تعمیر چیلر در تهران

تعمیر اواپراتور چیلر چگونه انجام می شود؟

استفاده از انواع سیستم های تهویه مطبوع به ما اجازه می دهد تا علاوه بر این که دمای محیط مورد نظر خود را به شکل دلخواه تنظیم کنیم، به تهویه بهتر هوا نیز کمک می کند. این روزها انواع کولر گازی، اسپلیتر و صد البته چیلر در ساختمان ها با کاربری های متفاوت رواج یافته است. چیلرها که برای مکان هایی با مساحت بالا همواره گزینه های مناسبی بوده اند، نیاز به نگهداری صحیح دارند و روند سرویس دهی یا تعمیر این سیستم ها باید به صورت اصولی انجام گردد. متخصصین کهربا تهویه که در زمینه تعمیر چیلر در اسلام شهر و سایر بخش های تهران فعالیت دارند، در ادامه این مطلب توضیحات کامل تری را در این خصوص که “تعمیر اواپراتور چیلر چگونه انجام می شود” در اختیار شما قرار خواهند داد.

 

تعمیرات انواع چیلر با کهربا تهویه

آشنایی با اواپراتور چیلر

قبل از اینکه سراغ تعمیر اواپراتور چیلر و روش های انجام آن برویم، بهتر است با این بخش بیشتر آشنا شوید. اواپراتور در انواع چیلر به عنوان یک مبدل حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد و دارای انواع مختلفی است. وظیفه اصلی این بخش جذب حرارت از آب موجود در سیستم است که باعث می شود در نهایت این مایع سرد شود و مجدداً به درون سیستم باز گردد.

تعمیر چیلر در غرب تهران

معمولاً جنس سطح اواپراتور از مس است. اما از آنجایی که امکان خوردگی مس به وسیله مایعات اسیدی گوناگون در اواپراتور وجود دارد، در بیشتر موارد شاهد آن هستیم که به جز مس از عناصر دیگری نیز برای ساخت این قسمت استفاده می شود. روند تعمیر چیلر در شرایطی که اوپراتور آسیب دیده باشد، بسته به نوع اوپراتور ما می تواند متفاوت انجام شود. از همین رو باید قبل از تعمیر کمپرسور چیلر به طور کلی تعمیر چیلر و بخش های مختلف آن، با انواع مختلف اواپراتور بیشتر آشنا شوید.

انواع اواپراتور چیلر

در زمان آسیب دیدن اواپراتور فردی که قصد تعمیر چیلر را دارد، باید حتماً با انواع این تجهیزات آشنا باشد. معمولاً انواع اواپراتور را بر اساس صفحات انتقال، نوع جریان مایع خنک کننده و نوع روند انتقال حرارتی به دسته بندی های مختلفی تقسیم می کنند. بسته به نوع چیلر، نوع اواپراتور به کار رفته در آن نیز متفاوت خواهد بود.
در چنین شرایطی اگر فرد تعمیرکار با نوع اواپراتور شما آشنایی کافی نداشته باشد، در زمان تعمیر چیلر قطعاً بر مشکلات دیگری نیز بر خواهد خورد. همچنین عدم تسلط فرد در زمان تعمیر چیلر ممکن است باعث آسیب رسیدن به سایر قسمت های این تجهیزات شود و هزینه بیشتری را در نهایت به شما تحمیل کند. در بخش های بعدی انواع مختلف اواپراتور چیلر را خدمت شما معرفی می کنیم تا به این صورت بتوانید روند تعمیر چیلر را بهتر طی کنید.

تعمیر چیلر اسلامشهر

اواپراتور پلیت یا صفحه ای

روند کاری این نمونه از اواپراتور به شکلی است که در آن تعداد زیادی از صفحات مختلف که از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده اند، را در کنار یکدیگر قرار داده و آنها را نسبت به یکدیگر آب بندی می کنند. در بین هر کدام از این صفحات فضای خالی وجود دارد که به صورت یک در میان مایع داغ و مایع سرد درون آنها جریان پیدا می کنند و سپس از طریق همین صفحات روند انتقال حرارت انجام می گردد.

در شرایط خاصی که اختلاف دما بین آب چیلر و ماده خنک کننده در حال تبخیر کمتر باشد، این نمونه از اواپراتور می تواند گزینه  خوبی برای ما به حساب آید. علاوه بر چیلر و مینی چیلرهای گوناگون از این اواپراتورها برای خنک کردن شیر در صنایع تولید لبنیات نیز استفاده می شود. از آنجایی که سطح تبادل کننده حرارت در این نمونه بیشتر است، امکان انتقال حرارت در اندازه های کوچک برای ما وجود دارد. اما نباید فراموش کنید که تحمل فشار در این نمونه اواپراتور معمولاً پایین تر از سایر انواع محصولات است.

 

تعمیرات چیلر

 

اواپراتورهای پوسته و لوله

این نمونه از اواپراتور که معمولاً در چیلر تراکمی مورد استفاده قرار می گیرد، دارای یک مخزن استوانه ای به عنوان پوسته است و درون آن نیز لوله های مسی قرار گرفته اند. درون هر کدام از این لوله های مسی مایع خنک کننده جریان دارد و آب نیز در اطراف این لوله ها به چرخش در می آید. روند کاری این نمونه از اواپراتور به شکلی است که جداره های خارجی لوله های مسی موجود درون مخزن استوانه ای، حرارت موجود از آب را گرفته و باعث سرد شدن آن می شوند. این محصولات به عنوان یکی از انواع اواپراتور پرکاربرد شناخته می شوند و از آن جایی که در برابر حرارت های بالا و فشار استحکام بالایی دارند، موارد استفاده آنها نیز فراوان است.
یکی دیگر از مزایای این محصولات، قیمت پایین تر آنهاست که باعث شده برای ما همواره گزینه به صرفه ای باشد. درون این اواپراتورها معمولاً برای اینکه روند انتقال حرارت را به بهترین شکل انجام دهند، از صفحاتی به نام بافل استفاده شده که آنها را در فاصله های مشخص در درون پوسته قرار می دهند. وجود این صفحات باعث می شود تا جریان درون این قسمت ها آشفته شده و شاهد ایجاد جریان آشفته آب باشیم. قابلیت استفاده در انواع مختلف چیلر، آسان بودن روند نگهداری و تعمیر، ابعاد پایین و ساده بودن ساختار از سایر مزایای این نمونه اواپراتور می باشند.

 

اواپراتور سیلابی چیلر

این نمونه از اواپراتور معمولاً در انواع چیلر تراکمی بیشترین کاربرد را دارد. روند کاری آنها به شکلی است که وقتی مایع خنک کننده یا سیال مورد استفاده از بخش پایینی وارد اواپراتور شد، آب درون لوله ها جریان پیدا می کند. از آنجایی که در این اواپراتور ها لوله به صورت کامل در تماس با مایع مورد نظر ماست، انتقال حرارتی به بهترین نحو ممکن انجام می شود. البته نباید این مورد را فراموش کرد که در اواپراتور سیلابی به ماده مبرد یا مایع خنک کننده بیشتری نیاز داریم. پس فردی که قصد تعمیر چیلر را دارد، باید حتماً به مقدار مایع خنک کننده توجه کند. امکان طراحی نمونه از اواپراتور در ابعاد کوچکتر باعث افزایش محبوبیت آنها شده است. هم چنین اواپراتور سیلابی دارای یک شیر انبساط است که وقتی سیال مورد نظر از آن عبور کرد به مخزن وارد خواهد شد. بعد از آن از بخش زیرین اواپراتور به آن وارد شده و وقتی گرمای آب موجود در سیستم را به خود می گیرد، تبخیر می شود. بعد از تبدیل شدن گاز نیز کمپرسور مجدداً آن را مکیده و به حالت مایع باز می گرداند تا دوباره قابل استفاده باشد. این نمونه از اواپراتور در سیستم های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند و در صورت آسیب دیدن هزینه تعمیر چیلر افزایش خواهد یافت. به همین دلیل باید اقدامات مختلف برای تمیز کردن و پاکسازی آن را همیشه به یاد داشته باشید. همچنین نمونه هایی از اواپراتور چیلر تراکمی سیلابی وجود دارد که آب را درون لوله به جریان در می آورند. البته این نمونه خاص در چیلرها به ندرت مشاهده می شود و پر کاربرد نیست.

تعمیر چیلر جذبی

اواپراتور انبساط مستقیم

این نمونه از اواپراتور معمولاً در چیلرهای تراکمی مورد استفاده قرار می گیرد که ظرفیت آنها نسبتا پایین است. ساختار این اواپراتورها به شکلی است که جریان آب در لوله های بیرون اواپراتور نیز وجود دارد و با سایر لوله های مختلف نیز مرتبط است. معمولاً در زمان تعمیر چیلر مجهز به این اواپراتورها، دلیل خرابی وجود رسوبات یا آلاینده هایی است که از بیرون وارد سیستم شده اند. برای پاکسازی این آلودگی ها امکان استفاده از روش های مکانیکی وجود ندارد و باید از مواد شیمیایی خاص استفاده کنید.

مشکلات رایج اواپراتور چیلر

می توان گفت رایج ترین مشکل مربوط به اواپراتور چیلر، سوراخ شدن آنها می باشد. فردی که قصد تعمیر چیلر را دارد، باید ابتدا از این موضوع مطمئن شود که اواپراتور آن هیچ گونه نشتی ندارد. وجود نشتی در اواپراتور باعث می شود تا آب موجود در سیستم کاهش یابد و به این صورت شاهد کاهش عملکرد کلی سایر قسمت ها نیز باشیم. در بیشتر موارد می بینیم وقتی آب موجود در سیستم کاهش پیدا می کند، روند انتقال حرارتی بیشتر انجام می شود و همین باعث یخ زدن آب خواهد شد. در صورت یخ زدن آب شاهد آسیب رسیدن به لوله ها و مجاری مختلف موجود در اواپراتور خواهیم بود. به این صورت که می بینیم شکل ظاهری لوله ها از فرم خارج شده و یا سوراخ شده اند.

تعمیر و نگهداری سوراخ شدن اواپراتور

افراد متخصص در زمینه تعمیر چیلر معمولاً برای تست وضعیت اواپراتور معیوب سراغ آزمایش هیدرواستاتیک میروند. آنها «ازُت بِروید» را با فشار درون لوله ها هدایت می کنند. البته باید در نظر داشته باشید که حل این آزمایش باید به شکل جداگانه ای انجام گردد. افراد تعمیرکار معمولاً پیشنهاد می کنند که برای پیشگیری از سوراخ شدن اواپراتور باید همواره سرویس دهی آن را جدی بگیرید. فراموش نکنید که تعمیر اواپراتور می تواند هزینه بسیار زیادی را به شما تحمیل کند و اگر سرویس دهی های دوره ای جدی گرفته شود و به صورت منظم آنها را انجام دهید؛ شاهد کاهش کلی هزینه های تعمیر چیلر خواهید بود. روش های معمول که برای نگهداری بهتر از اواپراتور پیشنهاد می شود عبارتند از:

  • همواره بخش اواپراتور چیلر را به خوبی عایق کاری کنید تا در برابر عوامل بیرونی محافظت شود. این موضوع به خصوص در مواردی که اواپراتور در فضای باز قرار دارد اهمیت بسیار بیشتری خواهد داشت.
  • مجهز کردن سیستم چیلر به مدارک اینترلاک باعث افزایش عمر مفیده اواپراتور خواهد شد.
  • سراغ استفاده از ترموستات های استاندارد و ترجیحا دیجیتالی بروید.
  • همواره درون سیستم از ضد یخ های استاندارد و باکیفیت استفاده کنید.

مراحل تعمیر اواپراتور چیلر

در صورتی که بعد از انجام تست هیدرواستاتیک مشاهده کردید که اواپراتور چیلر خراب شده است، باید با افراد متخصص تعمیر چیلر تماس بگیرید تا مراحل مختلف مربوط به تعمیر این قسمت از را انجام دهند. روند کار معمولاً به صورت زیر خواهد بود:

  • ابتدا بخش های مختلف چیلر را از یکدیگر جدا می کند.
  • قطعات مختلف را با شست و شو دهنده های سریال R11 یا سریال Hard 141b پاکسازی می کنند. نکته مهمی که در این قسمت باید به یاد داشته باشید این است که بعد از شستشو حتماً باید قطعات مورد نظر را با گاز ازت خشک کنید و برای مدتی بیش از یک شبانه روز آنها را در فضای خشک و گرم قرار دهید.
  • در صورتی که کمپرسور آسیب دیده باشد، باید نسبت به تعمیر کمپرسور چیلر اقدام کنید و قطعات مختلف داخلی آن را شستشو دهید. همچنین در مرحله بعد نوبت به خشک کردن قطعات آن با گاز ازت می رسد.
  • مرحله بعدی مربوط به بخش های مختلف دستگاه که جدا کرده و آنها را کاملا خشک کرده اید. از یاد نبرید که برای این کار باید از تجهیزات و دستگاه های مخصوصی استفاده کنید.
  • دستگاه را روشن کرده و عملکرد آن را مورد بررسی دقیق قرار دهید.

نکته مهمی که در این قسمت باید به یاد داشته باشید این است که حتماً تا چند روز بعد از تعمیر اواپراتور، وضعیت بخش های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهید. در چنین شرایطی بررسی پارامترهایی مانند وضعیت فیلتر اکسپنشن، فشار و رطوبت می تواند به شما کمک کند تا از وضعیت تعمیر اواپراتور چیلر اطمینان حاصل کنید.

وارد شدن آب به چیلر

یکی از مشکلات رایج دیگر اواپراتورها، نشت آب به درون چیلر می باشد. متخصصین تعمیر چیلر می دانند که وقتی لوله های درونی اواپراتور نشتی پیدا کنند، ممکن است آب به درون چیلر راه پیدا کند. در چنین شرایطی می بینیم که آب درون اواپراتور با مایع خنک کننده ترکیب می شود و در نتیجه شاهد کاهش کارایی نهایی سیستم چیلر خواهیم بود.

فرد متخصص که قصد تعمیر چیلر را دارد باید در چنین شرایطی وضعیت اواپراتور را مورد بررسی قرار دهد. بعد از آن در صورتی که هرگونه نشتی در این سیستم به چشم خورد، روند تعمیرات که در بخش قبلی به آن پرداختیم، باید به شکل کامل و مطمئن صورت پذیرد. همچنین در اواپراتور چیلر جذبی که ممکن است نشتی از بخش های مختلف سیستم باشد، باید محل دقیق این نشتی را پیدا کرده و نسبت به برطرف سازی آن اقدامات لازم را انجام دهید. در ضمن این نکته بسیار مهم را فراموش نکنید که برای انجام تمامی مراحل تعمیر چیلر و اواپراتور آن باید تمام مواد داخل چیلر تخلیه گردد.

 

نکات مهم در زمینه تعمیر اپراتور چیلر

زمانی که سراغ فرد متخصص تعمیر چیلر می روید و مشکل خود را با او در میان می گذارید، نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید؛ احتمال بروز هرگونه مشکل برای قسمت های مختلف چیلر است. به عنوان مثال هرگونه کم شدن فشار یا بازده نهایی چیلر، به صورت قطعی با وضعیت اواپراتور در ارتباط نیست. پس وقتی با شرکت یا فرد متخصص تعمیر چیلر ارتباط برقرار کرده و مشکل خود را با آنها در میان می گذارید، تعمیرکار باید با دقت منشاء پیدایش مشکل را بررسی کند و سپس سراغ راهکاری متناسب با مشکل به وجود آمده برود.

تعمیرکاران کهربا تهویه که به عنوان متخصصین تعمیر چیلر اسلامشهر و سایر بخش های تهران شناخته می شوند، برای شفاف سازی بهترین خدمات خود همواره بلافاصله بعد از عیب یابی مشکلی به وجود آمده را برای مشتریان توضیح خواهند داد. این موضوع هرگونه ابهام را در خصوص روند تعمیر چیلر از بین میبرد.

سخن نهایی
امیدواریم که در این مطلب از کهربا تهویه با این موضوع که تعمیر اواپراتور چیلر چگونه انجام می شود، آشنایی بیشتری پیدا کرده باشید. برای انتخاب شرکت یا تعمیرکار مطمئن جهت تعمیر چیلر، با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف. اولین و مهم ترین مورد در اختیار داشتن نیروی تعمیرکار متخصص و آموزش دیده است.
متخصص تعمیر چیلر باید با برند و نوع چیلر شما آشنایی کامل داشته باشد و بتواند روند عیب یابی را به خوبی طی کند. مورد دوم در اختیار داشتن قطعات یدکی اورجینال و با کیفیت است. در صورتی که برای تعمیر چیلر سراغ قطعات یدکی بی کیفیت و نامرغوب بروید قطعاً به مشکلات زیادی بر خواهید خورد. برای تعمیر کمپرسور چیلر و یا سایر قسمتهای این تجهیزات می توانید راهنمایی های لازم را از متخصصین کهربا تهویه دریافت کنید.

سوالات متداول

اواپراتور در انواع چیلر چه وظیفه ای دارد؟

وظیفه اواپراتور در انواع چیلر خنک کردن آب درون سیستم به وسیله تماس غیر مستقیم با مایع یا ماده مبرد است.

کدام نوع از اواپراتور در چیلر ما به کار رفته است؟

بسته به نوع چیلر و شرایط کاری آن، از انواع مختلف اواپراتور استفاده می شود که در این مطلب آنها را معرفی کرده ایم.

خراب شدن اواپراتور چیلر چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

در زمان خراب شدن اواپراتور شاهد کاهش عملکرد خنک کنندگی چیلر و بهره دهی این تجهیزات خواهیم بود. همچنین در صورت بی اهمیتی به این موضوع قطعاً به سایر قسمتهای چیلر نیز آسیب می رسد.

روند تعمیر اواپراتور چیلر چگونه است؟

روند تعمیر اواپراتور شامل مراحل مختلفی است که در این مطلب توضیحات کافی در این زمینه داده ایم را میتوانید به صورت مفصل این موضوع را مورد بررسی قرار دهید.

برای تعمیر اواپراتور چه کاری باید انجام دهیم؟

بهترین کار برای تعمیر چیلر و اواپراتور این است که با افراد متخصص یا شرکتهایی که در این زمینه خدمات خوبی ارائه می دهند ارتباط برقرار کرده و مشکل خود را با آنها در میان بگذارید.