. اگر کولر گازی خود را در هوای سرد روشن کنید ممکن است آن طور که باید کار نکرده و حتی به سیستم و اجزای آن آسیب وارد شود.

کلام آخر

تکنسین های حرفه ای و آموزش دیده مجموعه کهربا تهویه قبل از هر کاری در ابتدا وضعیت کلی و سلامت اجزای مختلف سیستم را  می کند. تعمیر کاران با انجام این کار مطمئن می شوند که همه اجزای سیستم از عملکرد خوبی برخوردار است و به درستی کار می کنند.

معمولاً در واحدهای بیرونی  نصب شده بر روی دیوار باید جریان هوا، توری های هوای تغذیه، توری های هوای برگشتی و فیلترها همگی بازرسی شوند. حداقل 2 ماه یکبار فیلترها را به طور کامل تمیز نموده و در صورت لزوم آنها را تعویض نمایید.  برخی از فیلترها از انواع پلاستیکی هستند، بنابراین می توان آنها را شسته و دوباره از آنها استفاده نمود زیرا نیازی به تعویض ندارند.

یونیت بیرونی نیز باید توسط تعمیرکاران بررسی شود تا مطمئن شوید که هیچ زباله یا شاخ و برگ مانعی برای واحد در طرف فن ها ایجاد نکنند. همچنین  قطعات الکتریکی در برابر هرگونه زنگ زدگی، خوردگی یا نفوذ جوندگان یا حشرات به داخل واحد که می تواند به سیستم آسیب برساند، باید به صورت دقیق  بررسی شود.