نمایندگی تعمیر کولر گازی

طریقه جابجایی کولر گازی و داکت اسپیلیت

این روزها استفاده از داکت اسپلیت و کولر گازی مزایای زیادی مانند قابلیت تنظیم دمای اتاق یا محوطه مورد نظر و تهویه هوا را به ما داده است و از همین رو این محصولات در بازار با استقبال خوبی مواجه شدند. البته در بسیاری از موارد مشاهده شده است که عدم اطلاع از نکات مهم در خصوص استفاده از این محصولات و کار کردن با آنها مشکلاتی را برای مشتریان بوجود می‌ آورد. یکی از موارد مهمی که در خصوص این محصولات باید بدانید، طریقه جابجایی کولر گازی و داکت اسپلیت است. در صورتی که روند باز کردن و حمل و نقل این تجهیزات به درستی انجام نشود، شاهد خراب شدن آنها خواهید بود. در ادامه این مطلب از سایت کهربا تهویه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد و اطلاعات ضروری که در این خصوص باید مد نظر داشته باشید را با شما در میان خواهیم گذاشت.

 

نحوه باز کردن کولر گازی و داکت اسپلیت

قبل از بررسی طریقه جابجایی کولر گازی و داکت اسپلیت باید این مسئله مهم را به یاد داشته باشید که این تجهیزات باید به صورت کاملاً صحیح باز و جمع آوری شوند. در صورتی که این مرحله به درستی انجام نشود، شاهد بروز مشکلات زیادی خواهید بود و امکان آسیب دیدن کولر گازی وجود خواهد داشت. داکت اسپلیت و کولر گازی با استفاده از گاز‌های خنک کننده کار می‌ کنند و برای جمع آوری این تجهیزات حتماً باید از نشت این گازها جلوگیری کنید. در صورتی که این کار به درستی انجام نشود، گاز مبرد یا خنک کننده هدر خواهد رفت و برای شارژ مجدد آن مجبور خواهید بود هزینه زیادی را بپردازید. از همین رو قبل از انجام جابجایی باید گاز موجود در این تجهیزات را درون بخش کندانسور جمع آوری کنند تا بعد از جابجایی مجدداً بتوان از این تجهیزات استفاده کرد. در بخش بعدی بیشتر در خصوص پمپ دان کردن کولر گازی و جابجایی گاز کولر گازی صحبت‌ خواهیم کرد.

منظور از پمپ دان کردن کولر گازی و داکت اسپلیت چیست؟

به روندی که طی آن تمامی گاز خنک کننده موجود در لوله‌ های کولر گازی را وارد کندانسور می‌ کنند، پمپ دان گفته می‌ شود. برای انجام این کار روش‌ های متفاوتی وجود دارد که هر کدام از آنها در شرایط خاصی می‌ تواند کاربرد داشته باشند. در بسیاری از موارد گاز موجود در داکت اسپلیت و کولر گازی را با استفاده از پمپ تخلیه به کندانسور منتقل می کنند. برای انجام این کار شما نیاز به پمپ تخلیه مناسب و گیج خواهید داشت.

  • در مرحله اول باید کولر گازی یا داکت اسپلیت خود را روشن کنید و برای ۱۵ دقیقه صبر کنید تا سیکل خنک کنندگی که به طور معمول در این تجهیزات انجام می‌ شود، کامل گردد.
  • در مرحله بعد نوبت به این می‌ رسد که درپوش قرار گرفته روی شیر سرویس که روی کندانسور قرار گرفته است را باز کرده و و شلنگ آبی گیج را به شیر سرویس وصل کنید. در نظر داشته باشید که برای انجام این کار گیج باید کاملاً در حالت بسته قرار گرفته باشد.

یکی از مهمترین ابزارهایی که برای انجام این کار نیاز دارید، یک سری کامل آچار آلن است که دارای اندازه‌ های مختلف باشد. با استفاده از آچارهای آلن باید لوله نازک که با نام شیر رفت شناخته می‌ شود را به تدریج ببندید و همزمان حواستان به حالت صفحه آبی گیج نیز باشد. با انجام این کار خواهید دید که کم کم عقربه گیج رو به پایین می رود. در ضمن وقتی درجه گیج به ۱۰ psi رسید، نوبت به این می‌ رسد که کامل شیر را ببندید. در مرحله بعدی کم کم شیری که به لوله ضخیم یا لوله برگشت وصل می‌ باشد را باید ببندید و مجدداً عقربه گنج را مورد بررسی قرار دهید. زمانی که فشار مورد نظر به زیر صفر رسید، نوبت آن می‌ رسد که لوله ضخیم به صورت کامل بسته شده باشد. در مرحله بعدی به راحتی می‌ توانید با استفاده از آچار لوله گیر بخش اپراتور و کندانسور را جدا کنید.

روش دوم برای جابجایی کولر گازی یا اسپلیت داکت

در این قسمت از مطلب طریقه جابجایی کولر گازی و داکت اسپلیت می‌ خواهیم روش دیگری را در اختیار شما قرار دهیم که برای انجام آن نیاز به تجهیزات کمتری خواهید داشت. در این روش شما صرفاً با استفاده از یک آچار آلن می‌ توانید گاز خنک کننده موجود در بخش خارجی کولر گازی خود را در کندانسور ذخیره کنید. برای انجام این کار ابتدا باید اجازه دهید تا دستگاه ۱۵ دقیقه روشن باشد و بعد از آن به همان صورتی که در قسمت بالا گفتیم مراحل مربوط به ذخیره سازی گاز خنک کننده را انجام دهید. از آنجایی که در این روش شما دسترسی به گیج ندارید، ممکن است روند انجام کار دقت پایین‌ تری داشته باشد. و به همین دلیل پیشنهاد ما این است که قبل از استفاده از این روش حتماً با یک سرویس کار کولر گازی مشورت کنید تا اطلاعاتی در خصوص مدت زمانی جمع آوری گاز، طول لوله‌ های خنک کننده استفاده شده در کولر گازی و ظرفیت دستگاه را در اختیار شما قرار دهد. همچنین بهتر است این مورد را بدانید که بروز هر گونه مشکلی به دلیل بی دقتی بر عهده شما خواهد بود. از همین رو اگر می خواهید بدون هیچ مشکلی روند جمع آوری کولر گازی خود را انجام دهید و از سوی دیگر دسترسی به تجهیزات خاصی مانند گیج و… ندارید، بهتر است با شرکت‌ هایی که خدمات در این زمینه ارائه می‌ کنند مشورت کنید و از آنها کمک بخواهید.

جدا کردن قسمت داخلی از روی دیوار

یکی از موارد مهمی که در خصوص طریقه جابجایی کولر گازی و داکت اسپلیت باید بدانید این است که چطور واحد داخلی این تجهیزات را باید جدا کنیم. برای انجام این کار ابتدا باید دستگاه خود را خاموش کنید و اتصال برق را قطع سازید. بعد از آن یک سطل زیر محل اتصال لوله مسی باریک که به نام لوله رفت شناخته می‌شود، قرار دهید تا در مراحل بعدی زمین خیس نشود. قدم بعدی این است که با استفاده از یک انبردست واحد داخلی را از دیوار جدا کرده و با استفاده از یک آچار آلن لوله مسی را کاملا می‌ بندیم. همچنین در شرایطی که قصد باز کردن پنل داخلی را داریم، باید کولر گازی یا داکت اسپلیت را چند دقیقه روشن بگذاریم تا تمامی گاز خنک کننده موجود در مدار کولر در بخش خارجی این تجهیزات که با نام یونیت خارجی نیز شناخته می‌ شود، منتقل شده و تمامی قسمت های داخلی و لوله‌ های مسی مورد استفاده در آن خالی از گاز خنک کننده شوند. روش ساده که برای مطمئن شدن از تحلیلی کامل گاز خنک کننده در اختیار دارید این است که به صدای کمپرسور گوش دهید. زمانی که گاز به صورت کامل خارج شد، صدای این دستگاه نسبت به حالت عادی تغییر خواهد کرد. نکته بسیار مهمی که در این مرحله باید مد نظر قرار دهید این است که گرد و خاک یا هرگونه اجسام خارجی وارد لوله‌ ها نشوند. استفاده از درپوش در تمامی مراحل اجازه می‌ دهد از آن‌ها در برابر عوامل خارجی بهتر مراقبت کنید.

مهمترین بخش از طریقه جابجایی کولر گازی و داکت اسپلیت، جداسازی اصولی آن می‌ باشد. البته در نظر داشته باشید که برای حمل و نقل آن نیز باید کاملا محتاطانه عمل کنید. به خصوص در بخش‌هایی مانند ورودی لوله‌های و… این محصولات به شدت آسیب پذیر هستند و در صورتی که یک جسم خارجی ریز وارد آنها شود ممکن است در طولانی مدت مشکلات بیشتری برای شما بوجود بیاورد و به قسمت‌ های دیگر داکت اسپلیت یا کولر گازی آسیب وارد شود. در ضمن بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشید که بسیاری برای صرفه جویی مالی اقدام به انجام کارهای خودسرانه می‌ کنند و همین باعث می‌ شود تا در زمان کار به مشکلات زیادی بر بخورند. پس در صورتی که تجربه و تخصص کافی در این زمینه ندارید، بهتر است با متخصصین ما در سایت کهربا تهویه تماس بگیرید و مشکل خود را با آنها در میان بگذارید تا در اسرع وقت رسیدگی‌ های لازم انجام گردد.

کهربا تهویه دارای نمایندگی در کلیه  نقاط استان تهران / ستارخان / استان البرز / اسلامشهر / رباط کریم / چهار دانگه / نسیم شهر / صفادشت / محمدشهر / ملارد / شهریار و… می باشد.