تهویه مطبوع قابل حمل

مزایا و معایب تهویه مطبوع قابل حمل

3.7/5 - (3 امتیاز)

سیستم های تهویه ی مطبوع برای بهبود شرایط دمایی محیط زندگی یا کار افراد و تهویه هوا استفاده می شود. این سیستم ها می توانند دمای محیط را تا حد مطلوب افزایش یا کاهش دهند و در نتیجه آسایش و آرامش را برای افراد حاضر در آن مکان به ارمغان بیاورند. در ادامه با گروه کهربا تهویه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد سیستم تهویه مطبوع قابل حمل در اختیار شما قرار دهیم.

دستگاه های تهویه مطبوع یکی از رایج ترین وسایل برقی است که در منازل، ادارات، مغازه ها و … کاربرد فراوانی دارد، تقریباً هر خانه ای یک نوع دستگاه های تهویه مطبوع دارد.

از طرفی انتخاب صحیح بسیار مهم است زیرا مربوط به سرمایش، راحتی و مصرف انرژی است که ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. انواع مختلفی از تهویه مطبوع وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید. در این مقاله آن ها را بررسی می کنیم.

انواع سیستم های تهویه مطبوع

انواع سیستم های تهویه مطبوع در ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و حتی صنعتی از نظر ساختار، مصرف انرژی و عملکرد با یکدیگر تفاوت دارند. تنوع این وسایل به کاربران این امکان را می داد تا با در نظر گرفتن شرایط ساختمان، محیط و آب و هوا بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنند. شاید تا چند وقت پیش فقط از کولر های آبی یا پنکه برای تهویه ی مطبوع ساختمان ها و  تهویه هوا استفاده می شد.

کلیک کنید: تعمیر کولر گازی در شهریار

اما اکنون دستگاه های تهویه مطبوع آنقدر گسترش یافته و امکانات جدیدی به آن ها اضافه شده است که سیستم های قدیمی به فراموشی سپرده شده اند. انواع کولر های مورد استفاده در ساختمان ها و مکانیسم آنها را می توان به روش های مختلفی طبقه بندی کرد. در این مقاله با بررسی تفاوت سیستم های تهویه مطبوع ساختمان از نظر ساختار، شما را با مدل های مختلف این تجهیزات آشنا می کنیم.

سیستم تهویه مطبوع مرکزی

سیستم تهویه مطبوع مرکزی نوعی تجهیزات گرمایشی و سرمایشی است که با کمک یک سیستم تمام قسمت های ساختمان را پوشش می دهد. تهویه مطبوع مرکزی گزینه بسیار ایده آلی برای کاربری های بزرگ است که واحدهای زیادی دارند مانند مجتمع های آپارتمانی، برج ها و … در این موارد می توان سرمایش و گرمایش تمامی واحدها را با استفاده از سیستم مرکزی که در خارج از ساختمان نصب می شود انجام داد.

تهویه مطبوع مرکزی زمانی که فضای بزرگی دارید یا می خواهید چندین اتاق را همزمان خنک کنید مناسب است، مطمئنا این نوع سیستم های تهویه مطبوع می توانند بهترین گزینه برای شما باشند. این تهویه مطبوع با استفاده از سیستم اسپلیت کار می کند که هوا را از طریق کانال های نصب شده در خانه شما تنظیم می کند. به این سیستم سیستم کانالی نیز می گویند.

کلیک کنید: تعمیر و سرویس چیلر در تهران

قسمت اسپلیت سیستم را به ترکیبی از دو واحد اصلی مجهز می کند، اولی یک واحد خارجی در کندانسور و کمپرسور و دومی یک واحد داخلی متشکل از کویل های اواپراتور و یک مولد هوا است. یک تهویه مطبوع مرکزی نیز از یک مبرد برای حذف گرما از هوای داخل استفاده می کند. این گرما به بیرون فرستاده می شود و هوای سرد از طریق مجاری واحدها به داخل هدایت می شود.

جدیدترین فناوری HVAC به همراه ترموستات های قابل برنامه ریزی را می توان برای عملکرد بهتر با سیستم تهویه مطبوع مرکزی ترکیب کرد.

مزایای سیستم تهویه مطبوع مرکزی

  • تمامی قسمت های متصل به کانال ها را به یکباره خنک می کند و در نتیجه در مدت زمان نسبتاً کوتاهی محیطی خنک و منظم ایجاد می شود.
  • گردش هوای سرد از نفوذ رطوبت می کاهد که کل محیط را دلپذیرتر می کند

معایب سیستم تهویه مطبوع مرکزی

  • انرژی زیادی مصرف می کند که منجر به هزینه قبض های بالاتر می شود
  • در صورت بروز هرگونه مشکل فنی در کانال های سیستم تهویه مطبوع مرکزی، بر عملکرد آن تأثیر می گذارد
  • یونیت های خارجی ظاهر زیبایی ندارند، بنابراین در این صورت می توان آنها را در حیاط دور از دید قرار داد.

کلیک کنید: نمایندگی تعمیر کولر گازی سامسونگ در تهران و حومه

اسپلیت های کوچک بدون کانال

اگر ترجیح می دهید کانال کشی‌ نداشته باشید، اما همچنان راندمان خنک کننده بهتری می خواهید، انتخاب اسپلیت های کوچک بدون کانال ممکن است بهترین انتخاب باشد. سیستم های بدون کانال انتخاب مناسبی برای خانه ها یا ساختمان های امروزی هستند. این نوع سیستم تهویه مطبوع از یک کمپرسور و یک کندانسور متصل به یک یا چند واحد داخلی تشکیل شده است.

یونیت های داخلی این سیستم ها بیشتر بر روی دیوار نصب می شوند و مجهز به دمنده هستند. اتصال بین یونیت داخلی و خارجی از طریق لوله ای انجام می شود که بسته به نوع استفاده مبرد در آن گردش می کند. از آنجایی که یونیت های داخلی بسیار کوچک و جمع و جور هستند، فضایی که معمولاً یونیت در آن نصب می شود را می توان برای گرمایش یا سرمایش استفاده کرد.

این نوع تهویه مطبوع از نظر مصرف انرژی در مقایسه با سایر سیستم های تهویه مطبوع موجود بسیار کارآمد است که اگر قصد نصب یک واحد در هر فضا را داشته باشید تا کل خانه را پوشش دهد می تواند از نظر هزینه بالا باشد. اسپلیت های کوچک بدون کانال همراه با یک کنترل از راه دور همراه هستند و با یک کنترلر هوشمند تهویه مطبوع ارائه می شوند، به این معنی که می توانید آنها را از طریق تلفن خود روشن کنید.

سیستم تهویه مطبوع پنجره ای

سیستم تهویه مطبوع پنجره ای در اندازه های مختلف موجود است که بسته به نیاز و اندازه اتاق می توان آنها را انتخاب کرد. سیستم تهویه مطبوع پنجره ای بزرگتر ترجیح داده می شود زیرا می تواند حتی یک فضای مجاور کوچکتر را خنک کند. دلیل ترجیح سیستم های تهویه مطبوع پنجره ای به دلیل ظرفیت خنک کنندگی برتر آنهاست و از این رو به عنوان رایج ترین نوع  تهویه مطبوع به شمار می رود.

کلیک کنید: تعمیرات کمپرسور چیلر چگونه انجام می شود؟

تهویه مطبوع پنجره ای شامل یک واحد با تمام اجزای آن در داخل واحد است. گرمای بیرون را از بین می برد و هوای خنک را با استفاده از یک فن در جلو به داخل اتاق می دمد. این نام به وضوح نشان می دهد که آنها را در یک پنجره یا با ایجاد سوراخ در دیوار نصب کنید. کولر های پنجره ای دارای فیلتر کشویی هستند که می توان آن را به طور مرتب تمیز کرد تا کارایی را افزایش دهد. این نوع تهویه مطبوع دارای ریموت کنترل بر روی دستگاه می باشد.

سیستم تهویه مطبوع قابل حمل

یک سیستم تهویه مطبوع قابل حمل را می توان مشابه سایر واحدهای تهویه مطبوع مانند کولر های پنجره ای در نظر گرفت زیرا آنها نیز سیستم های تک واحدی با تمام اجزای داخل آن هستند. تفاوت بین این دو در این است که یک کولر گازی قابل حمل یک واحد مستقل است و بنابراین می تواند در صورت نیاز جابجا شود. اتصال به برق و دسترسی به پنجره هوای خروجی و چیزی بیش از یک پریز برق نیاز ندارد.

از این نوع تهویه مطبوع می توان برای خنک سازی فضای موقت و یا در مکان هایی که امکان نصب تهویه مطبوع پنجره ای یا اسپلیت وجود ندارد استفاده کرد. آنها می توانند یک لوله باشند که هوا را از اتاق گرفته و به بیرون می برد. از آنجایی که یونیت قابل حمل فقط در داخل واحد نصب می شود، فن اواپراتور به طور مداوم کار می کند تا رطوبت موجود در داخل واحد را تبخیر کند.

سیستم تهویه مطبوع ایستاده

اگر به دنبال چیزی مانند مینی اسپلیت هستید، اما فضای کافی برای یونیت دیواری ندارید، سیستم تهویه مطبوع ایستاده برای راحتی شما طراحی شده است. یونیت داخلی این نوع تهویه مطبوع بر روی زمین قرار می گیرد، بنابراین یونیت خارجی بدون کانال قابل نصب است.

کلیک کنید: سرویس چیلر سقفی چگونه انجام می شود؟

سیستم های تهویه مطبوع ایستاده ممکن است برای فضا هایی که دیوارهای منحنی دارند، مانند ساختمان هایی که با استفاده از مصالح شکستنی مانند شیشه ساخته شده اند، مناسب باشند. ارتفاعی که می توان دستگاه را در آن قرار داد با ایجاد یک دهانه کوچک که از آن به یونیت خارجی متصل می شود تا 6 سانتی متر از سطح زمین می باشد. مزیت این نوع سیستم تهویه مطبوع این است که به شما امکان می دهد به راحتی فیلترهای هوا را بررسی کنید که برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند یا افرادی که می خواهند کیفیت هوا را در یک فضای بسته تا حد امکان تمیز نگه دارند ایده آل است.

سیستم تهویه مطبوع هوشمند

تهویه مطبوع هوشمند نوعی کولر گازی شبیه به یک اسپلیت کوچک، پنجره ای یا قابل حمل است که دارای IOT (اینترنت اشیا) است. این واحدها به Wi-Fi متصل هستند و کنترل جهانی را از طریق هر تلفن هوشمندی که یک برنامه بومی از پیش نصب شده دارد، ارائه می ‌کند.

این نوع یونیت ها دارای عملکردهای زیادی هستند که می توان آنها را از طریق تلفن های هوشمند فعال کرد. برخی از آنها شامل برنامه هفتگی، حالت راحتی، کنترل دما و غیره است. اینها برخی از ویژگی هایی هستند که می توانید از آنها برای دستیابی به مزایای بسیاری در عین صرفه جویی در انرژی و هزینه قبض های خود استفاده کنید.

سنسور یا حسگر های مورد استفاده در سیستم تهویه مطبوع هوشمند متفاوت است و فاکتورهای متغیر را اندازه گیری می کند. به کمک این سنسور ها تمامی نشانگر هایی که نیاز به کنترل در تهویه مطبوع دارند به بهترین نحو پیاده سازی شده و با نیاز کاربر تطبیق داده می شود. از مهمترین سنسورهای  سیستم تهویه مطبوع هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سنسور دما: سنسور های حرارت یا دما در یک سیستم تهویه مطبوع هوشمند در نقاط مختلف مکان نصب می شوند و زمانی که اختلاف دمای آن نقطه با نیاز کاربر متفاوت باشد، دستور ارسال هوای گرم یا سرد بیشتری را به آن نقطه می دهند. به این ترتیب دمای راحت برای کاربران در تمامی قسمت های ساختمان تضمین می شود.

کلیک کنید: تعمیر پکیج دیواری

سنسور رطوبت: سنسور های حساس به رطوبت این نشانگر را اندازه گیری می کنند و در صورت کم یا زیاد بودن، به طور خودکار به دستگاه ها دستور تنظیم آن را می دهند.

سنسور CO2: زمانی که میزان دی اکسید کربن در یک مکان افزایش یابد، تاثیر بدی بر سلامت افراد خواهد داشت. این شاخص تحت تأثیر عوامل مختلف از جمله افزایش تعداد افراد حاضر در محیط افزایش خواهد یافت. سنسور های CO2 با اندازه گیری مداوم این شاخص، مقدار آن را کنترل کرده و در صورت لزوم هوای تازه بیشتری را وارد محیط می کنند.

سنسور تشخیص حضور افراد: این سنسور در مکان هایی که تعداد افراد حاضر مدام در حال تغییر است بسیار کارآمد است و از جمله این مکان ها می توان به دفاتر کار اشاره کرد. حضور بیشتر افراد در محیط باعث تغییر بار گرمایی و تغییر نیاز به تهویه مطبوع می شود. در مواقعی که تعداد افراد حاضر در محیط کاهش می یابد، نیاز به ارسال کمتر هوای سرد یا گرم وجود دارد و این امر باعث کاهش هزینه ها می شود.

حسگر نور: حسگر هایی که میزان نور و روشنایی محیط را اندازه گیری می کنند، می توانند تأثیر نور خورشید را در هنگام طلوع یا غروب خورشید درک کنند و از طرف دیگر میزان نور تولید شده توسط دستگاه های مولد گرما مانند لامپ ها را اندازه گیری کنند. حسگر های روشنایی می توانند مقدار جریان هوای سرد یا گرم را به یک منطقه در صورت نیاز کاهش یا افزایش دهند و دما و شدت گردش آن را کنترل کنند.

سیستم تهویه مطبوع زمین گرمایی

انرژی زمین گرمایی یکی از انواع انرژی های تجدید پذیر است که کاربردهای فراوانی به ویژه در تهویه مطبوع ساختمان ها دارد. با توجه به این اصل که دمای زمین تقریباً در طول سال ثابت است، می توان از این انرژی برای تهویه ساختمان استفاده کرد. با توجه به عملکرد پایدار سیستم تهویه مطبوع زمین گرمایی و پتانسیل فراوان منابع زمین، این سیستم ها در مقایسه با سایر سیستم های گرمایش و سرمایش معمولی عملکرد بهتری دارند و از نظر اکولوژیکی با محیط زیست سازگاری دارند.

کلیک کنید: روش‌ های کاهش مصرف برق در کولر گازی و اسپلیت

روش های مختلفی برای استفاده از پمپ های حرارتی برای تهویه از جمله سیستم های مدار باز و بسته وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند و با توجه به موقعیت جغرافیایی ساختمان باید یکی از این روش ها را انتخاب کرد. نتایج نشان می دهد که راندمان در حالت گرمایش بیشتر از حالت سرمایش است. هزینه راه اندازی سیستم تهویه مطبوع زمین گرمایی نسبتاً گران است، اما با رویکرد استفاده چندین ساله به صرفه خواهد بود.

واحدهای تهویه مطبوع زمین گرمایی هم امکان گرمایش و هم سرمایش دارند. با استفاده از ویژگی عایق بودن زمین، کار می کند. از آنجایی که دمای 4 تا 6 فوت زیر زمین بدون توجه به شرایط آب و هوایی در طول سال ثابت می ماند، فناوری زمین گرمایی از توانایی خود برای گرم کردن و خنک کردن فضای مورد نظر با کارایی بیشتر استفاده می کند.

این سیستم دارای لوله هایی متشکل از یک حلقه است که آب را در داخل اتاق پمپ حرارتی و زمین به گردش در می آورد. ایجاد یک سیستم زیرزمینی کار زیادی می خواهد.

سیستم تهویه مطبوع هیبریدی / دوگانه سوز

سیستم تهویه مطبوع هیبریدی / دوگانه سوز واحدی است که یک کوره گازی را با یک پمپ حرارتی منبع هوای الکتریکی ترکیب می کند تا عملکرد گرمایش و سرمایش اقتصادی و در عین حال کارآمد را ارائه دهد. بسته به دمای بیرون، سیستم به طور خودکار بین استفاده از سوخت های فسیلی و استفاده از برق تغییر می کند. دمایی که در آن سیستم از پمپ حرارتی به کوره سوئیچ می شود را می توان به صورت دستی برنامه ریزی یا تغییر داد.

در تابستان پمپ حرارتی هوای گرم را از محیط خارج می کند، در زمستان همین روند برعکس شده و گرما در فضایی که دستگاه قرار دارد پخش می شود. هنگامی که دما به حدی پایین است که پمپ حرارتی نمی تواند به طور موثر کار کند، کوره فعال می شود.

کلیک کنید: صدای داکت اسپیلت و راه‌ های رفع آن

این سیستم برای تهویه 100% هوای تازه مناسب است که شامل یک واحد خنک کننده تبخیری غیر مستقیم است و مراحل تهویه مطبوع زیر را انجام می دهد:

  1. ابتدا هوای بیرون با تبخیر آب خنک شده و از جداره مبدل عبور می کند.
  2. از طریق جداره دوم مبدل، هوای تهویه هدایت می شود که کمی خنک می شود.
  3. سپس از سیم پیچ DX عبور کرده و بیشتر خنک می شود.

سیستم تهویه مطبوع کاستی

دلیل نامگذاری سیستم تهویه مطبوع کاستی طراحی کاست مانند آنهاست، این واحدها در سقف نصب می شوند. آنها دارای یک فن قوی هستند که می تواند هوای سرد را از دو، سه یا چهار طرف پخش کند. در بیرون از ساختمان یونیت خارجی قرار می گیرد.

سیستم تهویه مطبوع کاستی معمولا بدون کانال هستند. سر و صدا ندارند و تنها واحد داخلی برای عموم قابل مشاهده است، در حالی که بقیه در پشت یک سقف کاذب پنهان شده اند.

سه نوع برای سیستم تهویه مطبوع کاستی تعریف شده است که (تا حدی) آنها را از نظر عملکرد و ظاهر فیزیکی از یکدیگر متمایز می کند. یکی از آنها سیستم تهویه مطبوع یک طرفه، دیگری سیستم تهویه مطبوع چهار طرفه و دیگری سیستم تهویه مطبوع دایره ای 360 درجه است. همانطور که از نام آن پیداست، جریان هوا یک طرفه هوا را در یک جهت پخش می کند. به همین ترتیب معمولاً در گوشه سقف اتاق و کنار دیوار و نزدیک در یا پنجره قرار می گیرد تا در معرض جریان هوا قرار گیرد. کاستی یک طرفه یک کویل دارد.

سیستم تهویه مطبوع کاستی چهار طرفه دارای چهار دریچه در چهار طرف اصلی دستگاه بالا، پایین، چپ و راست است و هوا از هر چهار طرف وارد اتاق می شود. به همین دلیل معمولاً این نوع سیستم تهویه مطبوع در وسط سقف قرار می گیرد تا بتواند در تمام جهات کار کند.

این مدل برخلاف مدل قبلی یک طرفه دارای دو نوع کویل در داخل می باشد. شکل سوم سیستم تهویه مطبوع که 360 درجه دایره ای است، ظاهر دایره ای دارد. به گونه ای که دریچه آن به شکل دایره است و هوا را به آن شکل آزاد می کند و دیگر جهت جغرافیایی خاصی وجود ندارد.

کلام آخر

همانطور که می دانید کلیه ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و … نیاز به سیستم تهویه مطبوع مناسب برای متعادل سازی دمای هوا، تنظیم رطوبت نسبی، کاهش آلودگی و … در فصول مختلف دارند. امروزه در زمینه تهویه مطبوع دستگاه های مختلفی طراحی و ساخته می شود که هر کدام با توجه به نیاز ساختمان می توانند با ایجاد هوای مطلوب آسایش را در محیط مورد استفاده تضمین کنند.

کلیک کنید: داکت اسپلیت چیست و ایرادات متداول آن

انواع سیستم های تهویه مطبوع سرمایش و گرمایش را می توان بر اساس تولید سرما و گرما و همچنین مستقل یا مرکزی تقسیم بندی کرد. در هر دسته دستگاه هایی وجود دارد که دارای مزایا و معایبی هستند. اینکه کدام سیستم تهویه مطبوع برای شما مناسب است با توجه به شرایط محیطی، ساخت و ساز و عوامل تخصصی مشخص می شود و امکان استفاده از نسخه عمومی برای همه کاربران وجود ندارد. انواع کولر های مورد استفاده در ساختمان ها و مکانیزم آنها متنوع است و این مشکل دست کاربر را برای انتخاب مناسب و بهینه باز گذاشته است.

کافی است با بررسی های تخصصی بهترین سیستم تهویه مطبوع مورد استفاده خود را بشناسید و آن را از برند های مطرح خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تعمیر کولر گازی در شهریار و کرج و اسلامشهر با همکاران ما تماس حاصل نمایید.