متخصص تعمیر کولرگازی

سرویس سالیانه کولر گازی از چه نظر دارای اهمیت است؟

سرویس کولر گازی را می‌ توان یکی از مهم‌ ترین عوامل در طول عمر کولر گازی دانست. کولرهای گازی دارای قطعات بسیاری هستند که خرابی یکی از آنها می‌ تواند ضرر جبران ناپذیری به این سیستم وارد کند، به طوری که ممکن است کولر به طور کلی از کار افتاده و هزینه خرید یک کولر گازی جدید به فرد تحمیل شود. در نتیجه سرویس کولر گازی برای سالم ماندن کولر گازی از اهمیت بالایی برخوردار است و همچنین موجب کاهش هزینه‌ های نگهداری کولر گازی می‌ شود. در این مقاله به بیان اهمیت سرویس سالیانه کولر گازی پرداخته‌ ایم.

چرا سرویس کولر گازی به صورت سالانه از اهمیت بالایی برخوردار است؟

کولرهای گازی از پرکاربردترین وسایل استفاده شده در تابستان هستند. به ویژه در مناطق شرجی از این دستگاه به صورت شبانه‌ روزی استفاده می‌ شود، به همین دلیل طول عمر این دستگاه اهمیت بالایی پیدا می‌ کند. برای استفاده بیشتر از این دستگاه و زود خراب نشدن آن سرویس کولر گازی به صورت دوره‌ ای بهترین کاری است که می‌ توان انجام داد. از جهت دیگر سرویس کولر گازی موجب جلوگیری از خسارت‌ های احتمالی شده و در نتیجه هزینه‌ ها را کاهش می‌ دهد. در ادامه به معرفی چندین دلیل برای سرویس سالیانه کولر گازی پرداخته‌ ایم.

از بین رفتن نقص های کوچک

یکی از مهم‌ ترین مواردی که در رابطه با اهمیت سرویس کولر گازی وجود دارد، پیدا کردن خرابی‌ های کوچک کولر است. ممکن است کولر گازی شما نقص کوچکی پیدا کرده باشد که با چشم نمی‌ توان آن را دید و یا به دلیل نداشتن تجربه در رابطه با کولرهای گازی به عنوان یک کاربر نتوان متوجه آن شد. همین نقص می‌ تواند موجب کم شدن کیفیت کار کولر شود. سرویس سالانه توسط یک متخصص تمامی این نقص‌ های کوچک را تعمیر کرده و در نتیجه کارکرد کولر را افزایش می‌ دهد. به طور مثال ممکن است این خرابی مربوط به کابل‌ های سیستم کولر گازی باشد. خراب شدن کابل‌ ها می‌ تواند تاثیر بسیار بدی بر روی سیستم کولر گازی بگذارد و یا حتی موجب آتش ‌سوزی در این سیستم نیز بشود. از این رو چک کردن کابل‌ ها در هر دوره سرویس کولر گازی اهمیت بسیار بالایی دارد.
به طور کل در هنگام سرویس کولرگازی مشکلات احتمالی داخلی دستگاه به خوبی بررسی می‌ شود تا در صورت وجود هرگونه مشکل، مشکل مد نظر تعمیر شده و سیستم به حالت اولیه خود برگردد.

افزایش قدرت کولر گازی با تمیز کردن فیلترهای هوا

از دیگر ویژگی‌ های سرویس کولر گازی تمیز شدن فیلترهای هوایی است که در این دستگاه استفاده می‌ شوند. در کولرهای گازی فیلترهایی وجود دارند که هوا را تصفیه می‌ کنند. این فیلترها به مرور زمان کثیف می ‌شوند و همین کثیف شدن موجب پایین آمدن راندمان کولر گازی می‌ شود. در نتیجه لازم است این فیلترها هر چند وقت یک بار تمیز شوند. تمیز نکردن فیلترها موجب کارکرد بیش از اندازه کمپرسور در سیستم کولر گازی شده و به دنبال آن آمپر دستگاه بالا می رود که این امر ممکن است به سیم‌کشی دستگاه و یا حتی خود کمپرسور آسیب برساند. هزینه تعمیر چنین مشکلی بسیار بیشتر از سرویس کولر گازی به صورت سالانه خواهد بود، در مواقعی ممکن است دیگر نتوان این مشکل را تعمیر کرد و فرد مجبور به خرید یک کولر گازی نو شود.

تعمیر برد الکتریکی

در سرویس کولر گازی برد الکتریکی دستگاه به خوبی بررسی می‌شود تا در صورت نشانه‌ هایی از خراب شدن به تعمیر آن پرداخته شود. برد الکتریکی دستگاه برنامه دستگاه را تنظیم کرده و به کمک آن می‌ توان خاموش و روشن شدن کولر را کنترل کرد. زمانی که این قطعه خراب می‌ شود، کولر به صورت ناگهانی خاموش شده و این مورد موجب ضربه زدن به سیستم کولر گازی خواهد شد. در صورت خراب بودن این قطعه و نداشتن راهی برای تعمیر آن لازم است که این قطعه با قطعه دیگری تعویض شود.
جلوگیری از نشتی آب

یکی از مشکلات رایجی که در رابطه با کولرهای گازی وجود دارد، نشتی آب از پنل داخلی کولر است. این مشکل خبر از مسدود شدن راه آب خروجی دستگاه می‌ دهد. برخی از اوقات مشکل مذکور به دلیل جمع شدن زباله‌ ها و یا سنگریزه‌ های کوچک در لوله خروجی آب و یا جمع شدن رسوبات آب در این لوله به وجود می‌ آید. در زمان سرویس کولر گازی این مورد نیز بررسی شده و در صورت مشاهده این مشکل، متخصص به برطرف کردن آن می‌ پردازد.

جلوگیری از برفک و رسوب 

یکی دیگر از مشکلات آزاردهنده‌ ای که برای کولرهای گازی به وجود می‌ آید، برفک زدن لوله‌ های دستگاه و کندانسور است. این مشکل موجب کثیف ‌تر شدن فیلترها و کاهش شارژ دستگاه می‌ شود که هر دو این موارد بر روی عملکرد سیستم تاثیر می‌ گذارند. از دیگر مواردی که برفک زدن می‌ تواند ایجاد مشکل کند، نشتی آب است زیرا زمانی که کولر گازی خاموش می‌ شود، برفک‌ های روی آن آب شده و به دنبال آن نشتی آب از کولر گازی مشاهده می‌ شود. نشتی آب می‌ تواند موجب پوسیده شدن بدنه دستگاه شود.

رفع صداهای آزاردهنده و ارتعاشات کولر گازی

از دیگر مواردی که در رابطه با کولرهای گازی وجود دارد، ایجاد صدای ناهنجار و لرزش‌ های آن حین کار کردن است. این مشکل می‌ تواند مربوط به یونیت‌ های داخلی و خارجی کولر باشد که به صورت نامیزان قرار گرفته و موجب ایجاد صداهای ناهنجار در حین عملکرد دستگاه می‌ شود. همچنین این مشکل می‌ تواند به شل شدن پایه های کمپرسور نیز مرتبط باشد. در هنگام سرویس کولر گازی متعادل کردن یونیت‌ های داخلی و خارجی و همچنین سفت کردن پایه‌ های کمپرسور انجام می‌ شود تا چنین مشکلی در حین استفاده از کولر گازی برای مصرف کننده ها به وجود نیاید.

جلوگیری از خرابی فن پنل داخلی کولر گازی

فن پنل داخلی یکی دیگر از قطعات مهم در سیستم کولر گازی است. در صورت به وجود آمدن مشکل برای این قطعه از دستگاه، ممکن است کولر گازی با صدا کار کرده و پس از مدتی خاموش شود. در ابتدا شاید با صدا کار کردن کولر گازی اهمیت خاصی نداشته باشد و بتوان آن را تحمل کرد، ولی در صورت خاموش شدن دستگاه ممکن است ضررهای بیشتری به این سیستم وارد شود. از این رو سرویس کولر گازی به صورت سالانه به جلوگیری از خرابی این قطعه کمک کرده و موجب افزایش طول عمر دستگاه خواهد شد.

بهترین زمان برای سرویس کولر گازی چه موقع از سال است؟

به طور کل وسایل الکترونیکی به صورت دوره‌ ای نیاز به سرویس دارند، از این رو کولر گازی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و سرویس کردن آن در زمان مناسب اهمیت بسیاری دارد. فصل بهار را می‌ توان بهترین زمان برای سرویس کولر گازی دانست، زیرا هنوز هوا به قدری گرم نشده که نیاز به استفاده طولانی مدت از کولر گازی باشد و در صورت خراب بودن، راحت‌ تر می‌ توان زمانی را بدون کولر گازی برای تعمیر آن سپری کرد.
سرویس کولر گازی به صورت دوره‌ ای یکی از مهم‌ ترین مواردی است که برای افزایش طول عمر کولر گازی باید انجام داد. این سرویس لازم است به صورت سالانه و قبل از شروع فصل گرما انجام شود تا تمامی مشکلات احتمالی دستگاه از بین رفته و در زمان استفاده بدون مشکل شروع به کار کردن کند. برخی از افراد بدون داشتن تجربه خود دست به سرویس کولر گازی می ‌زنند که این مورد می‌تواند موجب خراب‌ تر شدن دستگاه شود. در نتیجه، از آن جایی که نحوه سرویس کردن دستگاه بر روی سلامت دستگاه تاثیر به سزایی می‌ گذارد، بهتر است در این موارد از یک متخصص کمک گرفته و خود اقدام به سرویس کولر گازی نکنید. برای جلوگیری از هر گونه مشکل می‌توانید از متخصصین کهربا تهویه در زمینه سرویس کولر گازی کمک بگیرید.