نگهداری چیلر

اصول نگهداری چیلر را بدانید

تعمیر، نگهداری و سرویس چیلر به عنوان یکی از مهمترین مسائلی است که موجب افزایش عمر چیلرها در هنگام استفاده از آن ها می شود. لازم است بدانید که تعمیر و نگهداری چیلرها به اندازه انتخاب و خرید آن ها از حساسیت بالایی برخوردار می باشد. دقت در مورد تعمیر و نگهداری چیلرها باعث می شود که خرابی کاهش یافته و طول عمر آن ها افزایش پیدا کند. تعمیر و سرویس چیلرها باعث می شود که مصرف برق کاهش پیدا کند و راندمان چیلر افزایش پیدا کند. این موارد باعث کاهش هزینه ها می گردد.

 

تعمیر چیلر در تهران

تعمیر چیلر در تهران توسط کادری مجرب شامل کارشناسان و تکنسین های حرفه ای انجام می گیرد. این افراد با استفاده از تجربه خود سعی می کنند موارد مختلف را به نحو احسنت انجام دهند در ادامه قصد داریم به بررسی مراحل مختلف تعمیر و سرویس چیلر بپردازیم.

راه اندازی اولیه

معمولا اولین راه اندازی این دستگاه ها توسط تکنسین ها و متخصصین شرکت تولید کننده آن انجام می گیرد. پیش از راه اندازی اولیه چیلر لازم است چند مورد را کنترل کنند.

در همین راستا نخست اواپراتور را به همراه مسیر لوله های رفت و برگشت چیلر به همراه مصرف کننده ها را آبگیری می نمایند. پس از انجام این فرایند لازم است که پمپ گردش آب چیلر را روشن کنند. سپس آب را میان اواپراتور چیلر و مصرف کنندگان به گردش در می آورند.

زمانی که گردش آب صورت می گیرد مسیر به وسیله شیرهای هواگیری، هوایی را که در مسیر آب به تله افتاده است را تخلیه می کنند. پس از انجام این مرحله لازم است که از اتصال برق مطمئن شده و سه فاز ورودی به داخل تابلو را کنترل کنید. مهمترین بخشی که در راه اندازی و سرویس چیلر وجود دارد وکیوم کردن و تخلیه کردن چیلر به صورت کامل از هوا و رطوب می باشد. در کنار این موارد از شارژ مبرد نیز باید اطمینان حاصل کنید.

پس از اینکه مراحل بالا را انجام دادید می توانید دستگاه چیلر را روشن کنید دقت داشته باشید که در حین کار امکان کنترل عملکرد آمپر کمپرسور و فن‌ها، فشارهای مکش و دهش و دمای آب ورودی و خروجی وجود دارد.

تعمیر چیلر اسلامشهر

راه اندازی اول فصل به عنوان یکی از خدماتی است که تعمیر چیلر اسلامشهر به شما ارائه می دهد. در این فرایند فیلترهای مربوط به آب ورودی به چیلر و پمپ ها باز شده و آن ها را تمیز می کنند. در صورتی که چیلر مورد نظر از نوع خنک باشد کندانسور را با فشار هوای فشرده، آب یا فشار بالا گردگیری می کنند.

در صورتی که شما از چیلر آب خنک استفاده می کنید لازم است در کنار ششتشوی کندانسور که به وسیله اسید دیسکلر انجام می گیرد نسبت به رسوب گیری و شستشوی برج خنک کننده و همه  فیلترها اقدام شود تا به این ترتیب همه فیلترهای مسیر آب شستشو شده و راه آن ها باز شود.

در ادامه این پروسه باید بدانید که در آغاز فصل گرما احتیاجی به وکیوم و شارژ مبرد نخواهد داشت در این موقعیت تنها لازم است مسیر گردش آب را آب گیری کنید. لازم است پس از روشن شدن پمپ سیستم را هواگیری نمایید و در ادامه پس از روشن کردن چیلرها باید جریان نامی کمپرسور و فن ها که فشارهای مربوط به مکش و دهش را تحت کنترل بگیرید. در صورتی که مورد خاصی وجود داشته باشد و عملکرد چیلر دچار اختلال شده باشد پس از شناسایی مشکل نسبت به رفع آن اقدام کنید.

بر اساس ظرفیت چیلر لازم است چند ساعت پیش از روشن کردن چیلر هیتر روغن کمپرسور را روشن نمایید. بررسی و کنترل روغن کمپرسور در زمان استارت زدن بسیار مهم است.

 

اصول نگهداری چیلر

از سرویس خارج کردن چیلر پایان فصل

در پایان فصل گرما لازم است چیلر خاموش شود و آب داخل اواپراتور به شکل کامل تخلیه شود. تخلیه آب اواپراتور از این جهت الزامی است. این موضوع بسیار مهم است به این دلیل که اگر آب داخل اواپراتور باقی بماند ممکن است در فصول سرد سال به دلیل برودت هوا یخ  زند. این امر می تواند موجب ترک خوردن اواپراتور و بروز نشتی و در نتیجه مخلوط شدن آب و گاز شود. فراموش نکنید که همه کلیدهای اصلی چیلر لازم است خاموش شوند و درب تابلو برق را باید خاموش کنید.

نگهداری و تعمیر چیلرهای صنعتی

با توجه به سرعت بسیار زیاد چیلرهای صنعتی مسئله نگهداری، تعمیر و سرویس چیلر در این نوع چیلرها بسیار مهم می باشد. انجام صحیح این فرایند باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمینه مصرف برق و هزینه های دیگر را به دنبال داشته باشد.

کنترل های روزانه، هفتگی، ماهیانه و پایان فصل برای چیلرهای صنعتی الزامی می باشد. از موارد عمده ای که در موضوع نگهداری و سرویس چیلرهای صنعتی باید به آن توجه شود شستشوی برج خنک کننده، کندانسور، کنترل آمپر مصرفی چیلر، فیلترهای آب، کنترل روغن فشارهای مکش و دهش، بررسی دماهای رفت و برگشت، توجه به صدا و لرزش کمپرسور و فن چیلر می باشد.

برای اینکه در این موارد نظم و ترتیب رعایت شود معمولا از چک لیست های مناسب برای این کار استفاده می کنند.

چک لیست تعمیر و نگهداری چیلرهای صنعتی

همانطور که قبلا اشاره کردیم ارائه چک لیست برای چیلرهای صنعتی جهت تعمیر، نگهداری و سرویس آن ها باعث می شود که مشکلات این دستگاه ها به میزان زیادی کاهش پیدا کند:

همانطور که می دانید به دلیل اینکه چیلرهای صنعتی در بیشتر مواقع به عنوان چیلرهای دائمی کار می کنند برای جلوگیری از یخ زدن آن ها در فصول سرد از ضد یخ استفاده می کنند نکته دیگر این است که باید غلظت گلیکول نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

لازم است که کویل های کندانسور از لحاظ خوردگی نشت یا گرفتگی مورد بررسی قرار بگیرند.

بررسی کمپرسور و تمام اجزای آن مانند سطح روغن، نشت، لرزش، تغییرات دما در هنگام کار یک موضوع الزامی است.

فیلتر درایر باید بررسی شود و فیلترهای کثیف و قدیمی یا معیوب عوض گردند.

لوله های آب ورودی و خروجی آب را جهت  نشت یابی باید به‌طور معمول بررسی کنید.

فن های کندانسور در چیلر های هوا خنک و برج خنک کننده باید بررسی شود.

نحوه نگهداری و تعمیر چیلر تهویه مطبوع

فرایند تعمیر چیلر در تهران شامل تعمیر و سرویس چیلر های تهویه مطبوع نیز می شود. با توجه به اینکه این مدل از چیلرهای نیمی از سال را به فعالیت مشغول هستند لازم است که در ماه های سرد سال در مورد تعمیرات چیلر اقداماتی صورت بگیرد. تا در زمان شروع فصل گرما مشکلی برای آن ها ایجاد نشود.

از مهمترین مواردی که باید در آغاز فصل گرم سال و راه اندازی چیلرهای تهویه مطبوع به آن ها توجه شود شستشوی کندانسور، شستشوی برج خنک کننده، شستشوی فیلترها، کنترل میزان روغن کمپرسور، کنترل عملکرد فن‌ها، کنترل صدا و لرزش کمپرسور، کنترل جریان نامی کمپرسور، کنترل فشار مکش و دهش و دماهای ورودی و خروجی می باشد.

نگهداری و تعمیر چیلر تراکمی

نگهداری و تعمیر چیلر اسلامشهر به شما کمک می کند تا بتوانید چیلرهای تراکمی خود را به بهترین شیوه تعمیر و سرویس کنید. چیلرهای تراکمی به دلیل ساختار خاص و کمپرسور و فن هایی که هوای خنک تولید می کنند بسیار مورد توجه قرار دارند. لذا سهل انگاری در مراقبت از آن ها می تواند نتایج و آسیب های جبران ناپذیری را به وجود بیاورد.

هر اندازه تعداد و میزان تجهیزات دواری که به الکتروموتور مجهز هستند بیشتر باشد هزینه مربوط به تعمیر و نگهداری آن ها نیز بیشتر خواهد بود. مواردی که برای راه اندازی چیلرهای تراکمی در اولویت قرار می گیرند کنترل و بررسی شستشوی کندانسور و برج خنک کننده (در نوع آب خنک)، کنترل فشارهای مکش و دهش، دماهای ورودی و خروجی و سطح روغن کمپرسور می باشد.

نگهداری و تعمیر چیلرهای جذبی

یکی از موضوعات بسیار مهم در چیلرهای جذبی نگهداری، تعمیر و سرویس آن ها می باشد. در صورتی که کوجکترین سهل انگاری در این زمینه اتفاق بیفتد مزمئنا صدمات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. یکی از رایج ترین مشکلاتی که این نوع از چیلرها با آن روبرو هستند ایجاد پدیده کریستالیزاسیون می باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که ماده جاذب بیشتر از حد خود تلغیظ شده باشد این امر موجب می شود که بلورها و کریستال هایی ایجاد شده که مسیر لوله ها و مجاری عبوری را مسدود کنند.

نکته قابل توجه ای که برای برج های خنک کننده وجود دارد این است که لازم است از سختی گیر آب جبرای برای برج های خنک کننده در مدار استفاده شود. در صورتی که این اتفاق نیفتد آب ورودی که از طریق برج خنک کننده وارد چیلر می شود سختی بسیار بالایی دارد و همین موجب مسدود شدن و گرفتگی کندانسور می گردد که نتیجه آن کاهش سطح تبادل حرارتی می باشد.

چک لیست تعمیر و نگهداری چیلر های جذبی

  • بررسی دمای منبع گرمایی چیلر جذبی
  • کنترل جریان و دمای آب برج خنک کننده
  • بررسی سربندی های کابل در تمام قسمت های چیلر
  • بازدید از یاتاقان ها و در صورت نیاز گریس کاری یاتاقان ها
  • تعیین میزان افت جاذب
  • بررسی ظرفیت و غلظت
  • بررسی رسوبات در لوله ها
  • کنترل سطح روغن کمپرسور
  • تجزیه شیمیایی محلول جاذب
  • بررسی سیستم رفع کریستال
  • بررسی خوردگی سیستم ها جذبی

باید سختی گیر آب جبرانی برج خنک کننده حتماً در مدار قرار داشته باشد در غیر این صورت باعث گرفتگی کندانسور و کاهش سطح انتقال حرارت می شود.

سوالات متداول

آیا وجود نشتی ها می توانند موجب آسیب دیدن کمپرسور در چیلرها شوند؟

پاسخ به این سوال مثبت است. در صورتی که نشتی بالا باشد یا آب خنک در داخل اپراتور و کندانسور قرار بگیرد می تواند به کمپرسور آسیب جدی ای وارد کند.

علت سرو صدای بالا در کمپرسور چیست؟

علت های زیادی برای این امر وجود دارد که شامل: شکسته شدن شاتون یا سوپاپ‌ها، کم بودن روغن، ورود مبرد مایع می توانند باعث ایجاد سر و صدا در کمپرسور شوند.

علت آمپر کشیدن کمپرسور چیست؟

افزایش فشار دیس‌شارژ، آسیب دیدن سیم پیچ، وجود گیر در حرکت شاتون‌ها، از دلایل عمده افزایش آمپر کمپرسور می‌باشد.

چرا کمپرسورها مدام روش و خاموش می شوند؟

درواقع دلیل اصلی روشن و خاموش شدن متوالی کمپرسورها می تواند اختلاف کم diff در کنترل فشار پایین چیلر است، همچنین خرابی کنتاکتور نیز می‌تواند باعث خاموش / روشن شدن مکرر کمپرسور باشد.

دلیل کف در سایت گلاس کمپرسور چیست؟

علت اصلی وجود سرما یا مبرد است که به شکل مایع در داخل کمپرسور قرار می گیرد.