تفاوت کولرگازی و اسپیلت

تفاوت اسپیلت و کولرگازی چیست؟

5/5 - (2 امتیاز)

در این مقاله، ما قصد داریم نگاهی جامع به تفاوت‌ های اسپلیت و کولر گازی بیندازیم و تصمیم بگیریم که آیا اسپلیت و کولر گازی یکسان هستند یا خیر! از بهترین نوع کولر گازی می توان به اسپلیت اشاره کرد که در مقایسه با انواع دیگر کولر ها از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

این نوع کولر ها مزایای زیادی نسبت به کولر های گازی یا حتی آبی دارند. بنابراین فروش آن ها نسبت به سایر انواع کولر بسیار بیشتر است. طی دو سال گذشته، سرمایش و گرمایش منازل و ادارات با ورود این نسل از کولر ها به شدت تغییر کرده است. اسپلیت نه تنها هوای اتاق را خنک می کند، بلکه می تواند کارهای زیادی را انجام دهد که نیاز به دستگاه جداگانه دارد.

اگر قصد خرید اسپلیت دارید، باید دو نکته را در نظر بگیرید. اول از همه، هر مارکی از اسپلیت هایی که خریداری می کنید باید دارای مجوز یک شرکت ایرانی باشد که از برند حمایت نموده و ضمانت ارائه دهد. در غیر این صورت ممکن است دستگاه اصلی نباشد.

شواهد بازار حاکی از آن است که احتمال آن تا 80 درصد است، بنابراین اگر به دنبال یک اسپلیت بدون ضمانت هستید، قبل از خرید، در نظر داشته باشید که 80 درصد احتمال خرید دستگاه تقلبی وجود دارد که سرمایه شما را تهدید می کند!

در ادامه نوشتار راهنمای انتخاب بین اسپیلت و کولرگازی همراه ما باشید.

کولر گازی چیست؟

در واقع برای پاسخ به سوال کولرگازی چیست؟ این توضیح را می دهیم که کولر گازی نوعی سیستم تهویه مطبوع است که به صورت یک تکه و دو تکه با استفاده از سیستم تبرید مخصوص به خود متشکل از واحدهای کمپرسور گاز داخلی و خارجی و … موجود می باشد که می تواند محیط را خنک کند، رطوبت را کاهش دهد، بوی نامطبوع را از بین ببرد، حساسیت را کاهش دهد و هوای پاکی را برای سالمندان و کودکان ایجاد کند.

این مطلب را نیز بخوانید: تعمیر کولرگازی در اسلامشهر

با گذشت زمان تمایل و تمایل مردم به خرید کولر گازی از برند های مختلف بیشتر و بیشتر می شود و بسیاری از افراد در انتخاب نوع و مدل کولرگازی خود دچار سردرگمی می شوند زیرا انواع و مدل های کولرگازی بسیار زیاد است که کار را برای مشتریان در انتخاب، دشوارتر می کند.

کولر گازی ها به دلیل کاربردهای متفاوت انواع مختلفی دارند به عنوان مثال کولر گازی عمودی را می توان در محیط های بزرگ استفاده کرد اما این نوع کولر گازی را نمی توان در منزل استفاده کرد.

مشتری گرامی در هنگام خرید کولر گازی باید با توجه به نوع کاربری، اندازه محیط و برخی از مواردی که در ادامه به آن می پردازیم، مدل کولر گازی را انتخاب کند.

انواع کولرگازی

همانطور که اشاره کردیم کولرگازی شامل مدل های مختلفی از سیستم های تهویه مطبوع می باشد که در زبان عامیانه به کولر گازی معروف است. کولر گازی شامل مدل های زیر است:

  1. تک یونیت یا مدل پنجره ای
  2. مدل اسپلیت یا دو تکه
  3. کولر گازی مدل پرتال
  4. داکت اسپلیت
  5. کولر های گازی مولتی اسپلیت
  6. مدل سقفی و زمینی
  7. کولر های گازی ایستاده

اسپیلت چیست؟

در پاسخ به سوال اسپیلت چیست؟ باید بگوییم کولر گازی اسپلیت نسل جدیدی از کولرگازی دو تکه است که برای سرمایش و گرمایش محیط ها استفاده می شود.

اسپلیت در زبان انگلیسی به صورت SPLIT نوشته می شود که به معنای دو تکه یا جدا است. این نام به دلیل وجود دو واحد داخلی و خارجی در این سیستم خنک کننده است که یکی در داخل خانه یا محیط کار و دیگری در فضای باز نصب می شود، یعنی اسپلیت یک دستگاه یکپارچه نیست و پنل های آن مجزا است.

در سیستم اسپلیت یک چرخه معکوس وجود دارد، یعنی برای خنک کردن هوا، دستگاه هوای گرم را گرفته و از تجهیزات پیشرفته خود برای پخش هوای سرد در اتاق استفاده می کند. در حالت اسپلیت گرمایش، مبرد قبل از ورود به کندانسور از کویل های سیستم عبور کرده و پس از فشرده شدن گرم می شود.

این مطلب را نیز بخوانید: تعمیر کولر گازی در شهریار

هنگامی که مبرد به دمای مطلوب رسید، هوای گرم در سراسر اتاق پخش می شود. دمای مورد انتظار همان دمایی است که برنامه نویس برای سیستم تهویه مطبوع اسپلیت تعریف کرده است. انواع مختلفی از اسپلیت در بازار وجود دارد که مهمترین آن ها عبارتند از:

انواع اسپیلت

مولتی اسپلیت: این نوع اسپلیت دارای یک واحد بیرونی و چند واحد داخلی است.

داکت اسپلیت: این اسپلیت ها دارای واحدهای داخلی متفاوتی هستند. پانل های داخلی این اسپلیت ها دارای تهویه داخلی با جریان هوای بالا هستند. داکت اسپلیت ها دارای سیستم های کانالی هستند، بنابراین در صورت عدم عایق بندی مناسب، پتانسیل اتلاف انرژی افزایش می یابد.

پرتابل: این نوع کولرگازی ها قابل حمل هستند. به عنوان یکی از اجزای این نوع اسپلیت، حمل و نقل آن آسان است و به راحتی می توان از آن برای خنک کردن محیط های مختلف استفاده کرد.

نوع ایستاده: از این انواع اسپلیت بیشتر در محیط های خرید، مساجد و تالارها استفاده می شود. این نوع اسپلیت تفاوت خاصی با اسپلیت های دیواری ندارد، تنها تفاوت آن ها در توانایی تولید خنک کنندگی است.

دیواری: کولر گازی اسپلیت دیواری نوعی کولر گازی پر مصرف هستند که در محیط های اداری و خانگی کاربرد فراوانی دارند. از آنجایی که پنل داخلی بر روی دیوار نصب می شود، به این کولر ها کولر گازی دیواری می گویند. این نوع اسپلیت ها برای اتاق ها و محیط های کوچک مناسب هستند.

این مطلب را نیز بخوانید: تعمیر و سرویس چیلر در تهران

پنجره ای: یونیت داخلی و خارجی این اسپلیت ها یکپارچه شده و به صورت یک پکیج فروخته می شوند. این کولر ها به راحتی نصب می شوند و نیازی به کانال کشی ندارند.

تفاوت کولرگازی و اسپیلت

مزایای اسپیلت

در ادامه به توضیح درباره مزایای اسپیلت می پردازیم:

صرفه جویی هوشمند در انرژی

امروزه با استفاده از سیستم های اینورتر در اسپیلت ها می توان مصرف انرژی را کاهش داد. امروزه سیستم های دارای ترموستات هوشمند اتوماتیک می توانند نقش برجسته ای در کاهش هزینه های برق و مصرف انرژی داشته باشند و هزینه قبض های شما را تا حد زیادی کاهش دهند.

به این ترتیب می توانید با تعیین دمای مورد نظر، سیستم را چندین بار به طور خودکار خاموش و روشن کنید. این امر از استهلاک تجهیزات و هدر رفتن انرژی جلوگیری می کند.

این مطلب را نیز بخوانید: تعمیر کولر گازی در شهر قدس

قابلیت تنظیم دما

یکی از مزایای اسپیلت، امکان کنترل سریع و آسان دمای هوا با ترموستات یا ریموت کنترل است. این ویژگی ‌ها افراد را قادر می ‌سازد تا هوای محیط مورد نظر خود را حتی از برخی مدل‌ های جدیدتر گوشی ‌های هوشمند به ساده ‌ترین روش مدیریت کنند. به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل کنید که محیط کار یا هر محیط دیگری دارای دمای استاندارد مناسب برای کار و زندگی است.

تصفیه هوا

با توجه به تشدید آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، کنترل و مدیریت هوای داخل ساختمان به منظور تسهیل در کار روزمره و حفظ سلامت مردم بسیار مهم است.

بنابراین یکی از مهمترین مزایای استفاده از اسپلیت استفاده از فیلترها و مکانیسم های مختلف تصفیه برای تمیز کردن هوا است. امکاناتی مانند فیلترهای یونیزر، بیوفیلتر ها، فیلترهای ویتامین C و … ویژگی های جدیدی هستند که به این سیستم ها اضافه شده اند که می توانند تاثیر بسزایی در سلامت افراد و مدیریت آلودگی داشته باشند.

بعلاوه انواع فیلترهای تصفیه و پاک کننده هوا که در این دستگاه ها استفاده می شود، آلودگی هایی مانند موی حیوانات، ذرات گرد و غبار، گرده، مواد حساسیت زا و بسیاری از آلاینده های محیطی را جذب کرده و از چرخه گردش هوا خارج می کند.

رطوبت زدایی

رطوبت زدایی را می توان یکی از مهمترین مزایای استفاده از سیستم اسپلیت دانست. این دستگاه ها به خوبی می توانند رطوبت محیط را کنترل کنند، بنابراین برای فضا هایی با رطوبت بالا و یا محیط های کثیف انتخاب بسیار مناسبی هستند.

این مطلب را نیز بخوانید: خدمات شارژ کولر گازی در تهران

به عنوان مثال، تهویه مطبوع گرمسیری یکی از سیستم هایی است که برای مناطق با رطوبت بسیار بالا توصیه می شود. بنابراین رطوبت زدایی یا حالت DRY را می توان یکی از عملکردهای این دستگاه ها دانست.

عملکرد مدیریت دستگاه

مؤلفه دیگری که در سیستم های تهویه مطبوع جدید، به ویژه تهویه مطبوع اسپلیت دیده می شود، امکانات مدیریتی اضافی است که به شخصی کمک می کند اندازه دستگاه را سفارشی کند. امروزه از سیستم های تهویه مطبوع برای چیزی فراتر از تنظیم دمای هوا و قابلیت های سرمایش و گرمایش استفاده می شود. در عوض، آن ها می ‌توانند مدیریت و کنترل فرآیند تهویه را با استفاده از ویژگی‌ هایی مانند تایمر، حالت ‌های شبانه، حالت‌ های هوشمند، حالت‌ های ذخیره‌ شده و غیره ساده ‌تر کنند.

معایب اسپیلت

  • هزینه خرید و آماده سازی برای اسپلیت بالا است
  • برخی از مدل های اسپلیت مصرف انرژی بالاتری دارند

مزایای کولرگازی

واضح است که کولر های گازی به لطف مزایا و ویژگی های فراوان توانسته اند بخش بزرگی از بازار دستگاه‌ های سرمایشی را به خود اختصاص دهند. در ادامه این مقاله مهمترین مزایای کولرگازی را برای شما شرح می دهیم.

از آب به عنوان خنک کننده استفاده نکنید

یکی از معایب و مشکلات اصلی کولر های آبی استفاده از آب به عنوان خنک کننده اصلی است. این امر باعث افزایش قابل توجه رطوبت محیط می شود. به همین دلیل است که از کولر های آبی برای سرمایش در مناطق مرطوب و ساحلی و شهرهایی مانند شهرهای شمال و جنوب کشور استفاده نمی شود.

این مطلب را نیز بخوانید: مزایا و معایب تهویه مطبوع قابل حمل

زیرا این کولر ها باعث ایجاد رطوبت بسیار بالا و غیر قابل تحمل در هوا می شوند. اما در کولر هایی که از گاز و کمپرسور گازی استفاده می کنند، هوای اطراف خنک می شود و از آب به عنوان مبرد استفاده نمی شود. از طرفی باعث صرفه جویی در مصرف آب در فصول گرم می شود.

خنک کنندگی سریع

یکی دیگر از ویژگی های خوب کولر گازی ها این است که می توانند قسمت زیادی از فضا را در مدت زمان کوتاهی خنک کنند. اما این موضوع در مورد سایر وسایل خنک کننده مانند پنکه ها و کولر های آبی صادق نیست. برعکس، اگر می خواهید بلافاصله پس از روشن کردن کولر، محیط مورد نظر را خنک کنید، حتما از کولر گازی استفاده کنید.

بی صدا بودن

اما یکی دیگر از ویژگی های بسیار خوب کولر گازی در مقایسه با سایر وسایل خنک کننده، بی صدا یا کم صدا بودن آن هاست. در واقع هنگام استفاده از این کولر ها هیچ صدایی نمی شنوید و این در حالی است که کولر های آبی معمولاً در حین کار صداهای متفاوتی تولید می کنند و آسایش و آرامش شما را بر هم می زنند.

تصفیه هوا با استفاده از فیلترهای مخصوص

اما یکی از مهمترین مزایای کولر های گازی، تصفیه هوا با استفاده از فیلترهای تعبیه شده برای این منظور است. اگر از هر نوع کولر گازی مخصوصاً نو استفاده می کنید، هوای سالم و تصفیه شده تنفس می کنید.

نصب ساده و کاربردی

یکی از معایب کولر های قدیمی وجود دریچه است. اگر ساختمان فاقد دریچه های خنک کننده آب باشد، نمی تواند به سادگی از کولر آبی به عنوان یک وسیله خنک کننده استفاده کند. در این بین هر زمانی که بخواهید می توانید در هر قسمت از آپارتمان و ساختمان خود کولر گازی نصب کنید. درست است که نصب کولر گازی آسان نیست، اما آماده سازی محل نصب، کار ممکن و شدنی است.

این مطلب را نیز بخوانید: راهنمای کاربردی تعمیر کولر گازی در منزل

کاهش تعداد حشرات

خنک کردن هوای محیط بدون رطوبت باعث کاهش چشمگیر تعداد حشرات و انگل هایی می شود که در فصول گرم سال زیاد هستند. این یکی دیگر از مزایای کولر های گازی است. توصیه می شود اگر بچه های کوچکی دارید حتما از کولر گازی برای از بین بردن این حشرات و انگل ها استفاده کنید.

سرمایش قسمت های مختلف ساختمان

شما می توانید قبل از نصب تصمیم بگیرید که کولر گازی را کجا قرار دهید و به این ترتیب می توانید هر قسمت از خانه یا ساختمان را که می خواهید خنک کنید و کولر گازی را در آن قسمت نصب نمایید. البته بهتر است برای هر قسمت از ساختمان یک اسپلیت با توجه به ظرفیت خریداری کنید.

معایب کولرگازی

درست است که کولر گازی یا اسپلیت مزایا و ویژگی های خوبی دارد اما این باعث نمی شود از معایب کولرگازی و اسپلیت غافل شویم. بنابراین در ادامه بدون اغماض و اختصار به بررسی معایب کولر گازی با هم می پردازیم. اگر قصد خرید و استفاده از این کولر ها را دارید، حتما پس از مطالعه این مقاله و با آگاهی کامل اقدام به خرید آن نمایید.

قیمت بالای کولر های گازی

یکی از معایب اصلی کولر های گازی قیمت بالای آن ها نسبت به سایر سیستم های خنک کننده مانند پنکه و کولر آبی است. در واقع افراد زیادی قصد خرید کولر گازی را دارند اما محدودیت بودجه مانع از خرید این کولر ها می شود. در زیر به شما خواهیم گفت که چرا با وجود قیمت بالای کولر گازی، استفاده از کولرگازی و اسپلیت بهینه تر است.

مصرف بالای برق

یکی دیگر از معایب اسپلیت مصرف بالای برق است. البته این مشکل در مدل های قدیمی کولرگازی بیشتر دیده می شود و با مدل ها و برند های جدید کولر گازی تلاش شده تا این مصرف بالای برق تا حدود زیادی کاهش یابد. به همین منظور خرید کولر گازی با برند های معتبر و شناخته شده و همچنین مدل های جدید و بروز را به شما پیشنهاد می کنیم.

این مطلب را نیز بخوانید: شماره تلفن تعمیرکار کولر گازی

 همچنین پیشنهاد می کنیم در خرید هر نوع کولر گازی به نمودار انرژی آن توجه کنید.

افزایش آلودگی هوا

یکی دیگر از معایب کولر گازی تولید گازهای مضر است. برخی از این کولر ها مانند کولر های گازی پنجره ای آلاینده های مضری را به هوا اضافه می کنند.

راهنمای انتخاب بین اسپیلت و کولرگازی

بسیاری از افرادی که به سیستم های خنک کننده اهمیت می دهند بارها با واژه های اسپلیت و کولر گازی مواجه شده اند. بسیاری از آن ها اسپلیت و کولر گازی را به عنوان یک دستگاه می شناسند. اما اصلا اینطور نیست زیرا کولر اسپلیت یکی از انواع کولر های گازی است.

اسپلیت در لغت به معنای دو بخشی یا دو قسمتی است و به همین دلیل در مورد کولر های یک تکه مانند کولر گازی پنجره ای یا ایستاده و همچنین پرتابل استفاده از این کلمه صحیح نیست. در دستگاه های اسپلیت، به عبارت دیگر کلمه اسپلیت را فقط می توان برای کولر گازی دو قسمتی به کار برد.

کولر گازی دو قسمتی به این معنی است که یخچال از دو قسمت تشکیل شده است: یونیت داخلی (قسمتی که در داخل خانه قرار دارد) و یونیت خارجی (بخشی که در خارج از خانه نصب می شود). در این صورت می توانید هم از اصطلاح کولر گازی و هم از عبارت اسپلیت استفاده کنید.

اگر از منظر کلی به مشکل نگاه کنیم متوجه می شویم که اصطلاح کولر گازی محدوده وسیع تری را در بر می گیرد اما اصطلاح اسپلیت تنها در مواردی به کار می رود که کولر گازی از دو قسمت تشکیل شده باشد. اساساً آنچه باعث تفاوت کولر گازی می شود نوع کاربرد آن ها در محیط است. در برخی از محیط ها امکان استفاده از کولر گازی اسپلیت یا دو جزئی وجود ندارد، بنابراین باید از انواع دیگر کولر گازی ها مانند کولر گازی ایستاده، پرتابل یا پنجره ای استفاده کرد.

  1. اسپلیت ها دارای دو ورودی داخلی و خارجی هستند، مدل های دیگر کولرگازی ها یک تکه هستند.
  2. برخی از کولر های گازی اسپلیت دارای گزینه گرمایش هستند.
  3. اسپلیت ها نسبت به مدل های دیگر کولر گازی برق کمتری مصرف می کنند.
  4. قیمت تعمیر و نگهداری کولر گازی کمتر از اسپلیت است.
  5. اسپلیت ها ظرفیت بالاتری نسبت به سایر انواع کولر گازی دارند.
  6. سرعت خنک کننده کولر گازی اسپلیت کمتر است.
  7. نصب اسپلیت نیاز به نصب 2 واحد لوله کشی داخلی و خارجی دارد که نسبت به کولر گازی سخت تر و گرانتر است.
  8. آلودگی صوتی کولر گازی بیش از اسپلیت است.
  9. تنظیم دما در کولر گازی وجود ندارد.
  10. هزینه خرید کولر گازی نسبت به اسپلیت کمتر است.

این مطلب را نیز بخوانید: زمان مناسب برای شارژ گاز کولر گازی

آخرین کلام

در این مقاله به بررسی و توضیح کامل کولر گازی و اسپلیت پرداختیم و همچنین تفاوت های اساسی کولر گازی و اسپلیت را ارائه کردیم. اسپلیت از دو واحد مجزا برای ایجاد هوای سرد تشکیل شده است که یکی در داخل اتاق و دیگری در بیرون قرار دارد. اسپلیت و کولر گازی یکسان نیستند. کولر های گازی علاوه بر خنک کنندگی می توانند هوای گرم نیز تولید کنند. از طرف دیگر اسپلیت ها روی دمای خاصی تنظیم می شوند.

خرید کولر گازی یا اسپلیت دارای مزایا و معایبی است که نصب هر وسیله خنک کننده بسته به انتظار افراد، بودجه، اندازه فضا و عملکرد دستگاه قیمت متفاوتی دارد. با مشاهده محصولات مختلف، تعیین بهترین سیستم خنک کننده برای خرید آسان تر است.

فروشگاه های اینترنتی راه حلی مقرون به صرفه برای مشاهده انواع کولر گازی و اسپلیت هستند تا بتوانید تمامی دستگاه های موجود را به همراه امکانات و مشخصات آن ها مشاهده کنید.