تعمیرات کولر گازی

صدای داکت اسپیلت و راه‌ های رفع آن

از محبوب‌ ترین و پرطرفدارترین سیستم‌ های تهویه مطبوع می‌ توان به داکت اسپیلت‌ ها اشاره داشت. این سیستم‌ های تهویه از مزایای زیادی برخوردار می‌ باشند، اما در کنار این مزایا گاهی معایبی نیز پیدا می‌ کنند. یکی از شایع‌ ترین مشکلات آنها، سر و صدای زیاد و ناهنجار است. البته این مشکل با توجه به نکاتی خاص، به سادگی رفع می‌ شوند. در ادامه به عوامل موثر در ایجاد صدای داکت اسپیلت و راه حل‌ هایی برای تعمیر آن می‌ پردازیم.

علل صدای زیاد و آزاردهنده داکت اسپیلت

اغلب افراد از صدای زیاد و ناهنجار داکت اسپیلت ناراضی هستند. همانطور که می‌ دانید، این صدا‌ها باعث از بین رفتن آرامش و آسایش می‌ شود. تعمیر داکت اسپیلت و از بین بردن صداها گاها راه حل‌ هایی ساده و پیش پا افتاده دارد. پس از این لحظه به بعد نیاز به تحمل صدای بلند و آزار دهنده سیستم تهویه خود نیستید. در ادامه به بررسی علل ایجاد صدا در داکت اسپیلت‌ ها می پردازیم. اگر شما هم با این مشکل روبرو هستید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
قبل از هر چیزی، نکته‌ ای در مورد علت صدای برخی از داکت اسپیلت‌ ها وجود دارد که باید به آن اشاره داشت. به صورت کلی داکت اسپیلت‌ ها در زمان کار کردن، صدا تولید می‌ کنند. در ایران نیز به دلیل نصب این سیستم‌ های تهویه در راه پله‌ ها و سقف‌ های کاذب، صدای آنها بیشتر و آزار دهنده‌ تر به گوش می‌ رسد. پس اگر داکت اسپیلت خود را در فضایی مناسب نصب کنید، از ایجاد صداهای آزار دهنده جلوگیری می‌ شود.
گاها صدای این سیستم به حدی آزار دهنده می‌ شود که به فکر تعویض و یا استفاده از سیستم‌ های خنک کننده قدیمی می‌ افتیم. دقت داشته باشید که این صداها می‌ تواند از فن کویل و یا فن بزرگ درون اواپراتور باشد که صدای آن از طریق کانال‌ های هوا به فضای داخلی انتقال می‌ یابد. در ادامه به بررسی چند مورد از مهم‌ ترین عوامل موثر در تولید این صدا‌ها می‌ پردازیم.

کانال کشی نامناسب و غیر اصولی

کانال کشی اصولی از اهمیت بسیاری برخوردار می‌ باشد. برای این کار باید، سایز و ابعاد کانال کاملا متناسب با نوع داکت اسپیلت باشد. همانطور که می‌ دانید، توزیع هوا در داکت اسپیلت‌ ها از طریق دریچه‌ های کانال به داخل منزل منتقل می‌ شود. به همین دلیل اگر سایز و ابعاد کانال با نوع داکت اسپیلت همخوانی نداشته باشد، در زمان استفاده از آن صداهای بلند و ناهنجاری تولید می‌ شود. پس کانال کشی غیر اصولی و نامناسب می تواند یکی از دلایل صداهای داکت اسپیلت شما باشد.

نصب غیر اصولی کویل

اغلب کویل‌ ها دارای یک بیس فلزی بوده که روی آن‌ ها نصب می‌ شوند. به همین دلیل اگر محل کویل تراز نباشد، صدای بسیار گوش خراشی تولید می‌ شود. در صورت تراز بودن مکان آن و نصب اصولی، صدای آن اصلا بلند و آزار دهنده نیست. پس حتما این نکته را در نظر داشته باشید.

نصب غیر اصولی کندانسور

نصب یونیت خارجی یا کندانسور حتما باید در خارج از منزل صورت بگیرد. بسیاری از نصاب‌ های غیر حرفه‌ ای به مکان نصب آن توجه نمی‌ کنند. اما نصب اصولی کندانسور در مکانی مناسب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اول از هر چیزی، تراز بودن محل نصب را چک کنید. در صورت عدم تراز بودن محل نصب، صدای زیادی را در زمان استفاده از داکت اسپیلت تولید می‌ کند. نصب کندانسور یا همان یونیت خارجی در کشور‌های اروپایی معمولا در حیاط منزل صورت می‌ گیرد. اما در ایران، نصب آن‌ ها معمولا روی پشت بام‌ ها صورت گرفته که اصلا محل مناسبی نیست. به همین دلیل صداهای زیادی تولید و سبب آزردگی و سلب آرامش می‌ شود.

نصب غیر اصولی یونیت داخلی

نصب یونیت داخلی معمولا درون راه پله و یا سقف کاذب صورت می‌ گیرد. توجه داشته باشید که در زمان استفاده از داکت اسپیلت، یونیت داخلی صدا‌هایی را تولید ‌می‌ کند. تنها راه حل این موضوع؛ نصب یونیت داخلی در سقف مکانی است که در آن به صورت دائمی حضور نداریم.
نصب آن در سقف فضاهایی مانند اتاق خواب، اتاق نشیمن و آشپزخانه اصلا توصیه نمی‌ شود. برای نصب یونیت داخلی بهتر است آن را با ورقه‌ های فلزی شاسی کشی کنید تا از تراز بودن محل نصب آن مطمئن شده و از ایجاد صدا جلوگیری کنید.

راه حل هایی جهت رفع صدای داکت اسپیلت

پیش از این به علل تولید صدا پرداختیم. متاسفانه به دلیل مکان نصب کندانسور و یونیت داخلی، مجبور به تحمل و یا تعویض سیستم سرمایشی و تهویه می‌ شویم. اما در ادامه به نکات و راه حل‌ های جهت تعمیر داکت اسپیلت و کاهش صدای آن اشاره خواهیم داشت.

بهره گیری از دیجی کنترلر

دیجی کنترلر نام قطعه‌ ای است که نصب آن روی داکت اسپیلت‌ های بدون اینورتر صورت می‌ گیرد. این قطعه دارای ترموستات‌ هایی است که همان کار اینورتر را انجام می‌ دهد. این ترموستات‌ ها وظیفه سنجش دمای اتاق و تنظیم عملکرد داکت اسپیلت متناسب با دما را بر عهده دارند.
به این ترتیب دور موتور فن خازن کاهش یافته که علاوه بر صرفه‌ جویی در انرژی، صدا را تا حد زیادی کم می‌ کند. فقط توجه داشته باشید که نصب دیجی کنترلر روی بعضی از مدل‌ های داکت اسپیلت امکان‌ پذیر است.

استفاده از پوشش عایق

استفاده از عایق آکوستیک و یا پشم شیشه برای یونیت داخلی و بدنه کانال کشی، صدای داکت اسپیلت را به مراتب کاهش می‌ دهد. یونیت داخلی یا همان هواساز دارای کمی لرزش و صدا می‌ باشد. استفاده از این عایق‌ ها موجب کاهش افزایش لرزش‌ ها و صدا‌های تولید شده از آن می‌ شود. علاوه‌ بر آن از اتلاف و هدر رفت انرژی هم جلوگیری می‌ شود.

انتخاب جایی مناسب برای یونیت خارجی و داخلی

اگر منزل مسکونی شما دارای فضایی بزرگ است، با کمک گرفتن از یک متخصص حرفه‌ ای در این زمینه برای نصب یونیت خارجی و داخلی مکان مناسبی را در نظر بگیرید. در صورت داشتن حیاط و فضایی خارج از منزل، حتما از آن مکان‌ ها برای نصب یونیت داخلی و خارجی استفاده کنید.

عایق کاری یونیت داخلی و کانال کشی

عایق کاری یونیت داخلی و کانال کشی مناسب، تا حد بسیار زیادی صداهای آزار دهنده را کاهش می‌ دهد.

استفاده از داکت اسپیلت های اینورتر دار

این نوع سیستم‌ های سرمایشی صدای کمتری در مقایسه با داکت اسپیلت‌ های معمولی تولید می‌ کنند.

تراز بودن محل نصب یونیت خارجی، یونیت داخلی و کویل

همانطور که در قبل نیز اشاره داشتیم، حتما از تراز بودن محل نصب کندانسور، یونیت داخلی و کویل اطمینان حاصل کنید. بسیاری از سر و صداهای ایجاد شده توسط داکت اسپیلت به دلیل بی‌ دقتی به این نکته می‌ باشد.

استفاده از کانال کشی گرد

استفاده از کانال کشی گرد به جای استفاده از کانال کشی‌ های رایج مربعی و مستطیلی شکل، می‌ تواند راه حل بسیار خوبی برای کاهش صداها باشد.

کمک گرفتن از افراد متخصص

در صورت ادامه‌ دار شدن مشکل صدای داکت اسپیلت با وجود بررسی تمام نکته‌ های گفته شده و رعایت آنها، حتما از نمایندگی تعمیر اسپیلت و متخصصان حرفه‌ ای آن‌ ها کمک بگیرید. این متخصصین به سرعت داکت اسپیلت را عیب یابی کرده و مشکل آن را در کوتاه‌ ترین زمان ممکن حل می‌ کنند. دقت داشته باشید که تعمیر داکت اسپیلت به مهارت و تخصص کافی در این زمینه نیاز دارد. به همین دلیل بهتر است این کار را به نمایندگی تعمیرات اسپیلت بسپارید.

سخن پایانی
نصب اصولی داکت اسپیلت در همان ابتدا می‌ تواند شما را از صدای زیاد و آزار دهنده آن در امان نگه دارد. علاوه‌ بر آن از صرف هزینه‌ های اضافی و زیاد برای تعمیر داکت اسپیلت و حل مشکل صدای آن جلوگیری می‌ شود. شرکت کهربا تهویه، نمایندگی تعمیر کولر گازی در حومه تهران و کرج می باشد. متخصصین مجرب و حرفه‌ ای این شرکت به صورت اصولی نصب و یا تعمیرات اسپیلت شما را بر عهده می‌گیرند. تنها با یک تماس، متخصصین کهربا تهویه به محل مراجعه کرده و به سرعت کارهای نصب و تعمیر داکت اسپیلت را برای شما انجام می دهند.